Dammigt spånpellets

Aladdin

Trådstartare
Jag har precis börjat använda spånpellets och tycker att det är bra, lättmockat, lättförvarat, billigt osv. :laugh: Men den sorten jag använder dammar (Agrol) :crazy: samt att jag hade önskat lite ljusare färg. Är ungefär samma färg på pelletsen som ex. Krafft foderpellets. Det dammar inte till att börja med eftersom jag blöter upp det, men efter ett tag är hela boxen dammig. Någon som har annat märke som inte dammar? Eller måste man hålla på att vattna hela boxen jämt? :cry: Är det stallpellets, speciellt till häst som gäller? Tips mottages tacksamt!:laugh:
 
Sv: Dammigt spånpellets

Jag har samma problem med spånpellets från Rindi. Ventillationen torkar ur fukten och börjar damma även för oss. Jag brukar vattna det jämnt över boxen med jämna mellanrum, vilket hittills funkar bra :)
 
Sv: Dammigt spånpellets

Enligt spåntillverkare för häst så är deras spånpellets tillverkade av spånjust. Medan agrol etc även har trädammet som blir då man tillverkar spånet i sig. Därav är de dammigare.
 
Sv: Dammigt spånpellets

Enligt spåntillverkare för häst så är deras spånpellets tillverkade av spånjust. Medan agrol etc även har trädammet som blir då man tillverkar spånet i sig. Därav är de dammigare.
Ja, så är det nog. Googlade mycket om spånpellets innan jag började med det och endast några få skrev att det dammade, massor av användare verkade väldigt nöjda. Många skrev att stallpelletsen och eldningspellets var samma sak men riktat till olika målgrupper och naturligtvis tar producenterna ut betydligt mer betalt för stallpellts eftersom hästmänniskorna går att tjäna pengar på.

Men kanske att innehållet är olika, så nästa gång provar jag nog stallpellets i stället, även om det är dyrare och fortsätter vattna min box tills dess. :)
 
Sv: Dammigt spånpellets

Det var några i mitt stall som strödde med eldningspellets förra året. Den pelletsen dammade ingeting (2-3 olika tillverkare) så det är säkert olika från tillverkare till tillverkare.
 
Sv: Dammigt spånpellets

Det var några i mitt stall som strödde med eldningspellets förra året. Den pelletsen dammade ingeting (2-3 olika tillverkare) så det är säkert olika från tillverkare till tillverkare.
Det var min tanke först, att det kanske skilde mellan olika tillverkare. Vet du vilka tillverkare det var?
 
Sv: Dammigt spånpellets

Ingen aning. Har ett minne av att den ena säcken hade en blå/gul logga alt. blå/orange. Loggan upprepades över hela säcken. Den andra tror jag var tryckt i grönt med en gran någonstans på förpacknignen (kanske) ;) :D.
Kan knappast räknas som reklam va :angel: :D
 
Sv: Dammigt spånpellets

Jag hade Agrol en sväng till min ponny. Han är en skitgris som blöter ned en del i boxen. Han doppar hösilaget och slaskar. Och nu med ålder har han örjar kissa lite var som ist för på samma plats.. Sen drar han runt.
Med honom dammade inte Agrol. Det blev en högre grundfuktighet även om man tog ut allt blött. Så jag hade kunnat fortsätta med det till honom. Nu får vi inte köpa annat än gårdens strö. Så jag fick byta.
Min unghäst är också en gris. Även han slaskar runt vatten och har inget toaletthyfs. ;) Till honom funkade Agrol fint.
Till en häst jag har i träning blev Agrol för dammigt. Han är väldigt renlig av sig. Och då blev det för torrt och dammigt. För honom funkar stallspånpellets från RS fint.

Vi ringde runt och kollade med olika tillverkare innan vi började laborera med andra tillverkare på spånpellets. Vi insåg att skillnaden låg i just om man bara använde spånet eller också spåndammet.
En annan tillverkares, tror det var Bauhaus egna, var ännu dammigare än Agrol. Deras är hyfsat dammfria jämfört med många andra icke-stallströ.
 
Sv: Dammigt spånpellets

Jag har Bäckebron och stora enso, det bli lite dammigt, men inte så farligt. Jag vattnar en ny säck med minst 10 liter varmvatten(i en skottkärra), så blir det rätt bra. Ljust och fint spån.
 
Sv: Dammigt spånpellets

Den pelletsen är ju inte till att ha som strö till hästarna utan elda med, så jo det blir dammigt ;) Jag eldar i huset med pellets och jag tror att ska man ha denna typen av pellets som strö ska man inte kolla på de billigaste märkena.
Laxå pellets är bland de bättre märkena och jag vet dom som har de som som strö och det funkar bra.
 
Sv: Dammigt spånpellets

Jag testar Stallpellets och tycker det är väldigt dammig. Redan efter några dagar från det jag fyllt på första gången fick jag vattna mer. Mina hästar är ändå täckta av ett dammlager. Funderar just nu på om jag kan stå ut med att vattna det regelbundet och hur det blir om det blir minusgrader i stallet. (har dom på lösdrift för det mesta ).Tycker att halmpellets var mindre dammig och har bättre uppsugningsförmåga,dock dyrare . Kan tillägga att mina hästar är ganska renliga, har helst bädd också .
 
Sv: Dammigt spånpellets

Tack för alla svar!:laugh:
Kanske är det så att man måste fortsätta vattna oavsett märke. Till min lortgris dammar det inte så farligt, men till min pedantflicka så dammar det rejält om jag inte fortsätter vattna. Ska byta till en annan sorts stallpellets nu och se om det blir någon skillnad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 307
Senast: Bliss
·
Foder & Strö Jag har börjat använda Stallpellets och det fungerade bra innan det blev riktigt kallt. För visst ska man hälla vatten i säcken så att...
2
Svar
20
· Visningar
7 394
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp