Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka av er här rider i damsadel? Vad har ni för erfarenhet av det?
Teknik? Gymnastisering av hästen? Kläder?
Gärna bilder!
Tycker inte det ser bra ut om inte hästen är utb minst motsvarande msv dressyr dock.
Kläder är inte ens sekundärt, kommer ännu längre ned på prio listan. Det är bara intressant om man rider uppvisningar, och då bör man kunna rida bra i damsadel.
/KT (pain in the arse as usual!)
Dock hade jag inte tänkt sy efter dessa klänningar men de är ju ett alternativ om man inte är så sykunnig och man ändå vill ha en klänning att rida i.
(Ang korsetter så har jag ett antal hemma så det är väl det minsta problemet isf.:smirk
Kollade snabbt igenom den hemsidan och sömmerskan har gjort ganska så grava konstruktionsfel på flera av de historiska dräkterna!
Det blir BARA fult tex att sy historiska damdräkter som man ska ha KORSETT under när man syr dem som moderna klänningar som man inte har korsett under....
När det gäller empiredräkten ( mansdräkt) så vittnar det om grav okunnighet att sy ett par byxor med GYLF! I början av 1800-talet hade man LUCKA fram på byxorna.
Detta vad jag upptäckte efter ca 5 min bildstudium mycket möjligt att jag skulle hitta mer om jag gick in för det.
Bilderna är dock helt ok att ha sim inspiration, men jag skulle inte rekommendera att ta dom som förebilder om man vill sy historiskt korrekt.
Kollade snabbt igenom den hemsidan och sömmerskan har gjort ganska så grava konstruktionsfel på flera av de historiska dräkterna!
Det blir BARA fult tex att sy historiska damdräkter som man ska ha KORSETT under när man syr dem som moderna klänningar som man inte har korsett under....
När det gäller empiredräkten ( mansdräkt) så vittnar det om grav okunnighet att sy ett par byxor med GYLF! I början av 1800-talet hade man LUCKA fram på byxorna.
Detta vad jag upptäckte efter ca 5 min bildstudium mycket möjligt att jag skulle hitta mer om jag gick in för det.
Bilderna är dock helt ok att ha sim inspiration, men jag skulle inte rekommendera att ta dom som förebilder om man vill sy historiskt korrekt.
Någon som talar om sin passion här?