De 50 mest inflytelserika människor i världshistorien

Jesus tycker jag är ointressant för världshistorien, han hade inte inte mycket inflytande på den senare utvecklingen. Det måste tillskrivas andra personer att kristendomen blev en världsreligion. Mycket mer inflytande hade då den romerska kejsaren Konstantin den store men även Theodosius. Ett budskap har svårt att få fäste utan budbärare i politisk kontext.
Jag ser det som att Jesus har haft inflytande på världens historia. Flera har efter honom drivit kristendomen vidare ja, men skulle det sett likadant ut utan Jesus som gestalt? Mycket av dagens kristendom vilar inte på det gamla testamentet, utan det nya.

Jag ser det som att Jesus har haft inflytande på världens historia. Flera har efter honom drivit kristendomen vidare ja, men skulle det sett likadant ut utan Jesus som gestalt? Mycket av dagens kristendom vilar inte på det gamla testamentet, utan det nya.

Men det är inte Jesus som är upphovsman till det nya testamentet, det är en textsamling med många författare med olika syften som sammanställts långt efter Jesus liv.

Utan Konstantin den store och utvecklingen av kristendomen under romerskt styre med enandet i gemensam kristen troslära vet vi inte vad som hänt med kristendomen.
Men eftersom den tidiga kristendomen präglades av splittring och förföljelse kan vi tänka oss att det idag inte ens funnits ett Jesu budskap utan väldigt många olika eller inga alls.

Några exempel:

De som lärde sig behärska elden.
De som lärde sig sy kläder och skor.
De som började hålla tamdjur.
De som började odla och därmed på sikt ändrade hela bosättningsmönstret.
De som lärde sig tämja hästar och rida (sic!)
De som utvecklade hjulet (vilken fullständigt fantastisk teknologisk uppfinning!)
De som uppfann de första skriftspråken.
De som byggde skepp/båtar som kunde segla över haven och upptäcka nytt land.

Vi känner inte namnen på dessa människor. De här färdigheterna kan det ha tagit generationer att utveckla, eller så var det någon som gjorde en upptäckt och allt ändrades direkt. Men världen blev aldrig mer sig lik.
När min son och jag stod och gjorde lussekatter pratade vi om matlagning. Hur man måste ha provat sig fram med att baka bröd, en sådan enkel sak som vi tar för givet i dag men som någon måste ha kommit på på något vis.

Så vem platsar på listan och som inte redan nämnts? Har du några förslag?
Känner mig som Negativa Nina som bara dissar andras förslag men känner att det blir så lätt att snöa in på vår samtid, vilket är helt naturligt eftersom vi lever nu och att en enskild person också kan påverka och influera så många fler människor på en gång än vad man kunde bara för 100 år sedan. :)
Samtidigt är ju frågan vem som folk pratar om om 300 år?

Jag tycker nog att Leonardo da Vinci platsar på listan tex, vi vet ju alla om hans existens fortfarande.

Men det är inte Jesus som är upphovsman till det nya testamentet, det är en textsamling med många författare med olika syften som sammanställts långt efter Jesus liv.

Utan Konstantin den store och utvecklingen av kristendomen under romerskt styre med enandet i gemensam kristen troslära vet vi inte vad som hänt med kristendomen.
Men eftersom den tidiga kristendomen präglades av splittring och förföljelse kan vi tänka oss att det idag inte ens funnits ett Jesu budskap utan väldigt många olika eller inga alls.
Han behöver inte vara upphovsman. Vi pratar om inflytelserika människor, inte nödvändigtvis uppfinnare eller hur? Jesus har onekligen influerat tankarna och handlingar hos otaligt många människor, långt efter sin död.
Känner mig som Negativa Nina som bara dissar andras förslag men känner att det blir så lätt att snöa in på vår samtid, vilket är helt naturligt eftersom vi lever nu och att en enskild person också kan påverka och influera så många fler människor på en gång än vad man kunde bara för 100 år sedan. :)
Samtidigt är ju frågan vem som folk pratar om om 300 år?

Jag tycker nog att Leonardo da Vinci platsar på listan tex, vi vet ju alla om hans existens fortfarande.
Jag kände att jag snöade in mig på historiska personer. 😅 Svårt att se nutida personer som kommer vara ihågkomna om flera hundra år... nu för tiden är alla influencers.

Hur ska man placera in Påven?
Vissa av dem har ju haft väldigt stor betydelse för i alla fall den europeiska historien.

Sen borde kanske Colombus och gänget vara med också?
Edison? Graham Bell?
Gavrilo Princip likväl som Hitler?
Kan hålla med om Hitler också. För mig är givetvis Jesus också inräknad, han har levt och varit en del i kristendomen, det känns märkligt att avskriva honom för att man själv inte tror på Gud-han var en levande människa, inte Gud han själv. Så oavsett sin egen tro ska man ju inte blunda, vare sig för Jesus eller för de negativa människorna som tex Hitler- som jag för all del hoppas folk kommer ihåg om 300 år, eller Djingis Khan (för mig är det klart även han ska stå med på listan) osv.

På tal om musik- det har nämnts Michael Jackson, som ju är min favorit (the King of Pop), Madonna (the Queen of Pop) och Elvis (the King of Rock), jag funderar dock på andra också, men vet inte? Bach? Mozart? (Ludovico Einaudi? <3 )

Shakespeare, Bach, Gauss, J C Maxwell, George Washington som frivilligt klev av när han suttit i två perioder, och så skapade ett prejudikat för hur länge en president ska sitta i en demokrati, Claude Shannon som lade grunden till den digitala tidsåldern.

Gutenberg och tryckpressen är ljusår före någon musikartist. Ska man prata musik så är det definitivt snarare klassiska musiker som Mozart men uppfinnare och speciellt dåliga statsledare har definitivt gjort större påverkan på mänskligheten så musiker hör knappt hemma skulle jag säga.

Jag instämmer med många som redan nämnts (men inte alla) och vill lägga till Gustav Vasa ur ett mindre, svenskt perspektiv. Han var en gräslig despot men han la grunden för det vi idag kallar Sverige (vi i Dalarna glömmer inte att han förrådde oss trots att vi sannerligen hjälpte till att sätta honom på tronen :cautious: :D).

Jesus tycker jag är ointressant för världshistorien, han hade inte inte mycket inflytande på den senare utvecklingen. Det måste tillskrivas andra personer att kristendomen blev en världsreligion. Mycket mer inflytande hade då den romerska kejsaren Konstantin den store men även Theodosius. Ett budskap har svårt att få fäste utan budbärare i politisk kontext.
Tänker kanske i så fall på Paulus. Han har ju sannolikt funnits och det är brev till och från nya församlingar och styrde upp. Så spred ju onekligen kristendomen och det blev ju ett stort inflytande.

Det finns flera dokumenterade upprorsmakare som hette Jesus enligt romarna, det var på inte vis ett unikt namn eller begränsat till en tidsperiod. Ska vi ta Bibeln för sanning så hör Koranen, Havamál m fl böcker som friserats genom århundranden till samma kategori sagor. Bibeltolkningarna har dessutom effektivt översatts och omtolkats av ett gäng misogynister som effektivt raderat kvinnor, något som bara det här århundrandets arkeologer bevisat varit felaktigt. Det fanns kvinnliga lärjungar och de hade ett stort inflytande i kristendomens spridande i Europa.

För övrigt så tycker jag ni snöat in på just Europa, det fanns mycket stora och mäktiga civilisationer på övriga kontinenter som haft stort inflytande på dagens samhälle men som effektivt dolts av historiens vinnare/historieskrivare.

Jag tror Ignaz Semmelweis upptäckt av hygienens vikt kom lite innan Nightingale. Fast för tiden hade det inte stort inflytande, då läkare inte kände till bakterier och var motvilliga till att erkänna att de orsakat kvinnors död genom att inte tvätta händerna.

I sa fall bor Louis Pasteur ocksa platsa ... Men jag vet inte om nagon namnt Hippocrates, som ofta namns som "the most influential person in medical history".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka