Databas - gratis sådan?

B

Benzen

Jag är på jakt efter (helst) en mysql-databas. Jag har inte möjlighet just nu att sätta upp en egen utan undrar istället om det finns någon gratis variant liknande alla dessa sidor där man skaffar hemsideutrymme eller lägger upp bilder? Dvs man blir medlem, skaffar ett konto och får tillgång till lite utrymme. Jag har sökt men inte hittat någon sådan. Å andra sidan har jag svårt att formulera vettiga söksträngar för detta. Är det någon som har något tips?

Alternativet som jag ser det är webbhotell som man betalar för och då får tillgång till liknande databaser. Eller finns det något ännu smartare sätt som jag har missat? Tacksam för all hjälp!
 
Sv: Databas - gratis sådan?

Sätt upp en egen eller betala webhotell är nog de enda lösningarna som jag kan komma på. Gratis databas har jag inte sett någonstans...men jag ska nog inte säga att det inte finns iofs.

Det är annars inte så komplicerat att sätta upp en egen.
 
Sv: Databas - gratis sådan?

Det kanske det inte är, men det förutsätter väl att jag har en server igång för att kunna använda den alla tider på dygnet? Eller kan man utlokalisera den på lämpligt ställe? Och ytterligare en fråga: Någon databas du rekommenderar mer än någon annan?
 
Sv: Databas - gratis sådan?

Nackdelen är ju att du måste ha en server igång ja. Men det bror på hur du tänkt använda den. Är det bara du som ska använda databasen hemma från samma dator du normalt använder så räcker det ju med att det ligger på den dator du använder och då måste den ju inte vara påslagen hela tiden heller.

Personligen föredrar jag PostgreSQL. Men det är delvis för att jag är lite sån som går mot strömmen. I övrigt så lär PostgreSQL vara rent tekniskt bättre än mySQL, men det är inget som man egentligen märker så mycket av annat än i mer avancerade tillämpningar. mySQL är däremot väldigt, väldigt spritt och det antas nästan alltid att det är just mySQL du har av program som använder databas. Det sägs även vara snabbare än andra gratisdatabaser, men den biten är jag inte så insatt i.
 
Sv: Databas - gratis sådan?

Jag ska framförallt testköra en sak först för att se om det ens går att få till så som jag vill, så i det fallet kan ju servern lika gärna ligga lokalt på min dator. Då får databasens tillgänglighet bli ett senare problem. Tack för tipset! Ska kika runt lite.
 
Sv: Databas - gratis sådan?

Snitsigt. Den länken sparar jag :-)
Inte för att jag själv behöver någon iofs.
 
Sv: Databas - gratis sådan?

Har klickat runt litegrann bland de olika siterna och det verkar som att listan är lite dåligt uppdaterad. En del har upphört helt med gratiserbjudanden och andra har tagit bort php och mysql från gratiserbjudandet.

Det här kom jag fram till rent generellt:
När man klickar på en länk i listan så kommer man till en infosida och där kan man läsa vad som gäller (eller gällde) för att få gratiskonto på stället i fråga. Någon krävde att det skulle vara spanska websidor och någon ville att man först beskriver vad man tänkt göra för att sålla bort sånt som inte kommer att ha hög kvalité. Ett ställe krävde att sidorna hade ett visst antal träffar om dagen, annars raderas kontot. De flesta ville ha popupreklam eller banners på sidorna.
 
Sv: Databas - gratis sådan?

Okej... men vad begär man när det är gratis...
 
Sv: Databas - gratis sådan?

Jag begär inget :-)
Tänkte bara rapportera lite vad jag hittade när jag klickade runt så att andra (Benzen) hade en aning om vad man kunde förvänta sig.
 
Sv: Databas - gratis sådan?

bengibollen skrev:
Tänkte bara rapportera lite vad jag hittade när jag klickade runt så att andra (Benzen) hade en aning om vad man kunde förvänta sig.
:D Man tackar.

Och tack fredde för länken. Ska kika igenom det där själv vid tillfälle också. Nu ska jag sova.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp