Sv: Dåligt skodda Islandshästar
Här skor vi med 6-8 veckors intervall, det är lite beroende på olika saker. Hur snabbt de växer, vilket underlag hästarna går på, osv.
Den hovslagare jag använder skor alla typer av hästar, han är mycket duktig och har rykte om sig att sko mycket bra. Har fått detta vidimerat vid 2 tillfällen, och det var när vi åkte på kliniken med hästarna. Den hovslagaren som fanns där, beundrade verket av skoningen på bägge pållarna vid två olika tillfällen. (*stolt matte*)
Han skor vad man kallar för normalskoning, något annat accepteras inte. Det finns de som försökt att ändra vinklar etc med hans hjälp, men dessa är inte hans kunder längre. Hovis menar att skall han lämna garanti, så är det hans beslut och inte hästägarens för då kan de sko sina hästar själva.
En mycket bestämd man det där, och det uppskattar jag med honom. Förutom att han håller tider, kommer alltid som avtalat och är snabb med ev tappaskor. Genom åren har jag haft totalt 5 hästar som han skott åt mig, på den tiden har vi haft 3 tappskor. 2 trampade pållen av sig i transporten, så de kanske man inte skall skylla hovis för. En försvann i ett gyttjehål, det var nog en regelrätt tappsko.