Dåligt självförtroende

F

FÖRSENAD

Hej! Mitt varmblodssto har väldigt dåligt självförtroende inom hoppning, och eftersom jag tycker hoppning är jättekul skulle vilja att hon tycker det också. Vi tar oss över små hinder och diken, men tex. banor och vattenfyllda diken tycker hon är väldigt läskigt, och om ett hinder blir lite högre måste man rida emot det flera gånger innan hon tar mod och hoppar, och hon är inte världens duktigaste, så när hon väl hoppar river hon ganska ofta också... Jag skulle vilja att hon blir modigare, tycker det är roligare och kanske blir lite duktigare(?) samtidigt, har någon tips på bra övningar ? Jag vilj ju samtidigt inte pressa henne så det blir ännu värre... Tacksam för svar :) :bow:

Sv: Dåligt självförtroende

Vad händer om du löshoppar den?
Är det samma reaktion då också?

Vissa hästar gillar inte att hoppa mer än några små skutt även om man såklart kan höja självförtroendet succesivt.
Hur högt är "lite högre"?

Har faktiskt inte prövat att löshoppa henne, vi har inte haft till gång till någon bra ridbana eller liknande, men nu har vi fått tag i ett ridhus man kan hyra, så då kanske det är en bra idé att pröva!

Jo du, hon kan i princip inget inom hoppning, så 60 är kanska högt för oss... :o Och det jag menar med att hon inte gillar att hoppa bana är att hon måste se hindren ordentligt först, inte att hon inte gillar att hoppa många hinder. Men ska nog hoppa här i dagarna, men tycker du att jag ska pröva att löshoppa henne då i stället ? :bump: ;)

Är hon inte löshoppad innan så tycker jag att du ska börja med att bygga upp självförtroendet precis som Kissing Spine föreslår.
Mycket bommar och upphöjd cavaletti.
Du kan även "leka" med henne och leda henne emellan och över.
När hon verkar tycka att "det här kan jag" så kan du gå vidare. Men börjar hon tveka på den nya nivån så får du sänka kraven igen.
Och ge Massa beröm!

Det är även nyttigt att rida raka vägen ut i skogen så hästen får kliva över stockar och över stenar. Det övar upp koordinationen.

Sen är jag ingen hoppspeciallist och det är svårt att veta hur du ska gå till väga med en häst man aldrig sett.
Det finns många aspekter till varför en häst inte vill hoppa. Den kan ha ont. Den kan vara sned eller ha låsningar som med det ger dålig balans eller till och med Hindrar hästen från att hoppa. Den kan ha en osäker ryttare som gör den osäker. Osv osv.

bommar o cavaletti och kanske någon mer erfaren och säker häst som hoppar före henne på ett litet hinder.Löshoppa? Hoppa i skogen ? Och funkar inte detta kanske det är dumt att hoppa med henne om hon inte tycker att det är roligt.

egentligen tycker hon att det är ganska roligt, men jag tror hon skulle tycka om det mer om hon tyckte det var lite lättare. . :laugh:
men tack för förslagen iaf, ska nog prova cavaletti idag, så får vi göra lite övningar :idea:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 490
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka