Dammigt hö

O

Okeanos

Hur mkt damm i hö kan man acceptera? Bör man skicka det på hygienisk analys för att avgöra det? Finns det några belägg för att blötläggning ger effekt?

MVH
Okeanos
 
Sv: Dammigt hö

Hö dammar av två orsaker. Jord och/eller mögel.

Vare sig det är av den ena eller andra orsaken grovfodret dammar är det otjänligt som hästfoder.

Att blöta höet gör att symptomen försvinner (dammet) men hästen får ju ändå i sig jord- eller mögelpartiklarna.
 
Sv: Dammigt hö

Om höet är dåligt lagrat så är det mer mögel i höet nu. Alltså dammar mycket. Ju längre lagring ju mer mögel.
 
Sv: Dammigt hö

Det kan vara bra att skilja på vanligt höboss och annat damm, höboss är oftast så stora partiklar att man ser dem medan det, när det är farligt damm, ser ut som att det ryker om höt när man slår på det.
 
Sv: Dammigt hö

*svarar alla*

Jättegulligt av er att svara.:)

Det ryker om höet när jag tar ut det ur storbalen - alltså får jag åka och köpa nytt i veckan på annat ställe. :( Trist bara, för analysen är annars kanon, men det verkar som om bonden är usel på att lagra storbalarna. Hoppas jag kan ta in allt själv direkt nästa säsong - har tillgång till mkt fint och billigt hö.:d

Är det ngn som har höleverantör att rekommendera i södraste Skåne kan han/hon få den stora äran att PM:a mig...

MVH
Okeanos
 
Sv: Dammigt hö

Okeanos skrev:
*svarar alla*

Jättegulligt av er att svara.:)

Det ryker om höet när jag tar ut det ur storbalen - alltså får jag åka och köpa nytt i veckan på annat ställe. :( Trist bara, för analysen är annars kanon, men det verkar som om bonden är usel på att lagra storbalarna. Hoppas jag kan ta in allt själv direkt nästa säsong - har tillgång till mkt fint och billigt hö.:d

Är det ngn som har höleverantör att rekommendera i södraste Skåne kan han/hon få den stora äran att PM:a mig...

MVH
Okeanos

Storbalar är helt omöjliga att torka med höfläkten. De går inte att stapla lufttätt och de är för stora för att blåsa igenom.
Köp inte stora rund balar! Det är jätte lättvindigt för bonden att göra dom men de är som regel otjänliga som hästfoder (det går väl an till tjurar som inte prestarar ett skit på tävlingsbanan och ändå ska gå till slakt). Min häst har fått hosta pga storbalshö! Hade jag inte bytt omedelbart hade han fått bronkit!
Om det inte är jord i höet utan det är annat damm så består dammet av 95% mögelsporer (källa: ATL annars blir väl nån förbannad som vanligt)! Bränn skiten! Den hygieniska värdet är viktigare än näringen.
Du kan skölja bort mögelsporerna med att spola genom det du ska ge med slang och hälla bort vattnet. Men som sagt jag hade brännt det vare sig det var jord eller mögel i höet. Sen hade jag städat ladan där jag förvarade det så att sporerna inte sprider sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dammigt hö

Acceptera inget damm i höet.
Det kan göra hästarna sjuka vilket också kan ge okristliga veterinärräkningar :crazy: Bättre att lägga pengarna på nytt hö i stället, det tjänar du på :)
 
Sv: Dammigt hö

Dammigt hö ska INTE vattnas...det ska slängas.

Det finns studier på att behandling med ånga skulle kunna hjälpa, men det blir det mycket besvär med så släng eländet istället.

Mögel kan förutom kroniska lung/luftrörsjukdomar även ge allvarliga förgiftningar och cancer....
 
Sv: Dammigt hö

Ja, det vet jag. Jag skulle aldrig någonsin fodra med undermåligt foder - som du kan läsa över.

Om det inte var menat till mig, skriv gärna knapplån...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp