Sv: Dax för fölning snart?
Fast enligt de olika veterinärer jag hört med är det ingen fara att föls nu när det är mindre än tre veckor kvar! Fölet är färdigt vid den tidpunkten precis som hos människor. Jag frågade ju om råd här för att jag VILL kunna övervaka såklart!
Då har du pratat med helt fel veterinärer då det är ett felaktigt påstående.
Ston fölar ofta med sin egen intervall.
Vissa kan då alltid föla mellan två och tre veckor före, andra brukar gå tiden ut, förstagångare brukar i regel gå över.
Men detta är inte regler huggna i sten.
Fölungen styr oftast när det är dags. Vilket retar gallfeber på dom stackars ägare som vakar typ 4 veckor i sträck.
Tre veckor för tidigt på en unge som igentligen skulle ha varit kvar ytterligare två veckor är inte alls bra. Ofta kräver dessa prematura stor insats med akut och intensivvård.
Yttre faktorer kan tidigare göra en fölning. Så som infektion eller stress. Miljöbyte eller annat onödigt.
Och då kan det, om det vill sig illa, komma ut en unge som är en vecka över tiden, och som skulle behöva varit ofött två veckor till.
Så dom veterinärer du har rådfrågat är antingen smådjursveterinärer eller så har dom väldigt lite rutin i ämnet.
Vi kan heller inte sitta här på nätet och sia med den info du kommer med.
Några kommer att säga att nu ska du vaka dygnet runt. Andra kommer att säga att det låter inte som det är dags än.
Och ingen här känner ju inte ens till hur ditt sto fungerar.
Vad gav ni för vaccin som hon behövde enbart tre veckor före fölning?
AM