DE eller ME i Danmark?

YW1966

Trådstartare
Någon som vet om man i Danmark använder ME eller DE?
Det jag vill veta är om energin i Hestekraft Extra anges i DE eller ME, 12,7 MJ är det men hittar inte om det är i DE eller ME.

Sv: DE eller ME i Danmark?

Danmark har samma system som Norge, dvs. man anger energiinnehållet i foderenheter. Hestekraft Extra innehåller 0,92 FEh/kg foder inte 13,82 som är ett helt orimligt värde. Foderenheter utgår från nettoenergin i 1 kg korn som har FEh = 1.

Foderenheter är alltså baserat på nettoenergi NE, inte DE eller ME.

Det går heller inte att räkna om ett FEh värde till ME (= omsättbar energi). Man måste ha en fullständig analys av fodret för att räkna ut DE, ME, NE och foderenheter.

Anger man själva 12,7 MJ/kg foder så bör det i så fall vara nettoenergi. För mig låter dock värdet 12,7 MJ/kg foder väldigt högt för att vara nettoenergi såvida fodret inte innehåller en väldigt hög fetthalt.

Du får nog kontakta tillverkaren för att få ett säkert svar.

Ett litet tillägg:

Vad man kan göra är att räkna om foderenheter till nettoenergi. FEh = 0,92 motsvara 0,92 x 9,42 = 8,67 MJ/kg i nettoenergi. Värdet 12,7 MJ/kg kan således inte vara nettoenergi. Jag skulle gissa att det är ME, dvs. omsättbar energi.

Tack spaderÄss för dina svar, jag ska maila den som tar in fodret i Sverige och se om jag kan få ett svar!

Här är i alla fall ingredienserna:
INGREDIENSER:
Majs 23,34 %
Solrosfrö 14,00 %
Melass sockerbeta 16,80 %
Luzern 9,33 %
Popcorn 9,33 %
Vetekli 9,33 %
Soyabönor rostade 9,33 %
Linfrö 1,90 %
Sojaolie 1,90 %
Dikaliumsfosfat 1,40 %
Kalciumkarbonat 1,40 %
Fodersalt 0,70 %
Torrjäst 0,60 %
Vitamin Extra 0,40 %
Ôrter 0,14 %
Propionsyre 0,10 %
Totalt 100,00 %

Jag är ganska säker på att värdet 12,7 MJ är ett ME-värde. Om man jämför med liknande foder som också har runt 0,92 foderenheter så borde ME ligga på ca. 12,6 MJ. DE borde ligga på runt 15 MJ. Men kontakta gärna tillverkaren för att få ett helt säkert svar.

Sen ska man veta att dessa värden kan vara rätt mycket fel. Det kan utan vidare slå på ± 20%. Detta beror på att man inte har gjort smältbarhetsstudier på fodret utan man har räknat fram värdena utifrån en foderanalys. Beräkningsformlerna man använder är ett slags medelvärden från försök gjorda på ett antal basfoder. När man sen använder formlerna på andra foder kan det slå rätt mycket fel. Särskilt på foderslag som består av en sammansättning av flera olika foderslag, t.ex. müslin.

Har fått svar nu, NE är det mest korrekta, men ändå inte helt och hållet då det skiljer från råvara till råvara! Antar att de menar att energin i de olika råvarorna inte är i samma enhet när de räknar ihop det!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10