Damloppens berättigande

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kadabra
  • Startdatum Startdatum
K

Kadabra

Behöver vi verkligen separata damlopp för kvinnliga körsvenner i Sverige? Det finns väl ingen som låter bli att anlita en kusk med motiveringen att hon är kvinna? Och kollar man lärlingsloppen så är tjejerna nästan i majoritet?

Travsporten är ju en av få sporter i världen där män och kvinnor tävlar på lika villkor, vore det inte då lämpligt att gå i bräschen för jämställdheten och skrota damloppen?

Sv: Damloppens berättigande

Det tål att funderas på,om damloppen har gjort sitt. Samtidigt har de nog gjort stor nytta att ge tjejer chansen att visa att de verkligen är likvärdiga killar. Det var inte alls länge sen som tjejerna förblev bara hästskötare.
/Lines-som faktiskt anlitar kvinnlig kusk :angel:

Jag tycker inte de tjänar något syfte, men samtidigt tycker jag det är synd att ta bort Gotlandssmycket och Hertiginnan av Västergötland Kronprinsessan Victorias lopp.

Jag tycker inte de tjänar något syfte, men samtidigt tycker jag det är synd att ta bort Gotlandssmycket och Hertiginnan av Västergötland Kronprinsessan Victorias lopp.

Med tanke på att tre av sex V65-lopp idag gick till tjejer så önskar nog grabbarna att de bara fick köra i damlopp....:devil:
Och fem av sex lopp till Frickare! :bow:

Det är jättesvårt för kvinnliga kuskar i Sverige - de måste vara jättemycket bättre än killarna för att kunna anses vara lika bra!!!
Sverige är inte ett dugg jämställt i verkligheten - det är bara att läsa statistiken!
-Kan dock vara smärtsamt att inse!!!!

Det är jättesvårt för kvinnliga kuskar i Sverige - de måste vara jättemycket bättre än killarna för att kunna anses vara lika bra!!!
Sverige är inte ett dugg jämställt i verkligheten - det är bara att läsa statistiken!

Håller med! Travsporten ligger mycket långt efter när det gäller jämställdhet. Se bara på vilka personer som ska "forma travets framtid" - Styrgrupp: Patrik Sandin, Claes Lundell, Lars-Olof Norqvist, Ulf Hörnberg, Bo Dockered och Remy Nilson. Projektledning: Olof Karlander, Kjell Eriksson, Mats Fransson, Ulf Nordin. Referensgrupp: Jim Frick, Margaretha Wallenius-Kleberg, Göran Lagergren, Göran Lövgren, Carl-Eric Sandström, Bengt Larwik, Bengt Westergren, Bruno Petersson. och Jan-Erik Andersson, Anders Westin. och Claes Broberg, Stefan Lundborg och Anders Törnqvist. Ungdomstravet: Katarina Steger Ehlis, Johan Nilsson, Linda Höijer, Sandra Stark och Ingrid Strömberg

Jag tycker inte det är så stor skilland mellan killar eller tjejer vad gäller chanserna de får som unga lärlingar. Men det beror en del på vem de jobbar hos.

Gör inte detta till en jämnställdhetsdiskussion. Det handlar om att ha speciella damlopp.

Håller med! Travsporten ligger mycket långt efter när det gäller jämställdhet. Se bara på vilka personer som ska "forma travets framtid" - Styrgrupp: Patrik Sandin, Claes Lundell, Lars-Olof Norqvist, Ulf Hörnberg, Bo Dockered och Remy Nilson. Projektledning: Olof Karlander, Kjell Eriksson, Mats Fransson, Ulf Nordin. Referensgrupp: Jim Frick, Margaretha Wallenius-Kleberg, Göran Lagergren, Göran Lövgren, Carl-Eric Sandström, Bengt Larwik, Bengt Westergren, Bruno Petersson. och Jan-Erik Andersson, Anders Westin. och Claes Broberg, Stefan Lundborg och Anders Törnqvist. Ungdomstravet: Katarina Steger Ehlis, Johan Nilsson, Linda Höijer, Sandra Stark och Ingrid Strömberg

Det är inte travets ledninggrupper som diskuterades här.

För min del tycker jag "bara" att damloppen fyller sitt syfte på ungefär samma sätt som årgångsloppen? Några lopp som är lite "smalare" än vad de övriga loppen är. :idea: Det är klart att de ska få finnas kvar! :banana:

Som "dam" med körlicens så ser man ofta att det inte bara räcker med att vara dam och att loppen passar mina hästar, för åtminstone i min omnejd så är det väldigt populärt att damloppen även begränsas av att man måste tillhöra en viss bana för att få starta.

Det stör mig inte så mycket förutom de gånger då loppet skulle ha passat perfekt om jag tillhört till exempel Färjestad då JAG inte kör oftare än att jag måste ta alla chanser för att slippa ta om licensen.

En insändare till travnet tar upp kvinnor inom travsporten...klicka.

Förutom att jag tycker att renodlade damlopp hör 1900-talet till så har hon rätt i det mesta. Framför allt så måste man lösa så att även kvinnliga tränare kan vara hemma i samband med graviditet och efteråt. Om det så ska kosta travsporten pengar.

Fler än jag som har känslan av att man blir tryckt/överkörd för att man är tjej alltså (sist råkade jag ju ut för i ett amatörlopp men det har hänt förr :angel: )

Ändå är jag rätt bra på att hålla emot. Jag upplever också att det skriks en hel del på en även om man får luckor där man nästan skulle få ut en lastbil... :angel:

Fler än jag som har känslan av att man blir tryckt/överkörd för att man är tjej alltså (sist råkade jag ju ut för i ett amatörlopp men det har hänt förr :angel: )

Ändå är jag rätt bra på att hålla emot. Jag upplever också att det skriks en hel del på en även om man får luckor där man nästan skulle få ut en lastbil... :angel:

Jag vet inte om det beror på att man är tjej verkligen. Jag vet många manliga lite orutinerade amatörer som säger detsamma.

Behöver vi verkligen separata damlopp för kvinnliga körsvenner i Sverige?

Nej, det behöver vi inte. Skrota damloppen! De gör mer skada än nytta eftersom det innebär ett befästande av att tjejer kör sämre att ge tjejer särskilda lopp.

Men jag tycker ju att det är trevligt med de stora damloppen, förstås.

Kom bara att tänka på en insändare jag läste i Travronden för en tid sedan, jag blev bara så trött när jag läste den. Skribenten ondgjorde sig över kuskbytes-reglerna (den kusk han satt upp vid anmälan hade blivit sjuk och därför ersatts med en ny av Bergsåker, tror jag att det var) och ifrågasatte om Linda Hedin verkligen var att se som "jämförbar" kusk med den som han ursprungligen satt upp. Han liknade kuskbytet med den situationen "att Michael Schumacher ersattes av frugan i ett Formel 1-lopp". Vilka j***a nötter det finns. :mad:

Den där läste jag också. Den var inte särskilt sympatisk. Men menade han inte att hon var mindre rutinerad än den förstvalda kusken? Jag minns inte nu.

Men menade han inte att hon var mindre rutinerad än den förstvalda kusken?

Till en del kanske, men jag tycker nog att den innehöll en klart (kvinno-)nedsättande ton. Annars hade han väl kunnat skriva "som att byta ut Michael Schumacher mot Jenson Button", dvs. fortfarande ett proffs, men mindre rutinerad och mindre framgångsrik.

KL

Jag tycker inte att vi ska ta bort damloppen.

Att vi skulle ta bort dem bara för att bevisa att vi inte behöver dem kommer inte göra travsporten rättvis.

Den direkta diskrimineringen är så gott som borta, men det är den indirekta som vi måste bekämpa. Fördomarna om att kvinnliga kuskar inte vågar ta plats i lopp.

Jämför synen på en orutinerad manlig och en orutinerad kvinnlig kusk. Den manliga tas direkt förgivet att han är tuff, bufflig och hård. (Som alla män är :angel: ) Medans kvinnan antas vara timid, blyg och mjuk. (Som alla kvinnor är :crazy: . Å dessa fördomar är roliga)

Kvinnan hamnar inte på samma nivå som den orutinerade manliga kusken förens hon bevisat att hon kan vara som en man. (tuff, bufflig och hård) Då först ges hon samma chans av tränare som den manliga kusken fick från början.

Tränare gör inte det här för att vara taskiga utan för att de självklart vill ha det bästa för sin häst. Det handlar trots allt om pengar.

Tyvärr så behövs damloppen fortfarande pga dessa fördomar. Jag tycker att vi alla ska försöka att fundera och vara medveten om sina egna fördomar först innan man börjar avskaffa massa lopp. Medvetenhet är vägen till jämnställdhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka