Dansk svensk gårdshund

pomelo

Trådstartare
Funderat starkt på att skaffa hund en längre tid nu, börjar bli riktigt sugen..
Har läst en hel del om d/s gårdshund och tycker att de verkar väldigt trevliga och goa. Nån som har erfarenhet av dem och kan säga ett par ord? Både positiv och negativ information uppskattas..

Jag jobbar heltid med travhästar och tanken är att hunden ska vara med i stallet på dagarna, där det även finns en hypersmart border collie som kompis..

Sv: Dansk svensk gårdshund

Aaaah :D

Jag vet ju bara hur min är , och han är helt underbar och man skrattar varje dag :rofl:
jobbar också med hästar, men hemma...det jag kan säga negativt är isåfall den kommande kylan, men jag fixar en overall till grabben så ordnar nog det sig..min är lättlärd, smart, tillgänglig och älskar allt o alla, lagom storlek och vill sova under täcket..
kan inte hitta nåt negativt faktiskt..här få du se lite bilder på min Turbo..
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id6916_page0.html

Låter bra ju! Hur gammal är han? Funkar han bra lös, o håller koll på dig och mån om att vara dig till lags?
Är de så väldigt frusna? Min sambo kommer skratta ihjäl sig om jag säger att hunden måste ha "kläder" på vintern.. Hi hi!

Hi! Hi! Ännu fler likheter med Jack Russel... Speciellt vill sova under täcket... MYS :love: :love: :love: Förutom när hon har varit och ullat sig i grannens koläddor...
En kompis har också en gårdshund och jag kan nästan bara se likheter. Önskar att jag också kunde ha med min till jobbet- man ill ju aldrig lämna sin bästa vän... hihi...

Själv har jag en Jack russel, men min kompis har en dansk svensk. tycker dom är otroligt lika. Min kanske är lite tuffare i tempramentet men inte mycket.
Dansk svensken är verkligen underbar, lekfull, busig, lättlärd. som min, väldigt mån att vara mig till lags och älskar verkligen att jobba.

min är 6 månader bara...han är istort sett alltid lös...väldigt noga med att ha koll på oss är han, har t om stoppat honom i katträder som han varit på gång med :D..samtidigt som han är tuff så är han lite försiktig av sig ändå...det är hundar som vill ha mjuka ord, men samtidigt får man nog ta o visa vem som bestämmer emmelanåt....min tror han kan leva på sin charm varenda gång :rofl:

Jag skulle tippa att så länge man är på prommisar o så så klarar dom sig utan kläder, men skall dom vara "stilla" i stallet så tvivlar jag på det....Min gubbe tyckte att det var en liten fjant när jag sa jag skulle köpa en DSG....( vi har ju bara haft hundar av brukstyp förut) men han föll som en fura direkt :love:

jo, dom är väldigt lika, skilladen är att JR brukar ha vassare temperament..dom är ju terriers, DSG ligger mer under pincher...dom är inte terriers.

Men du bor en bit upp i landet va? Har sett att det finns en del uppfödare i skåne. Får kika runt lite..

Han är verkligen underbart söt din lilla grabb. :love: Jag var själv sugen på en dansksvensk till en början, men slutade med en dvärgpinscher. Till min omgivnings förtret. Jag är nog den enda i den här världen som gillar min hund. :angel: :D

min kommer fråm borås....men nere i skåne o runtomkring finns en massa uppfödare...gå in på www.gardshund.com o kolla...ta gärna kotakt med "valpförmedlaren" Anne också, hon kan mycket och brukar veta vilka som har valpar på G....

Pincher tycker jag är fina..dvärg kanske är lite för liten för min egen del, men det är eleganta hundar...

Jo, det jag gillar hos dvärgpinscher är ju att dom är otroligt små men har en stor hunds kropp. Det ser man ju på Julie redan när hon var ca 16 veckor. Ser man bara henne men inte har någonting att jämföra med skulle man nog tippa på att hon skulle bli betydligt större än 28 cm vid fullvuxen ålder. ;)
Men dom dansksvenska är otroligt fina. Ägaren till hästen jag har hade en dansksvensk som hon tyvärr fick ta bort för några dagar sedan, endast ett år gammal. :(

Julie16.jpg

Någon som har nya bilder på dansk svenskar? Martha, hur ser ditt charmtroll ut idag?
Har pratat med många olika uppfödare nu, och har stött på valpar med medfödd kort svans (ca en decimeter som vuxen). Vad säger ni om det? Jag kanske är lite fånig men föredrar nog lång svans.... :angel:
Någon som har bilder på någon dansk svensk med kort svans?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 787
Senast: AnneB
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 507
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama