Dåligt samvete/jobb

cinderella

Trådstartare
Jag har två katter 7 och 8 år gamla. Vi bor i hus med närhet till skog och de har egen kattlucka så de kan gå ut o in precis som de vill. Nu har jag börjat jobba extra som timvikarie samtidigt som jag pluggar och jobbet innebär en del nätter borta. Ex idag så åker jag hemifrån vid 13 och kommer hem imorgonbitti igen ca 9,30. Ikväll kommer grannen in och tittar till o ger dom mat o vatten, men jag får dåligt samvete ändå att de får va hemma själva ganska mycket. Ändå, jag jobbar kanske 1-2 nätter per vecka max.
Behöver jag ha dåligt samvete? Har katter tidsperspektivet som göra att de fattar att jag är borta? Som sagt, de har den tillsynen som lagen kräver, jag är mest orolig över hur katterna känner över att bli lämnade.. Hur går era tankar?

Jag har två katter 7 och 8 år gamla. Vi bor i hus med närhet till skog och de har egen kattlucka så de kan gå ut o in precis som de vill. Nu har jag börjat jobba extra som timvikarie samtidigt som jag pluggar och jobbet innebär en del nätter borta. Ex idag så åker jag hemifrån vid 13 och kommer hem imorgonbitti igen ca 9,30. Ikväll kommer grannen in och tittar till o ger dom mat o vatten, men jag får dåligt samvete ändå att de får va hemma själva ganska mycket. Ändå, jag jobbar kanske 1-2 nätter per vecka max.
Behöver jag ha dåligt samvete? Har katter tidsperspektivet som göra att de fattar att jag är borta? Som sagt, de har den tillsynen som lagen kräver, jag är mest orolig över hur katterna känner över att bli lämnade.. Hur går era tankar?

Jag tycker att du har löst situationen på ett utmärkt sätt.
Nej, jag tror inte att katterna har den typ av tidsuppfattning som du funderar över.
Dina katter har ju dessutom möjlighet att välja hur mycket stimulans de vill ha som kan välja in och ut som de vill.

Tror du kan slappnad av. De får tillsyn, de får mat och vatten, de kan gå ut om de vill och komma in i värmen när det passar dem. Verkar vara ett trevligt kattliv. :)

Mina får inte mer tillsyn än dina då jag är i Norge och jobbar. Dom är också vuxna och självständiga och dom har kattlucka. Dom är glada då jag kommer hem men inte klängiga och vaktar mig. Finns ju katter som är lika krävande vad det gäller sällskap och uppmärksamhet som hundar men våra är inte sådana.

Nu sover ju de flesta katter typ 23 timmar om dygnet, i alla fall tycker jag våra gör det när vi är hemma :p Så nej du behöver inte ha dåligt samvete.
Dina katter verkar ha ett riktigt bra kattliv :)

Tack för era tankar, känns lite bättre med tanke på att de nog inte märker av det så mycket. o de får ju mat o tillsyn (även om den ena katten kanske egentligen skulle behöva vara utan mat ett par dagar, eller iallafall jobba lite för att få fatt den) Nu ligger de o sover medan jag har packat väskan för jobb till julaftonskväll kl 23...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: Ajaj
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama