Dåligt skodda Islandshästar

S

Svíþjóð

Varför hör vi så ofta att Islandshästar är dåligt skodda?
Är islandshästar oftare dåligt skodda eller är det bara vad folk säger?
Jag har själv sett många Islandshästar som ser mindre bra skodda ut, men jag är ingen hovslagare så jag ska egentligen inte uttala mig.

Sv: Dåligt skodda Islandshästar

Här kommer en del helt egna och helt klart inte underbyggda funderingar.

Många islänningar (fyrbenta) skos av islänningar (tvåbenta). De har en annan syn på hovar än den gängse svenska hovslagaren, de isländska är nog sällan utbildade och kan kanske inte så mycket om hovens funktions.

Min svenska hovslagare som jag hade (nu är min häst barfota) vägrade t ex att gångartssko. Han menade att man skulle göra hästen lydig och stark i stället för att ta genvägen över skornas vikt, det åsikten respekterade jag till fullo. Men det är ju en långsammare metod än vad många islandsryttare har tid med.

Vad jag har förstått av avelsvisningar på islandshäst så krävs hovar verkade på ett sätt som inte är normalt, man dömer helt enkelt upp sådana hovar. Höga, lite urgröpta med ganska långa tår.

Nu måste jag igen reservera mig för att det är hörsägen jag citerar, jag har inte sett själv, mer än en hingst i min närhet som var tvungen att verkas på ett helt annorlunda sätt än vad hovslagaren egentligen ville, just för att han skulle verkas. Efter visning, tillbaks till funktionella sunda hovar.

OA

I vårt stall skos alla helt normalt, inga konstiga gångartskoningar. Min skos av en travarhovslagare som aldrig hade skott isisar förut, men däremot hundratals travare så det var lätt att förklara vad jag var ute efter. Inga långa tår, tack.

Våra Islandshästar har inte heller långa tår, tycker personligen att dom är bra skodda.

På Island tyckte jag att hästarna hade för långa tår, men var för övrigt fint skodda.

Här i Sverige är det olika, mkt beroende på vem som skor o vem som äger. Avelshäsarna har mkt fina hovar o skoningen är välgjord, dock tycker jag trakterna är mycket höga på de jag sett.

Mina hästar skos av en som haft islandshäst i många många år o verkar/skor mkt bra. Inga "konstigheter".

Vår hovslagare håller inte på med islandshästar(har jag inte fel gick han som lärling hos någon med islandshästar) men det fungerar bra ändå.
Det är vad jag har fått för intryck av många hästar på island(på bilder, har inte vart där än), långa tår, men det finns ju alltid dom med "fina" skoningar också.

jag har en "vanlig" :angel: hovslagare, alltså en svenskfödd man som är utbildad. Mycket nogrann och verkar och skor våra islänningar precis som han gör med andra hästar.

En kompis till mig i samma stall hade en ung isländsk kille innan. Det var alltid nån sko som trillade av eller "chippade" så där en vecka-ibland två innan hovslagaren skulle komma. Dessutom grisepassade hästen och trampade lätt av sig framskorna om hon inte hade boots på.
Nu använder hon sig av min, visserligen har han nog bara hunnit ta hästen två gånger men den har börjat tölta och skorna sitter. Dessutom påpekade hovslagaren en del i hästens gång som han sakta och mycket försiktigt kommer att försöka rätta till.

Många gånger så är islänningarna (människorna) utbildade hovslagre och skor sina hästar själv. Jag vet att när vi köpte min hästapolle var hennes hovar kanske inte de bästa men det tog inte lång tid innan det var bra igen. :) Jag tror att man väntar lite längre innan man skor och verkar om man är hovslagare själv och kanske inte är så där jätte noga. Det är ju bara ens egen häst så det behöver bara vara bra nog till mig kanske :crazy:

Aha, tack för dina åsikter :D

Jag har en svensk, utbildad hovslagare som skor mina hästar. Han skor alla möjliga raser och har själv travhästar, men skor inte islandshästarna på något annat sätt än andra hästar.

Han tycker att de islandshästägare han haft att göra med oftast är noga med att deras hästar skos i tid. Däremot stöter han tyvärr ibland på ägare till "avlagda travare som de köpt billigt" som kan låta det gå 20 veckor eller mer mellan skoningarna. När han påpekar att hästen borde ha fått sina hovar verkade för länge sedan säger de: "Men skorna sitter ju fast fortfarande?!" Tror jag det, säger han, de har ju VÄXT fast!!!" När han berättade detta sa han att till sådana som mig, som är noga med att hästarnas hovar hålls efter regelbundet, kan han ju slå fast skorna ordentligt. Men till den andra typen av hästägare brukar han för hästens skull försöka "fuska" lite så att skorna ska ramla av innan de hunnit växa fast så att häststackarn får hovarna verkade inom rimlig tid.

Här skor vi med 6-8 veckors intervall, det är lite beroende på olika saker. Hur snabbt de växer, vilket underlag hästarna går på, osv.

Den hovslagare jag använder skor alla typer av hästar, han är mycket duktig och har rykte om sig att sko mycket bra. Har fått detta vidimerat vid 2 tillfällen, och det var när vi åkte på kliniken med hästarna. Den hovslagaren som fanns där, beundrade verket av skoningen på bägge pållarna vid två olika tillfällen. (*stolt matte*)

Han skor vad man kallar för normalskoning, något annat accepteras inte. Det finns de som försökt att ändra vinklar etc med hans hjälp, men dessa är inte hans kunder längre. Hovis menar att skall han lämna garanti, så är det hans beslut och inte hästägarens för då kan de sko sina hästar själva.

En mycket bestämd man det där, och det uppskattar jag med honom. Förutom att han håller tider, kommer alltid som avtalat och är snabb med ev tappaskor. Genom åren har jag haft totalt 5 hästar som han skott åt mig, på den tiden har vi haft 3 tappskor. 2 trampade pållen av sig i transporten, så de kanske man inte skall skylla hovis för. En försvann i ett gyttjehål, det var nog en regelrätt tappsko.

Jag vet att en del hovslagare skor islandshästar på ett så sätt att de tror att de ska trampa under bättre och då kunna tölta bättre. Dock så säger min nuvarande hovslagare att det förstör benen på hästarna... Vi hade en "islandshovslagare" först, som skodde så som han sa att islandshästar "ska bli" skodda. När jag sedan bytte till en hovslagare som skor alla sorters hästar så fick han sko flera gånger innan hoven såg ut som det ska för att hästens ben ska må bra!

Så visst kan islandshästars hovar skos annorlunda, för att folk tror att det ska bli bra för gångarterna. Bluff säger jag...

självklart finns det olika sätt att sko hästar, båda "vanliga" och isisar.. huvudsaken är att hästen inte tar skada av skoningen. sen om en viss skoning gör att hästen blir flottare i gången eller får mindre taktproblem gör väll inget.. har en sk. "vanlig" hovslagare...skor alltså inte islandshästar i vanliga fall. Han är väldigt mån om hästarna och väldigt noggrann, nästan manisk.. men han ser inget problem med att jag skor mina hästar på olika sätt för att de får mindre taktproblem, däremot är det inte bra för hästarna att gå med taktfel. Sen måste jag tillägga att jag inte skor mina hästar med konstiga vinklar eller liknande utan att jag sätter på olika sorters sulor eller olika storlekar på skorna..
När det inte är tävlingssäsong tar jag ofta av skorna ca 4 v för att de ska få vila (benen) och har resten av vintern normalskoning (8mm runt om) fram till vårsäsongen.
Skoningen är beroende på hästen och alla hästar skos olika.

Det låter som ni allihopa har bra hovslagare.
Får man kanske se bilder på fossingarna?
Jag kan lägga upp på min ena häst.

Svíþjóð skrev:
Det låter som ni allihopa har bra hovslagare.
Får man kanske se bilder på fossingarna?
Jag kan lägga upp på min ena häst.

Kan du få efter den 7/12, om jag minns att ta med kameran.:angel:

Här kommer ena hästen hovar
x1pbglk-vqL4Bv9eqZemme6nEzKwBDbEXy4MeFns7xa-Xtgf4ZnynfKGatSg_ZLf3tJohYmnTLh1OfW-0cK36Egoqr66w8E0b1scQ8ibKwK7Mdv-5kY7esIGJSpKvE3LSciFpUdTGjmb6EJAi18wQAsrF-UF2hN3r9V

Jag hade ju gärna sett hovan från sidan, samt rakt framifrån på plant underlag.:angel:

Jag personligen blir förvånad när jag ser en bra skodd islandshäst. Långa tår, ibland konkava :crazy: dåligt riktade skor och oftast så är de inte ens ordentligt nitade.
Jag förvånas över att folk kan köpa svindyra sadlar, hästar och en jäkla massa tillskottspulver och grejor men inte kan kosta på sin häst en ordentlig hovslagare.

Balderum skrev:
På Island tyckte jag att hästarna hade för långa tår, men var för övrigt fint skodda.

Här i Sverige är det olika, mkt beroende på vem som skor o vem som äger. Avelshäsarna har mkt fina hovar o skoningen är välgjord, dock tycker jag trakterna är mycket höga på de jag sett.

Mitt sto har fina hovar och skos av en utbildad hovslagare. Hon har absolut inte låga trakter enligt honom. Jag har även rådfrågat två andra utbildade hovslagare och de ansåg att det var en korrekt skoning.

MEN på avelsbedömningen fick hon 7 för hovar!!! Detta för att de sa att hon hade låga trakter och flata hovar. Min hovslagare blev som ett stort frågetecken i ansiktet när jag berättade detta. Han kan inte förstå att de tycker så. Dessutom har hon toppenhovkvalitet. Stenhårda och kan utan problem gå barfota.

/Åsa

Bangsi skrev:
Mitt sto har fina hovar och skos av en utbildad hovslagare. Hon har absolut inte låga trakter enligt honom. Jag har även rådfrågat två andra utbildade hovslagare och de ansåg att det var en korrekt skoning.

MEN på avelsbedömningen fick hon 7 för hovar!!! Detta för att de sa att hon hade låga trakter och flata hovar. Min hovslagare blev som ett stort frågetecken i ansiktet när jag berättade detta. Han kan inte förstå att de tycker så. Dessutom har hon toppenhovkvalitet. Stenhårda och kan utan problem gå barfota.

/Åsa

Hingsten i vårt stall har de fått verka speciellt inför visning med högre trakter och mer "styltiga" hovar, än vad hovslagaren någonsin vill ha. De måste tydligen också låta hoven vara mer "urgröpt" för att inte hovarna ska vara flata. En frisk hov rundar sig ju naturligt, men det tar tid och ska inte göras genom verkning på det sättet. Hovslagaren i vårt stall är medveten om vad som krävdes vid visning och verkade så, men kom tillbaka till normalverkning så snart som möjligt.

OA

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 318
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar