De första fem åren som gårdsägare?

B

black pearl

Hur är det nu igen de första fem åren som gårdsägare? Har man större möjligheter till att investera? Eller vad är det som är speciellt lönsamt att göra just den tiden jämförelsevis med senare år då man har gård? Har glömt bort hur det hänger ihop...är det någon som vet och kan förklara?

Sv: De första fem åren som gårdsägare?

Tror du tänker på att under de fem första åren får man lov att kvitta utlägg för gården mot annan inkomst. D v s om har ett annat arbete som man får lön från kan man göra vissa avdrag mot den inkomsten. Det får man inte göra efter de fem åren utan får man bara göra avdrag mot inkomsterna från gården. Så har inga inkomster från gården kan man inte heller dra av kostnaderna.

OK! Så var det ja. Satt nämligen och diskuterade med en kompis men kände mig lite luddig över hur det hänger ihop.

Så om jag får för mig att bygga tex ett ridhus under de första fem åren så bör jag väl kunna dra av en del även om jag senare inte har så stor verksamhet (dvs som ger stora inkomster)?

Du måste alltid ha någon form av inkomst att dra av kostnaderna emot. Under första åren går det alltså bra med vilken inkomst som helst och efter den tiden så är inkomster från rörelsen som räknas.
Det du får tänka på när det gäller en så stor investering som ett ridhus är att inte kommer att räknas som ett inköp utan en investering med en avskrivningsplan. Vilket ger lite speciella regler för avdrag m m. Vilka kommer att beror en del på omsättning och bokförings metod.

Sedan hur skattemyndigheten godkänner avdrag/investeringar kommer också att hänga lite på om verksamheten kan anses kunna komma att gå med vinst efter fem första åren.

Senast ändrad:

Sen har jag och min revisor kontra mina kollegor (också revisorer) diskuterat det där med att kvitta förusten mot annan inkomst.

Säg att jag tjänar 300 000 kr på mitt jobb.

Sen köper jag en gård som där jag investerar mkt och går med en förlust på 100 000 kr.

Då kan jag ju ev kvitta den mot inkomsten.

MEN - då har jag ju sänkt min inkomst så om jag blir allvarligt sjuk och/eller skaffar barn så baseras detta på min inkomst efter avdraget? Så jag får mindre ersättning.

Eller?

Vi har inte kommit överrens om detta kan jag säga...

Man får dra av högst 100 000:-/år under de första fem åren. Man vill alltid ha en kvar en inkomst efter förlustavdrag av 358 000:-/år (maxbeloppet för underlag till allmän pension), alltså tjänar du mer än 38 000:-/månad så kan det vara idé att fundera på att dra av förlusten året det uppstår. Det är alltså sämre för den med låg inkomst att utnyttja avdragsrätten efter som det så att säga slår på flera fronter.

Man skjuter annars normalt förlusten framför sig för att kvitta mot framtida vinster. Det är alltid mer lönsamt att skjuta förlusten och kvitta mot vinster även för den med höga inkomster.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur