De 50 mest inflytelserika människor i världshistorien

Men hon hade inte funnits om det inte varit för the Beatles. ;)
De påverkade ju också så mycket vad gäller tonårskultur i stort, ffa för att det knappt fanns en tonårskultur alls innan dess, möjligen att Elvis påverkade en hel del där också.

Men nej, jag tycker inte att ens Beatles platsar på listan faktiskt ändå. :)

Jag tycker ju att The Beatles är overrated. Elvis passar mycket bättre in på listan än Beatles.

I julas började min bror och jag diskutera vilka som är de 50 mest inflytelserika människor i världshistorien. De fyra första är den första homo sapiens som utvandrade från Afrika, personen som kom på 0 vilket all matematik är baserat på, Jesus och Mohammed. Sedan Romariket, kanske Julius Ceasar? Vilka är resten? Vetenskap, politik, konst? Jag tycker inte att Djingis Khan, Alexander den store och liknande är så viktiga eftersom deras imperium föll samman så fort de dog. Newton? Galileo?

Vi pratar alltså globalt, inte begränsat till västvärlden.
Tim Berners-Lee uppfann World Wide Web, och Satoshi Nakamoto grundaren till Bitcoin. Jag är osäker på deras inflytande men de har bägge varit grundare till något oerhört revolutionerande.

I julas började min bror och jag diskutera vilka som är de 50 mest inflytelserika människor i världshistorien. De fyra första är den första homo sapiens som utvandrade från Afrika, personen som kom på 0 vilket all matematik är baserat på, Jesus och Mohammed. Sedan Romariket, kanske Julius Ceasar? Vilka är resten? Vetenskap, politik, konst? Jag tycker inte att Djingis Khan, Alexander den store och liknande är så viktiga eftersom deras imperium föll samman så fort de dog. Newton? Galileo?

Nu är det ju lite omdiskuterat men OM det stämmer att Khan har 16 milj manliga ättlingar idag så får han ju räknas som tämligen inflytelserik även efter sin död..

Nu är det ju lite omdiskuterat men OM det stämmer att Khan har 16 milj manliga ättlingar idag så får han ju räknas som tämligen inflytelserik även efter sin död..

Någon gång, som Korean som ser ut som Mongol (enligt Mongoler jag träffat) har jag funderat på att testa min DNA för att se om jag är ättling eller inte. Är nog tämligen otroligt att jag inte är det :D

@MJLee
Även Alexander den store har ju haft stort inflytande efter sin död, både genom handelsvägar och att han grundade städer bla.
Jag säger inte att det kvalificerar honom för en sådan här lista nödvändigtvis, men att säga att hans imperium föll samman efter att han dog och att det därför diskvalificerar honom är ju lite väl förenklat imo.

Bara faktumet att vi fortfarande pratar om både Alexander och Khan säger ju en del om deras inflytande tänker jag...

De som utvandrade från Afrika var troligen grupper av människor och inte en enskild person, dessutom något som skedde över tid och en naturlig följd av populationstillväxten. Newton håller jag med om, hans verk var verkligen banbrytande och har haft enormt stor betydelse. Och såklart även Jesus och Mohammed. Noll har stor betydelse men jag håller inte med om att matematik är baserat på det.

FAST de är ju "hittepå" då kan man ju lika gärna säga Frodo eller Legolas ?
Eller James Bond ...
Bara för att historien om Jesus och Mohammed är typ 2000 år gamla är det ju fortfarande bara berättelser som är nedskrivna, lika mkt som Harry Potter eller Twilight Saga...
Fast är Frodo inflytelserik? Det var väl det som var frågan? Även om Jesus är hitte-på har ju han varit inflytelserik?

Fast är Frodo inflytelserik? Det var väl det som var frågan? Även om Jesus är hitte-på har ju han varit inflytelserik?

Okej, jag trodde vi pratade männsikor som var "riktiga" ? Därav min fråga. I såna fall vinner väl Gud alla dagar i veckan iom att Gud ju är fader till både Jesus och Mohammed och hela "mänskligheten" enligt de som tror på det.

Men visst kör vi på "hittepåmänniskor" så kör i vind.

Okej, jag trodde vi pratade männsikor som var "riktiga" ? Därav min fråga. I såna fall vinner väl Gud alla dagar i veckan iom att Gud ju är fader till både Jesus och Mohammed och hela "mänskligheten" enligt de som tror på det.

Jag tänker att både Mohammed och Jesus var människor. Gud är inte människa utan just Gud.

FAST de är ju "hittepå" då kan man ju lika gärna säga Frodo eller Legolas ?
Eller James Bond ...
Bara för att historien om Jesus och Mohammed är typ 2000 år gamla är det ju fortfarande bara berättelser som är nedskrivna, lika mkt som Harry Potter eller Twilight Saga...

Att det fanns en man som hette Jesus är fakta, tack vare Romarnas pippi på att dokumentera allt. Samma sak, det fanns en man som hette Mohammed enligt samtida källor som grundade en religion han kallade islam. Precis som andra kultledare gjort. Vad som är en myt/legend är att Jesus var guds son eller Mohammed, Allahs profet.

Genom historien finns det otaliga exempel på människor som grundat sin egen religion. Skillnaden är att Jesus och Mohammeds religioner har fått en enorm genomslagskraft i världshistorien.

Njae. Jag tänkte väl också mer människor som existerat än religiösa föreställningar.

Martin Cooper.
Albert Einstein.

Men det är svårt med vetenskap eftersom det bygger med logik på föregående generations stora tänkares resultat, så var de största influenserna skapats är inte lätt att sortera.

En sån som Voltaire har också förändrat sättet att tänka, kanske platsar.

Några exempel:

De som lärde sig behärska elden.
De som lärde sig sy kläder och skor.
De som började hålla tamdjur.
De som började odla och därmed på sikt ändrade hela bosättningsmönstret.
De som lärde sig tämja hästar och rida (sic!)
De som utvecklade hjulet (vilken fullständigt fantastisk teknologisk uppfinning!)
De som uppfann de första skriftspråken.
De som byggde skepp/båtar som kunde segla över haven och upptäcka nytt land.

Vi känner inte namnen på dessa människor. De här färdigheterna kan det ha tagit generationer att utveckla, eller så var det någon som gjorde en upptäckt och allt ändrades direkt. Men världen blev aldrig mer sig lik.

Alexander är ju den som störtade Akameniderna vilket gjorde att Akamenidriket föll samman. Jag tycker nog att det får anses vara inflytelserikt nog.

Som @MJLee skriver existerade Jesus och Mohammed och det blir konstigt att förneka deras inflytande, som bokstavligen är grunden i stora religioner och konflikter världen över - det är ett massivt inflytande, vare sig man tror på Gud eller inte.

Jesus tycker jag är ointressant för världshistorien, han hade inte inte mycket inflytande på den senare utvecklingen. Det måste tillskrivas andra personer att kristendomen blev en världsreligion. Mycket mer inflytande hade då den romerska kejsaren Konstantin den store men även Theodosius. Ett budskap har svårt att få fäste utan budbärare i politisk kontext.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka