Dammigt i stallet

Hästtjejen555

Trådstartare
Hej!
Vi har nyss ändrat från torv till Vidas bränslepellets som strö i vårt stall med 4 boxar. Men när hästarna kommer in dammar det väldigt mycket då de går runt/rullar sig. Även när man sopar stallgången blir det dammigt.
Vad kan jag göra? Blir det bättre med ett annat strö eller finns det knep att ta till?

Det får inte damma om strö eller grovfoder. Väldigt skadligt för hästarnas lungor. Dammar det när man sopar får man göra det när inga hästar är inne.

Vet inte om det är skillnad på bränslepellets och spån/halmpellets? I stallet jag stod i förut hade vi spånpellets och det dammade inte. Testa att vattna pelletsen mer, och vattna gången innan du sopar, det gör vi alltid i stallet där jag jobbar:up:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
706
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 357
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka