Där kunskapen tar slut tar våldet vid...

U

Unichorn

Monty Roberts?

Nån som har läst och använder sig av hans metoder i "från mina händer till dina"? Funderar på att köpa boken :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts?

Nej har inte läst!
Det låter som en bok som ev skulle kunna behövas
i fängelser, på skolor mm i förebyggande syfte osv.

Sv: Där kunskapen tar slut tar våldet vid...

Men den handlar om hästhantering... Eller var det det du menade?

Han representerar naturligtvis en human och mycket trevlig hantering på hästars villkor.
Men jag tror man ska komma ihåg att gemene man sällan bor i stallet, utan 3-4 timmar per dag ska räcka till fodring, mockning, ridning, putsning, pussa på osv. Då har man sällan den tid som krävs för att kunna utföra alla övningarn som han har.

Men tanken är god, och vissa saker kan man ju göra, "join-up" tex.

Nej jag visste inte :rofl: :rofl: :rofl:
Jag ville bara vara snäll och svara för ingen hade
svarat osså tyckte jag att ämnet lät intressant :bow:

Nu blev det ännu mer intressant när det handlar
om hästar........vad heter författaren?

Det är Monty Roberts som har skrivit den och den heter "Från mina händer till dina".
Har boken men har inte hunnit läsa i den så ingående än.

Varför inte? Jag är inte så insatt i hans metoder, men man har ju sett honom på tv och i tidningsrepotage ibland, och det tycker jag har varit vettigt.

Tack alla för svar :)

Unichorn skrev:
Nån som har läst och använder sig av hans metoder i "från mina händer till dina"? Funderar på att köpa boken :bump:
Hej!
Jag har läst den boken och den är verkligen suverän!!jag tycker alla borde äga den boken.
Jag har en rätt så bångstyrig tinkerhäst som jag började använda dessa metoder på och han är nu nästen helt bra!:)

Köp den boken!den är BÄST:)

//poco

Lazio skrev:
Nej, jag gillar inte författarens metoder.
varför gillar du inte Montys metoder??det är ju ingen våld eller tvång
(jag bara undrade)

//poco

Håller på att läsa just den boken av Monty Roberts, mycket att ta in, mycket bra saker, tycker jag. Det svåra är att överföra det till verkligheten. Jag har börjat med att plocka lite "smågodis" här och där från boken och fått mycket bra resultat hittills. Hans metoder utgår från bla rundpaddock och det har inte jag men själva hästfilosofin är enorm. Och jag och mina stallvänner ska dessutom till Cloetta center i Linköping (den långa föreställningen) för att titta på han i maj.... Det ser jag fram emot....:bump:

Jag har lånat boken på biblioteket,,,,, och omlånat,,,,:idea: Så nästa steg är nog att köpa den....

Han verkar ju vettig Monty Roberts. Han har många bra saker och tankar kring hästhållningen. Men jag själv är inte så interesserad av såna övningar så innan jag säger att de är jätte bra så behöver jag nog prova lite först.
Men funkar de så är det väl brar bra. Man kan ju alltid prova och se vad som händer.
Ska alla hans övningar passa alla hästar?????......eller passar olika övningar olika hästar?????
/Becca

Jag är väldigt kluven när det gäller monty's metoder. När jag läst hans böcker verkar de väldigt vettiga, möjligen negativt att han går lite för snabbt fram med hästarna.

Jag har läst en bok som hans familj (på grund av att de blev så irriterade efter hans bok mannen som lyssnar till hästar, som är en självbiografi) skrivit som i stort sätt handlar om att han är en stor lögnare som höjer sig själv till skyarna. Sedan dess har jag blivit lite kritisk faktiskt.

Men så är det väl med alla hästförfattare, särskilt de med "alternativa metoder" eller hur man ska benämna det. De får allt att låta som om de lyckas fantastiskt med sina "silkesvantemetoder" men när ingen ser så åker nog vantarna av med jämna mellanrum.

Jag tror att man ska ta allt man läser med en nypa salt och blanda det som man tycker verkar bra och fungerar för en med egna/traditionella metoder och sunt förnuft.

Jag har läst boken, och vissa avsnitt väckte hos mig iaf riktigt avsky...

Monty förespråkar mycket som är bra, han gör hästens språk lätt för oss människor. Men han är typisk försäljare som skall sälja sitt koncept och massa produkter. Vissa produkter hemskare än andra -ta t.ex. hans "anti-bockningsrep", där han säger att man skall sätta ett rep under hästens överläpp(mot tandköttet ovan framtänderna) dra det bak över nacken o fästa i sadeln, o enligt honom lär hästen bara bocka någon enstaka gång o sen aldrig mer -men med vilka följder? Ren misshandel, inte nån horsemanship över det inte... Men det är kanske lättaste vägen att ta bort bockning från en hästs beteende? Där tar hans kunskap slut om man skall lita till ordspråket...

Läs gärna boken, men ta den med en nypa salt o följ inte Hans metoder enbart. Läs gärna annat oxå, t.ex. Klaus Ferdinand Hempflings böcker -där har du montys raka motsats, lite svårare att ta in o tolka, men ger nyttig inspiration.

Klaus Ferdinand Hemflings metoder är suväräna... har provat både från mark och rygg och det funkar super på min häst...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
970
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama