Danska termer

P

penna

Är lite förvirrad över de danska termerna och vore tacksam om någon kunde hjälpa mig lite.

Ett sto som fått diplom i Sverige är det jämförbart med ett RDH sto eller ett sto som fått medalj i DV?

Och vad är skillnaderna mellan de olika medaljerna, bronze, silver och guld?

Sv: Danska termer

DH är mera som diplom
R står för utfört ridprov eller tävlat MSV med placering
Medaljerna får dom för avkommer (har inte full koll där)

Sv: Danska termer

DH står för Dansk Hovedstambog

Det är ungefär samma regler för att stoet ska skrivas in där som det är för ston i Sverige att skrivas in i riksstamboken.
I Danmark ska stoet ha 3 godkända generationer i stamtavlan, vara minst 160 cm och vara visad. Vid visningen ska stoet ha minst 8 på "general impression" och på de övriga bedömningspunkterna får ingen siffra vara under 5.

DS står för Dansk Stambog och DR för Dansk Register.

R står för att stoet genomfört ett prestationsprov.
Det är som vi skulle lägga till ett K när stoet genomfört kvalitetsbedömning.

På stamboksförda danska ston blir det alltså RDH, RDS o s v beroende på vilken del av stamboken stoet tillhör.

De ston som har ett E med t ex EDH är Eli-ston.

Guld, silver och brons medalj utdelas vid exteriörbedömningar (att jämföras med klass I, II och klass III - systemet) som för t ex ponnyraserna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 627
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Görel
·
Distans Hej! Exakt hur funkar det när man kvalar med danska tävlingar? Kan man föra in resultaten av en dansk regional tävling i det svenska...
Svar
1
· Visningar
1 795
Senast: fio
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka