Sv: Datorer!

mora? cape cora? whaat?

vattenkylning bygger man själv, kit är värdelösa.

iaf min dator, som numera är trasig:

P4 willamette 1,9ghz, 1024mb infineon pc800 Rdram, Gf 6800gt 256mb
1,2tb hdd: 4x 200 maxtor, 1x 400 seagate, 1x 250gb samsung
compucase ci-69 chassi, enermax 450w nätdel, dlink 2x1gbit nic.
philips dvd+rw d01, nec 8551 dvd-/+rw
ungefär, har ett crappy ljudkort av märket turtle beach santa cruz också, samt en noname firewire av/dv videobrygga för pci.

Baka_kun skrev:
mora? cape cora? whaat?

vattenkylning bygger man själv, kit är värdelösa.
Det är namn på två olika radiatorer som är rätt populära i passiva egen-byggen ;)

Sithka, min vanliga stationära dator:
Specs:
AMD Athlon (1600+)
384MB SDRAM
80GB HDD
Tangentbord: Cherry Cy-Motion Master Linux (min skrytpryl, den har tux-knapp!)

Kenai, min uråldriga sötnos till laptop:
Typ: Macintosh powerbook G3
Specs:
Powerbook G3 (333MHz)
64MB eller 128MB SDRAM (datorn säger lite olika beroende på tillfälle)
4GB HDD

Eläkeläiset, servern:
Specs:
Pentium 3 dual core (2x 933MHz)
1024MB SDRAM
3x 36GB SCSI disks i RAID5 array

Genomgående: Sithka och Kenai är egentligen gammalt skräp, men de klarar det jag behöver (bildbehandling, surfa, chatta, webdesigna) utan problem tack vare lite anpassning av operativsystem. Jag upplever sällan mina datorer som långsamma trots att de har många år på nacken. Alla datorer hemma (7 till antalet) kör olika Ubuntu-varianter (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu osv).

Mer info om mina sötnosar finns på http://dory.nu :)

EDIT: glömde skriva OS på Eläkeläiset.

Så även sina servers ska man lista. Tillägg igen:

(Delade)
Osiris: AMD T-Bird C 1400 MHz, 512 MB 133*2 MHz, 80+40 GB iirc
Filserver.
Hathor: AMD T-Bird C 1400 MHz, 1024 MB 133*2 MHz, 8 GB iirc
Diverse. Främsta uppgift databashantering och köra test-servers för Dawn of Daria.

Båda två används också för "större" renderingsjobb.

Ässch för färdiga produkter när det finns radiatorer av olika slag överallt för struntsummor :p

Jag byggde min vattenkylning för under 700:- och sålde det för 2000:- :p

bilkylare.jpg
är iallfall vad jag skulle nita till sidan av mitt chassi om jag körde passivt.

aja baja, jag ser något med 2st fläktar på :p.
Enda fläkt jag hade i mitt system var en 12db papst på 7V istället för 12V som satt i nättagget, diskarna ljuddämpade o så.

har en dell dimension 2400 med pentium 4. är nöjd med den.

*Knapplån*

Just nu sitter jag på min blivande dator. Pojvännens 4 månader gamla som blir min i september då hans nya kommer.
Det är en acer dator.

AMD Athlon 64 3400+ Processor
2,21 GHz
1GB DDR RAM
250 GB Hårddisk
DVD-RW Dual, Double Layer
nVIDIA G Force 6200SE 256 MB

Datorn jag har hemma nu är ett ihopplock. AMD sempron 2800+, 80 GB hårddisk, 256mb RAM. Den hade jag tänkt ge till min spelgalna mor.

Stalker skrev:
Men vad för vattenkylning? Mora? Cape Cora? Eller något sådant där fläktkylt skräp?

Hehe förstår inte riktigt din fråga där...

Antingen har du passiv vattenkylning med lägre verkningsgrad eller så har du ett med fläktar som drar bort värmen från radiatorerna.... Det senare är att föredra enligt mig... Har sett passiva lösningar men känns rätt onödigt när du ändå har ett litet surr från dina diskar, 120-140mm fläktar på lågt varv låter inte mera...

Har 2 radiatorer(koppar) som är paralell kopplade, märke är inte viktigt så länge de klarar att hantera många watt värme vilket de gör oxå... Värmepaket från en bil funkar ypperligt....

Kör vattenkylning just för att kunna ha stora fläktar på lågt varv vilket skapar, enligt mig, väldigt lite ljud.... Samt att vattenkylningen håller nere Load temps avsevärt mycket bättre än luftkylning...

Har testat med peltier oxå men det är lite för mycket bök samt va lite onödigt men det va kul att testa...

/Jonas

Senast ändrad av en moderator:

Arbetsdator:
Processor: Intel Pentium4 560 (P) HT 3.6 GHz:
RAM: 2 GB
Grafikkort: GeForce 6800 256 MB DDR
Hårddiskar: Seegate Barracuda 7200 120 GB + nån Samsung 160 GB
Ljud: SoundBlaster Audigy 2 ZS
Sen lite annat mer eller mindre ointressant krafs, som intern minneskortläsare, DVD-läsare, DVD-skrivare med lightscribe, tv-/radiokort, ms natural keyboard, nån gammal ms intellimouse, wacom-platta...blablabla :p

Laptop: IBM Thinkpad X40
Processor: Ultra Low Voltage Intel Mobile Pentium M 1.2GHz
RAM: 256MB, har jag för mig
Grafik: Intel Extreme Graphics II
Hårddisk: 40GB
Har ett extra batteri på, så den kan tugga på rätt länge.
OS: Ubuntu 5.10 (BreezyBadger). Ska installera om och dualboota wxp+ubuntu DapperDrake.

Server för web och databaser:
Processor: Intel Pentium II 467.73 MHz enligt dmesg (det var länge sen jag öppnade den)
RAM: 256 MB
Lite hårddisk, nåt gammalt grafikkort och förmodligen en CD-läsare om jag inte missminner mig.

Sen delar jag en raidad fil-/backupserver med pojkvännen. Har dock inte specifikationerna för den tillgängliga eller i huvudet för tillfället. Kommer inte ens ihåg vilket OS vi kör på den... :D

Får jag vara med nördarna och leka nu? Eller måste jag annektera ett gäng datorer till..? :angel:

Jonas740 skrev:
Hehe förstår inte riktigt din fråga där...

Antingen har du passiv vattenkylning med lägre verkningsgrad eller så har du ett med fläktar som drar bort värmen från radiatorerna.... Det senare är att föredra enligt mig... Har sett passiva lösningar men känns rätt onödigt när du ändå har ett litet surr från dina diskar, 120-140mm fläktar på lågt varv låter inte mera...

Har 2 radiatorer(koppar) som är paralell kopplade, märke är inte viktigt så länge de klarar att hantera många watt värme vilket de gör oxå... Värmepaket från en bil funkar ypperligt....

Kör vattenkylning just för att kunna ha stora fläktar på lågt varv vilket skapar, enligt mig, väldigt lite ljud.... Samt att vattenkylningen håller nere Load temps avsevärt mycket bättre än luftkylning...

Har testat med peltier oxå men det är lite för mycket bök samt va lite onödigt men det va kul att testa...

/Jonas
Hårddiskar kan vattenkylas och då dämpas så de inte låter något (inte hörbart iaf, även för mina kräsna öron). Det ger dem en fördel över fläktar som ska kyla radiatorn, då de måste sitta öppet för att få någon verkan. (Surret från odämpade diskar är för övrigt inte så litet. Även en disk, i luftkyld dämpning, är för mycket oväsen. En redan från början tyst men ändå dämpad 92 mm på 5 V låter för övrigt också för mycket))

Nej, märke är inte så viktigt men för ordentliga passiva byggen finns det inte så många radiatorer att välja på, om man inte går utanför datorkylningsmarknaden, därav min fråga. Men det var alltså inte passivt.

Finns två "läger" bland vattenkylningsanhängarna: de som vill ha bra kylning och de som vill ha tyst. (Även de som vill ha båda, men då blir det ofta dyrt.)

Har en Dell Dimention 9150, alltid haft bra erfarenheter av dell!
Det är en p4, 3 ghz. 2 gb ram
GeForce 6800 grafikkort
250 gb hårddisk

Stalker skrev:
Hårddiskar kan vattenkylas och då dämpas så de inte låter något (inte hörbart iaf, även för mina kräsna öron). Det ger dem en fördel över fläktar som ska kyla radiatorn, då de måste sitta öppet för att få någon verkan. (Surret från odämpade diskar är för övrigt inte så litet. Även en disk, i luftkyld dämpning, är för mycket oväsen. En redan från början tyst men ändå dämpad 92 mm på 5 V låter för övrigt också för mycket))

Det främst vibrationerna från diskarna du vill ha bort och de har jag eliminerat redan.... För att klargöra hur mycket min dator låter nu så låter den alltså mindre än vad ett normalt tv-surr låter(har du aldrig hört ett tv surr så är en helt passiv lösning onödig) ;)

Skulle jag dock vilja ha min burk helt tyst, inget rörligt alls dvs. Så skulle jag inte böka med att vattenkyla och dämpa en vanlig hårddisk. Det finns så kallade "flash" diskar som fungerar precis som ett minneskort till en kamera.... Då får man det tyst samt mycket snabbare...

Och för att tillägga en viktig sak. Att inte ha en enda fläkt som skapar ett luftflöde är inte direkt skonsamt i längden, de andra komponenterna som inte är kylda av vattenblock vill oxå ha sin beskärda del av kylning.. Lite därför jag fortfarande inte vill ha systemet helt passivt kylt, som det är nu så får jag in luft framifrån och ventilerar ut det baktill till en väldigt väldigt låg ljudnivå...

Så att försöka skapa ett luftflöde som flödar över själva moderkortet är ingen dum ide...

/Jonas

Jonas740 skrev:
Det främst vibrationerna från diskarna du vill ha bort och de har jag eliminerat redan.... För att klargöra hur mycket min dator låter nu så låter den alltså mindre än vad ett normalt tv-surr låter(har du aldrig hört ett tv surr så är en helt passiv lösning onödig) ;)
Tst, bra vibrationsdämpning på disken har jag testat. Räcker inte. (Försökte med det i brandväggen.) Många sådana ger dessutom otillfredsställande kylning.

Jonas740 skrev:
Skulle jag dock vilja ha min burk helt tyst, inget rörligt alls dvs. Så skulle jag inte böka med att vattenkyla och dämpa en vanlig hårddisk. Det finns så kallade "flash" diskar som fungerar precis som ett minneskort till en kamera.... Då får man det tyst samt mycket snabbare...
Flash = dyrt och fruktansvärt långsamt. (Har CF-kort i brandväggen.) De flesta minneskort är dessutom inte _helt_ tysta.
RAM-diskar: svindyrt, men visst är det snabbt. Att ha någon vidare lagringskapacitet är dock omöjligt för rimliga summor, och inte vad de är tänkta för heller.
Glöm dessutom inte nätagg och vissa andra komponenter som kan låta trots att de inte innehåller rörliga delar.

FYI så fungerar de inte ordentliga inte direkt som minneskort, utan brukar ha både inbyggda nätagg, hårddiskar och andra backuplösningar.
Jonas740 skrev:
Och för att tillägga en viktig sak. Att inte ha en enda fläkt som skapar ett luftflöde är inte direkt skonsamt i längden, de andra komponenterna som inte är kylda av vattenblock vill oxå ha sin beskärda del av kylning.. Lite därför jag fortfarande inte vill ha systemet helt passivt kylt, som det är nu så får jag in luft framifrån och ventilerar ut det baktill till en väldigt väldigt låg ljudnivå...
Äsch, smart konstruktion så räcker självkonvektion för de få komponenter som inte är vattenkylda. (Eller bara har flänsar, om jag får pengar till den där servern någon gång.) Men visst, en eller kanske max två dämpat upphängda, och skyddade från direkt flöde ut, 120 mm eller större på lågt varvtal går att acceptera. Iaf som nödlösning att slå på varma dagar.

blah blah nånnting med amd64 3400+ med 1.2TB hdd coh massa fläktar som låter illa. och för att inte glömma både neon och uv ljus som man kan tända när man vill impa på fjortisar :D

_isdroppe_ skrev:
Vad har ni för datorer?

Min nuvarande är en kass sak som har en del år på nacken! Nästan skrattretande!

Operativsystem: Windows 98
Processor: Intel Pentium II, 350 MHz
Minne: 64MB RAM
Hårddisk: 3 gb

Ska köpe en ny inom kort! :p

ops, jag som trodde att min dator var stenålder.. windows ME.. =P 20 nått i minne.. haha

Operativsystem: Windows xp
Processor: Intel Celeron D 2,93 GHz
Minne: 768MB RAM
Hårddisk: 340gb (en 140 o en 200)

vll ha en ny men det får vänta...

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska installera om mitt operativsystem på dator, i samma veva tänkte jag även byta hårddisk som operativsystemet ligger på. Jag blir...
2
Svar
31
· Visningar
1 733
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Squie
·
Äldre Som rubriken lyder så behöver jag en ny (smart) telefon då min nuvarande börjar sjunga på sista versen på riktigt :down: Det är en...
2
Svar
31
· Visningar
2 753
Senast: Akerman
·
IT & mobiler Jag inser att jag förmodligen är "tvungen" att köpa en surfplatta, men jag behöver få några svar på mina frågor.:) (jag försökte fråga i...
Svar
14
· Visningar
11 397
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka