Dammkänslig

A

aprillan

Min häst är väldigt dammkänslig. Just nu står han på halm och får vanligt hö. Det funkar inte alls eftersom han hostar massor pga det. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag gå över till spån/torv...och ensilage? Eller är det någon som annat allternativ? Detta börjar bli ganska akut.

Sv: Dammkänslig

Hej! Jag har haft en ponny som var väldigt dammkänslig. Vi byte till torv och vattnade höt väldigt mycket(så det blev genomdränkt), dock var min ponny ännu käsnligare så vi fick byta till ensilage. Men prova med att vattna höt. Om du inte vill ha torv, kan du testa med vanlig spån(ej kutte) och vattna lite på de med.
Hoppas de löser sig! Lycka till:)

Testa att byta till torv. Vattna höt precis innan du fodrar med det. Alger har fungerat jättebra på min dammkänsliga häst. Annars kan du prova Nostrilvet. Du kan ju börja med detta. Annars bör du nog byta till silage / lösdrift. Lycka till! jag vet hur jobbigt det kan vara!

Fick liknande problem för två år sedan.
Min häst blev helklippt och fick stå inne under nätterna dom första veckorna.(lösdrift annars)
Spån i boxen och vanligt hö.

Resultatet - Han började hosta och snora.
Fick ut vet. och dom tog prover och kollade igenom honom.
När provsvaret kom visade det sig vara förskylning och lätt astma pga det dammiga hö't.(va friskt och fint annars, bara att de va så torrt och samlade på sig dammet) Började vattna höet, ha hästen ute dygnet runt och fick pencelinkur för det andra. Hästen blev snabbt bättre och året därefter tog vi och sprutade alla hästana och börja ge ensilage.

Nu har jag inte hört någon hosta sen den vintern och hö ger vi bara i övergångarna då man inte kan öppna en hel bale pga klimatet :)

Men se till och byta bädd i boxen och va nogrann att det är bra luft i stallet.
Även att om hästen är jättelerig och smutsig - borsta av det ute istället

Hoppas det löser sig!

Torv (eller papper) samt hösilage rekommenderas till hosthästar.

Mitt ena sto fick hosta våren 2005. Jag flyttade henne direkt till ett annat ställe där hon fick gå ute dygnet runt och fick hösilage när betet inte var tillräckligt. När det var dags för installning fick hon torvbädd och fortsatt hösilage.
En månad senare flyttade vi till egen gård och då blev det utebox kombinerat med många timmar i hagen. Stoet tillfrisknade efterhand och är numera symptomfri, även om jag alltid kommer att behandla henne som en hosthäst. Idag har vi innestall, men det är fortfarande torv, hösilage och massor av utevistelse som gäller. Nu, vintertid, är hästarna ute 16 timmar/dygn.

Jag har en häst med kronisk bronkit och till henne har jag halmpellets i boxen. Hennes boxfönster är alltid öppet. På dagarna är alla stalldörrar öppna för att vädra stallet.
Bra luft i stallet är oerhört viktigt, att det varken är dammigt eller fuktigt.
När hon får hö i boxen vattnar jag det (ska dock gå över till hösilage strax), hon får alltid betfor tillsammans med kraftfodret. ALLTID blöt mat!
Hon går ute 12-15 timmar/dygn vintertid.
Alla i stallet respekterar att hon är känslig och därför varken mockar, sopar, kastar ner hö eller liknande när hon är inne. Vi sopar heller inte stallet på kvällen innan hästarna tas in.
Min häst mår dessutom bättre av att bli riden så gott som varje dag och hennes kondition har inte alls påverkats av det här :)
Trots att man har en "hosthäst" så behöver inte det vara ett handikapp så länge hästen får rätt foder och stallmiljö.
Fast allt är såklart olika från häst till häst. Man får prova sig fram, läsa av hästen. :)

Inte läst dom andra svaren men mitt tips blir byt till hösilage eller ensilage (så länge hästen inte har/haft fång) byt till torv eller ev. lösdrift. =)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix