Dawson 442 föddes 1964 hos Bertil Boli, Ringome, Alva, Hemse (Gotland) och tillhörde Margareta och Gusten Sturesson, Staffanstorp, Laholm t o m 1980 och Bertil Andersson, Kölegården, Åstorp t o m sin död 1983.
Han var brun med bläs, 161 - 184 - 20,5 cm.
Dawsons exteriöra utlåtande var: Elegant, något kvadratisk hingst. Lång, väl ansatt hals, bra bogläge. Goda ledgångar. Något inåttåad fram. Mycket god skritt och god trav.
När Dawson dog hade han lämnat 67 stamboksförda ston och två diplomston. Han tävlades inte själv, och jag känner inte till några avkommor till honom som tävlat i högre klasser.
Bild och stam hittar du
här
German 490 föddes 1970 hos H Maier, Ziegelei, Kreis, Graf Hoya, Västtyskland. Han importerades till Sverige och Flyinge 1972. Han exporterades till Norge 1981. Hna var fux med vita hår i pannan, 168-187-21,5 cm.
Germans exteriöra utlåtande var: Elegant med vackert huvud, lång väl ansatt hals, bra sadelläge och starlkt överlinje. Tillfredsställande benad. Goda rörelser, något marktrånga fram.
German lämnade 49 stamboksförda ston. Han tävlades inte, och jag har aldrig hört talas om någon avkomma till honom som tävlat i högre klasser.
Här finns hans stam, jag kommer snart att fixa dit en bild också.