Dammen avkomma

kajsa_kavat

Trådstartare
Hej!!! Skulle vilja vet om det är någon här som har en avkomma efter Dammen. jag har ett sto dräktigt med Dammen. Hon är e skäck Passepartout Imperator Ceylon. Vad lämnar Dammen för temperament? Mitt sto har en enorm motor lätt lärd och tror att hon är ett fullblod...:bump:

Sv: Dammen avkomma

Den Dammen-avkomman jag kanner bast ar en ytterst komplicerad individ. Det ar ett sto med massor med motor, men som inte kan lagga band pa sej sjalv. Hon var mycket svar att rida in och hon ar i dags laget en mycket svar individ att gora det mesta med.

Nu vet jag ju inte hur hennes mamma var i temperamentet....men jar ar tyvarr inte sa positiv till Dammen pga detta stoet. Dock ser hon precis likadan ut som sin pappa.

Har haft att göra med ett par stycken Dammen-avkommor. De hade båda rätt skarpa mammor och var lite åt det hållet själva oxå. Inte dumma, men inte direkt några nybörjarhästar, ganska typiska tävlingshästar. Och så dom hoppade.....:love:

Är det tävlings individer? Eller är dom bara besvärliga ändå? liksom intreserad av tävlings hästar med humör:angel:

Jag har ridit i 2½ år på en Dammen valack. Jag har ingen aning om hur mödernet var men han är en trevlig individ. Trygg i sig själv, litar mycket på sin ryttare, bekväm av sig och har lite humör när man kräver saker av honom, dock aldrig elak. En häst som honom skulle jag gärna skaffa om han hade en lite bättre exteriör, han är ganska kraftig och har lång rygg och svårt för samling. Han hoppar bra, har tävlat upp till 130 för 5-6 år sedan men tanten som har honom har inte kunskaper. Han har även bra gångarter med plus för skritten.

Har fött upp en avkomma "Crazy As Me" efter Dammen ue:Marwin.Ångrar faktiskt att jag sålde henne, men det är underbara människor som köpt henne.

dbbe7a4f.jpg

Hon gick klass 1 som åring samt nu som 2 åring vann hon talangjakten för 2 åringar i Dalarna och blev därmed "Dalahäst 2005".

Crazy As Me är efter Dammen och undan ett ganska eldigt sto med mkt nerver.Hon har väl inga direkta nerver men glöd under hovarna...ett riktigt energiknippe som dessutom är väldigt smart och påhittig (på gott och ont)

Hon är mkt rädd om sej i löshoppningen...inte ett ben nära bommarna-utan det som är närmst över hindret är magen:D

De har nu påbörjat inridningen och det har gått bra utan några större problem.För övrigt lätthanterlig och ganska okomplicerad.Men som sagt påhittig.

Mamman till min Dammen avkomma är faktiskt också skäck.;) :)

Får du en skäckbäbis och funderar på att sälja kan du ju alltid höra av dej.Har alltid gillat Dammen. ;) :angel:

Jag har förresten en halvsyster till Passepartout också...samma mamma, men As de Thurin till pappa istället för Troll.Hon är betäckt med Maloubet för föl 2006.

Dammen brukar kunna lämna lite komplicerade hästar med mycket huvud men bra hoppkapacitet.
Det kan bli jättesvårt eller bara lite humör, svårt att veta, du lär märka ;)

Har träffat på en Dammenavkomma. Ett sto med bra gång och hoppteknink. Hon är rätt tuff.
Har för mig att Dammen ligger bra till statistiskt sett som fadershingst i hoppning. Men temperamentet är jag inte så förtjust i.

Han ligger inte bara bra till...han är BLUP etta!

Jag har haft att göra med ett par Dammen-avkommor. Dom har varit väldigt skarpa, alltså inte helt lätta att ha med att göra. Dom har dock varit trevliga modeller och hoppat väldigt bra ! Trots deras temprament så har jag bara positiv inställning till Dammen-avkommor:) !

Tack tack,

... ja hon är verkligen en liten pärla....man får vara tacksam över att de tar väl hand om henne.

kan inte få en skäck-bebis då mamman tyvärr är brun. Hoppas på ett sto föl som vi ska behålla.;)

JAg har träffat en Dammen avkomma.. den är supersnälll och trevlig men exteriört ingen direkt höjdare! Men som sagt.. han är en trevlig häst att handskas med!

Har en Dammenavkomma som är helt okomplicerad i alla lägen (14 år). Hennes föl har också varit gudomligt snälla. Kanske jag haft tur med henne med tanke på vad ni andra berättar men jag är helnöjd!

Ok har inte hört talas om så många avkommor efter "Passe", men de man hört har varit skäckar så jag antog att hon var skäck.Men hon är säkert lika trevlig som alla andra hästar ur det blodet som "Passe" kommer ur.Ni får säkert en mkt trevlig avkomma.

fler positiva erfarenheter än negativa... Dammens avkommor tycker jag ofta har en bra inställning till saker o ting.

Hur många avkommor finns det efter Dammen och har han någon avkomma som går S hoppning.b

Är det någon som har en bra tävlings avkomma som hoppar msv eller svår? Är dom lätta att hålla på marken i mellan hiderna?:banana:

*hugger knapp*

Intressant tråd! Jag har inte en Dammenavkomma, men däremot en avkomma efter Dammens halvbror (samma möderne som Dammen). Jag skulle kunna tro att det är min häst ni beskriver; påhittig, skarp ffa när man ställer krav på henne, MKT motor, lite lång i ryggen och hoppar som en gudinna.... :love:

Nu är det ju långt ifrån att det har något samband....men det är intressant!

//Alice

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 266
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 085
Senast: NOC14
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka