Dansk import

percival

Trådstartare
Jag har en dansk hbl-valack som är reggad i DRF = Danska Ride forbundet men har märkligt nog DV-kronan inbränt på rumpan med helt andra slutsiffror än i reggnr som står i passet och på hestedata.dk.

Hur kan detta komma sig?
Skulle väldigt gärna vilja veta mera om min häst, historia osv.

Kan någon hjälpa mig?:confused:

Sv: Dansk import

Jag har en dansk hbl-valack som är reggad i DRF = Danska Ride forbundet men har märkligt nog DV-kronan inbränt på rumpan med helt andra slutsiffror än i reggnr som står i passet och på hestedata.dk.

Hur kan detta komma sig?
Skulle väldigt gärna vilja veta mera om min häst, historia osv.

Kan någon hjälpa mig?:confused:

DRF registrerar inga hästar så du måste nog fått något om bakfoten. DRF är motsvarigheten till vårt ridsportsförbund.

Ok men kollar man på hestedata.dk så kommer DRF fram som avelsförbund och istället för kronan som logga kommer deras logga upp.. tycker det verkar skumt.
Dessutom lite märkligt att han har en brännmärkning med nummer som inte alls överensstämmer med passet:crazy:

Ok men kollar man på hestedata.dk så kommer DRF fram som avelsförbund och istället för kronan som logga kommer deras logga upp.. tycker det verkar skumt.
Dessutom lite märkligt att han har en brännmärkning med nummer som inte alls överensstämmer med passet:crazy:

Ja något verkar onekligen knepigt.

Kan du inte lägga in en bild på passet ?

Är det alltså utfärdat med denna logga som de har på sin hemsida ?
http://www.rideforbund.dk/DRF/start

Är han brännmärkt med DV märket (syns i ovankanten kronan och vågen)
http://www.varmblod.dk/

Japp det stämmer, samt att det står Konkurrencehest Dansk Ride Forbund under loggan.

Och ja han är märkt med kronan och vågen under samt 3 siffror..

mystiskt...:grin:

Ja något verkar onekligen knepigt.

Kan du inte lägga in en bild på passet ?

Är det alltså utfärdat med denna logga som de har på sin hemsida ?
http://www.rideforbund.dk/DRF/start

Är han brännmärkt med DV märket (syns i ovankanten kronan och vågen)
http://www.varmblod.dk/

Japp det stämmer, samt att det står Konkurrencehest Dansk Ride Forbund under loggan.

Och ja han är märkt med kronan och vågen under samt 3 siffror..

mystiskt...:grin:

Aha, då är vi lite närmare lösningen, står det någon stam/ uppfödare på honom i det ?
Danskarna har konkurrencepass på sina hästar, deras pass de får från början från avelsföreningen när de registreras är "föl/avelspass", när sedan hästen skall börja tävla skall dessa in och uppdateras till konkurrencepass.

Tittar man på DRFs sida så går det att lösa konkurrencepass även om hästen inte har papper. Och jag skulle nästan gissa att det är så det är i din hästs fall att hans papper är försvunna och ingen vet vem han "egentligen" är och han har fått en ny identitet annars hade han haft sitt DV registreringsnummer inskrivet i det. Så mkt möjligt är att han inte ens heter vad han egentligen är registrerad som.

Med lite detektivarbete så kanske du kan hitta hans korrekta uppgifter det är bara att provsöka på hestedata.

Deras regnr är uppbyggda så att första två siffrorna är årtalet (mkt möjligt att du får testa med flera årtal är inte alltid det stämmer med uppgivet om papperna saknas) därefter någon av siffrorna 00-09 och sedan de tre sista är det hästen är brännmärkt med.

(Är hästen av ung årsmodell tror det var 02 eller 03 de gick över till eu nummer då skall det vara 208333DW före det som jag skrev ovan)

Alltså om hästen tex är född 98 och bränd med 334 då kan den ha följande regnr
9800334, 9801334, 9802334 osv

Vad heter hästen? :)

Hjälper ju inte mkt att veta vad den är registrerad som i sitt nya pass då det med största sannolikhet inte är samma som den egentligen heter för hade de vetat det så hade bara begärt ut en dublett av hans orginalregistrering om de gamla försvunnit.

Nja jag tänkte snarare att man kunde få fram vem det var via tävlingsdatabasen. Och därmed utesluta hästarna med samma siffor men som har tävlingspass. (Då utesluter jag iofs att det är en häst som tävlat innan och efter det tappat sina papper men i alla fall)

Passet är grönt och han har ingen stam.
Det lustiga är att passet är utfärdat precis innan han kom till Sverige sept-08. Därmed har denne id-kontrollant bortsett från hans brännmärkning och säkert är det som du säger att hans riktiga papper/identitet har försvunnit så namn osv är med största sannolikhet påhittat.

Jag har sökt massor på hestedata.dk men förmodligen heller inte tillräckligt. Skulle dock vara oerhört kul(eller kanske inte) att få veta vem han eg är :grin:

Är alla hästar med brännmärke inregistrerade på hestedata eller kan han ha 'glömts' bort på nått sätt eller bara inte finns helt enkelt?

Aha, då är vi lite närmare lösningen, står det någon stam/ uppfödare på honom i det ?
Danskarna har konkurrencepass på sina hästar, deras pass de får från början från avelsföreningen när de registreras är "föl/avelspass", när sedan hästen skall börja tävla skall dessa in och uppdateras till konkurrencepass.

Tittar man på DRFs sida så går det att lösa konkurrencepass även om hästen inte har papper. Och jag skulle nästan gissa att det är så det är i din hästs fall att hans papper är försvunna och ingen vet vem han "egentligen" är och han har fått en ny identitet annars hade han haft sitt DV registreringsnummer inskrivet i det. Så mkt möjligt är att han inte ens heter vad han egentligen är registrerad som.

Med lite detektivarbete så kanske du kan hitta hans korrekta uppgifter det är bara att provsöka på hestedata.

Deras regnr är uppbyggda så att första två siffrorna är årtalet (mkt möjligt att du får testa med flera årtal är inte alltid det stämmer med uppgivet om papperna saknas) därefter någon av siffrorna 00-09 och sedan de tre sista är det hästen är brännmärkt med.

(Är hästen av ung årsmodell tror det var 02 eller 03 de gick över till eu nummer då skall det vara 208333DW före det som jag skrev ovan)

Alltså om hästen tex är född 98 och bränd med 334 då kan den ha följande regnr
9800334, 9801334, 9802334 osv

Har du kunnat se exakt vilka tre siffror han är bränd med ? Är de tydliga så det inte råder några tvivel om vad där står ?
Det tillsammans med ungefärlig ålder skall göra att det inte är omöjligt att hitta honom. Alla hästar som är brända finns i registerna då de bränns efter de är registrerade.
Har du en bra bild av brännmärkningen ?

Nej iofs inte. Den första siffran är otydlig.. Så egentligen har vi gissat oss fram till den vi tror att det är.
Jag skulle kunna ta en bild av hans brännmärkning om det känns intressant?

Men tycker hestedatan ger otillräckligt med info. Ja menar valack, brun... står ju ingenting om tecken heller. Har hittat ett flertal sånna.

Har du kunnat se exakt vilka tre siffror han är bränd med ? Är de tydliga så det inte råder några tvivel om vad där står ?
Det tillsammans med ungefärlig ålder skall göra att det inte är omöjligt att hitta honom. Alla hästar som är brända finns i registerna då de bränns efter de är registrerade.
Har du en bra bild av brännmärkningen ?

Nej iofs inte. Den första siffran är otydlig.. Så egentligen har vi gissat oss fram till den vi tror att det är.
Jag skulle kunna ta en bild av hans brännmärkning om det känns intressant?

Men tycker hestedatan ger otillräckligt med info. Ja menar valack, brun... står ju ingenting om tecken heller. Har hittat ett flertal sånna.

Har du en bild där man ser siffrorna så sätt in den, vi är några stycken här på forumet som är vana vid deras brännmärken och kanske lättare kan se vilka siffror det är iom att man vet hur de olika siffrorna ser ut.

Jag har bara bra erfarenheter av kontakt med LR så kommer du bara ner till en mindre mängd tänkbara kandidater så skulle jag gissa att de måste sitta med kopia av den exakta idbeskrivningen och kanske kunna ställa upp och kolla några hästar om det skulle kunna vara rätt baserat på tecken. Enkelt är ju också att kontakta uppfödarna till de som är tänkbara. Likadant kan man googla på de namnen man hittar vissa kan kanske uteslutas direkt då det finns tävlingsresultat på dem i danmark efter att han lämnat danmark osv.
Som sagt lite detektivarbete krävs.

Ok, jag ska försöka fixa en bild till imon kväll så får vi se om någon här kan hjälpa mig :)
Tack för alla svar så länge

Mvh Cia

Har du en bild där man ser siffrorna så sätt in den, vi är några stycken här på forumet som är vana vid deras brännmärken och kanske lättare kan se vilka siffror det är iom att man vet hur de olika siffrorna ser ut.

Jag har bara bra erfarenheter av kontakt med LR så kommer du bara ner till en mindre mängd tänkbara kandidater så skulle jag gissa att de måste sitta med kopia av den exakta idbeskrivningen och kanske kunna ställa upp och kolla några hästar om det skulle kunna vara rätt baserat på tecken. Enkelt är ju också att kontakta uppfödarna till de som är tänkbara. Likadant kan man googla på de namnen man hittar vissa kan kanske uteslutas direkt då det finns tävlingsresultat på dem i danmark efter att han lämnat danmark osv.

Förresten när man kollar i hestedata.dk verkar det inte stå nått om tecken alls. Min häst har tecken och det står med i passet.

Ett tips är att raka bort håret från märkningen och så blöta den,då syns den lättast.

Förresten när man kollar i hestedata.dk verkar det inte stå nått om tecken alls. Min häst har tecken och det står med i passet.

Nej, det gör det inte på vår egen blup sida heller, men jag är ganska övertygad om att de har alla exakta beskrivningar i sina egna register därav att man skulle be dem kolla men man kan ju nog inte komma med för många tänkbara individer då sätter de sig nog på tvären.

Ett tips är att raka bort håret från märkningen och så blöta den,då syns den lättast.

Faktiskt inte alls säkert, Joys märkning tex försvinner i stort sett helt när han rakas, syns klart tydligast med päls faktiskt. Har haft ett annat sto som var så också så det skiljer beroende på hur aggresiv den som märkt har varit :cool:

Det är en abbonemangstjänst som man måste betala för. Man kan också få en veckas gratis abbonemang.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 728
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka