Darrig häst

Y

_yest

Hej,
har lånat ut min ponny och fick nyss ett skrämmande samtal idag. Idag har dom varit ute och skrittat med hästarna och helt plötsligt lägger sig ponnyn ner och typ "dör". Vilar huvudet mot marken och bara ligger, hon andas såklart, men det var som att alla krafter tog slut. Det var inte så att hon ville rulla.. Ryttaren hoppas såklart av och får upp hästen igen som är väldigt kall och bakbenen darrar lite grann..

Någon som varit med om nåt liknande eller som vet vad detta kan bero på??

Igår reds ponnyn som vanligt i skritt, trav och galopp.. :S

Tack // _yest

Sv: Darrig häst

Har dom kontaktat veterinär? Det finns ju all anledning att bli riktigt orolig med den beskrivningen.

Jo verkligen... Jag har nyss pratat med dom och dom är påväg hem till stallet och leder hästen :( Hon betar lite grann, men verkar vinglig.. Och hon känns alldele kall jämfört med hur hästar brukar kännas i temperaturen.

Kanske har hästen druckit för dåligt nu när det blivit varmare och lider av vätskebrist?

En häst i mitt stall drabbades av något liknande nu i våras när vi var i det varma ridhuset. Plötsligt la sig hästen ner på sidan och när vi fick upp honom var han svag och stapplade fram.

Vi fixade betforvatten (mer smakligt än bara vatten) så att han skulle dricka ordentligt. Han piggnade på sig snabb efter det och fick sedan vila i 2 dygn med övervakning av vattenintaget. Han har inte drabbats på nytt efter det, men vi har extra koll på att han dricker ordentligt.

Kontakta veterinären om det inte blir en snar förbättring eller hästen inte verkar dricka.

Senast ändrad:

Kanske har hästen druckit för dåligt nu när det blivit varmare och lider av vätskebrist?

En häst i mitt stall drabbades av något liknande nu i våras när vi var i det varma ridhuset. Plötsligt la sig hästen ner på sidan och när vi fick upp honom var han svag och stapplade fram.

Vi fixade betforvatten (mer smakligt än bara vatten) så att han skulle dricka ordentligt. Han piggnade på sig snabb efter det och fick sedan vila i 2 dygn med övervakning av vattenintaget. Han har inte drabbats på nytt efter det, men vi har extra koll på att han dricker ordentligt.

Kontakta veterinären om det inte blir en snar förbättring eller hästen inte verkar dricka.

Håller med, kan ju vara vätskebrist:cool:

Tack för tipset med Betforvatten. Ska säga det! Och att dom ser till att ha koll på att hon dricker.

Fick nyss ett nytt samtal att dom var hemma i stallet igen. Hästen hade kastat sig över badkaret med vatten, så troligen är det vätskebrist! Så nu ska dom hålla koll på henne idag och i fortsättningen se till att hon dricker..

Låter konstigt, tänkte först på om den har "shivering" men har väl inte sett att de lägger sig ned och liksom "dör". Men läs in dig på "shivering" i alla fall, stämmer symtomen något?

Skönt att höra att hon dricker. Då hoppas vi på att det var en engångsföreteelse och att hon ser till att dricka ordentligt i fortsättningen! :)

Hej,
har lånat ut min ponny och fick nyss ett skrämmande samtal idag. Idag har dom varit ute och skrittat med hästarna och helt plötsligt lägger sig ponnyn ner och typ "dör". Vilar huvudet mot marken och bara ligger, hon andas såklart, men det var som att alla krafter tog slut. Det var inte så att hon ville rulla.. Ryttaren hoppas såklart av och får upp hästen igen som är väldigt kall och bakbenen darrar lite grann..

Någon som varit med om nåt liknande eller som vet vad detta kan bero på??

Igår reds ponnyn som vanligt i skritt, trav och galopp.. :S

Tack // _yest

Min häst darrade också mycket en gång och låg ner. darringarna var muskelryckningar som kom och hon hade kolik,,

Jag var med om det en gång när min son red på ridskola. En annan elevs häst bara lade sig ner raklång på sidan.
Det visade sig att de hade dragit sadelgjorden för hårt så hästen hade svårt att få luft.
Efter det fick alla grundligt lära sig hur hårt man fick dra sadelgjorden.

Okej, tack för alla tips :) som tur var så var detta en engångsförteelse. Nu är vi väldigt noga med att hålla koll på att hon dricker ordentligt. Hon var helt vanlig dagen efter, pigg och glad! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 175
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 663
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka