Dåligt med muskler.

Sv: Dåligt med muskler.

Det är klart att ponnyn "tunnar av" för att något saknas. Du behöver kolla upp värdena på ditt hö, och ge henne fri tillgång till stråfoder. Häng upp i ett hönät, om hon vill dra runt det, så får du en uppfattning om hur många kilo hon kan/vill äta. Flera andra har tipsat om lucern, och det är en bra idé. själv använder jag pellets, för det är lättare att lagra, hantera och dosera. (blötläggs förstås före utfodring).
Sen får man ganska dålig uppfattning om hur mycket kraftfoder hon egentligen får, för en liter Fibergi väger ju inte mycket, och när du mäter Betfor: är det blöt eller torr mängd, pelleterad eller snitslad? Eftersom du sätter till B-vitamin så gissar jag att ditt hö är "fattigt", för det behöver man inte på ett bra, vällagrat hö. Och Glucosamin är heller inget foder. Mineralernas exakta dosering kan man bara räkna ut om man vet vad resten av fodret innehåller per kilo. Är inte Fibergi komplett med mineraler? Om jag ska gissa, utan att ha sett ponnyn nu, borde hon utöver fri tillgång på hö, äta 2 - 2,5 kg Fibergi Bas (eller 2 kg havre) 0,5 - 1 kg lucernpellets, 0,4 - 0,5 kg betfor (torr vikt). Balansera av ridningen, hon kanske behöver en återhämtningsperiod. När du märker att hon börjar öka, så kan du ta ner en liten aning på kraftfodermängden. Be din tränare eller någon som inte ser hästen dagligen om råd. Detta är ju ofta en person med mycket erfarenhet av att träna även unga hästar. Lycka till!

Jag menade att det kan hjälpa föga att ge mer havre om energiintaget redan är bra, men hästen får i sig för lite protein. Då fortsätter ju obalansen.

Annars är jag på samma linje som dig, så naturliga fodersorter som möjligt och kan jag ger jag hellre betfor, havre och lusern, än färdigaa fodersorter, speciellt lusernen är ju fin då den kan räknas som grovfoder och torde vara lättast att tillgodogöra sig.

Men att ta en analys innan man börjar testa är ju A och O.

jag väljer havre fritt foder :smirk: men håller med dig om att det är jätte viktigt att havren är av god kvalité och innehåller det som de ska innehålla. Många "bönder" som fodrar sina djur me dhavre inne håller inte så mkt ren havre utan mkt tomma skal.

Men som sagt alla tycker vi olika om foder :)

Köp hackat strå när du köper lusern. Jag vet faktiskt inte vad Fibergi är för foder. Men eftersom du givit ponnyn enbart havre förr och mest Fibergi nu och det tydligen inneburit att hon tappat muskler så tror jag det kan vara en bra ide att gå tillbaka på bara havre+lusern och ta bort Fibergi. Om hon blir väldigt pigg får du träna mkt halvhalter och övergångar mellan trav och skritt tills hon lyssnar och väntar på dina hjälper.

Du rider ponnyn som jag trodde och jag anser i alla fall att det är lite för tufft för en så pass ung ponny. Dina uteritter medför ju ofta att du galopperar på sand eller klättrar, vilket är jobbigare för en häst än man kan tro. Mitt tips är att du byter ut något pass till en extra vilodag eller skrittdag. Möjligen kan du istället longera eller tömköra ponnyn alt. ta en promenad för hand. Kankse är det för hårt för henne att både träna dressyr och hoppning för tränare varje vecka? När hon blir lite äldre bör det inte vara ngt problem.

Hon haft viloperioder i höst och i sommras och fudnerar p åatt lägga in en till i slutet av januari elelr något. Jag tycker det är lagom med en vilodag och en skritt dag i veckan. Hon är pigg och framåt av sig själv och hoppträningen är mest markarbete varannan vecka.

Såhär ser höanalysen ut.

Fattar inte riktigt men skriver av hela.

Torrsubstans = 83%
Smältbart råprotein = 42 g/kg foder
Energi, foder = 6,8 MJ/kg foder
Kalcium, Ca = 2,8 g/kg foder
Fosfor P = 1,6 g/kg foder
Magnesium = 0,9 g/kg foder
Kalium K = 11,8 g/kg foder

-------------------------
Råprotein = 87 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein = 50 g/kg Torrsubstans
Energi = 8,2 MJ/kg Torrsubstans
Kalcium Ca = 3,4 g/kg Torrsubstans
Fosfor P = 2,3 g/kg Torrsubstans
Magnesium Mh = 1,3 g/kg Torrsubstans
Kalium K = 14,3 g/kg Torrsubstans

Analyser är inte alltid så enkla att förstå... ;)

Det är den första biten du ska titta på...
Torrsubstans 83% betyder helt enkelt att det är 17% vatten i ditt hö och 83% torr substans.

Sedan är det de värden som är angivna i /per kg foder som du ska titta på.

Smältbart råprotein är det protein hästen kan tillgodogöra sig.
Det är här 42 gram per kilo.

Energi är det som ger fett och energi helt enkelt, anges i MJ.
Det är här 6,8 MJ per kilo foder.

Alltså, käkar din häst 1 kilo hö får den i sig 17% vatten och 42 gram protein och 6,8 MJ energi. Vad säger det då? Inte så mycket, mer än att du kan räkna ihop hur mycket den totalt får i sig per dag. Det finns tabeller som säger ungefär hur mycket en häst av en viss storlek och med ett visst arbete behöver äta. Men alla hästar är ju unika och tabeller stämmer inte alltid.

Något som dock alltid behöver stämma är balansen mellan energi och protein, för att må bra och tillgodogöra sig både energin och proteinet bäst, behöver de få i sig 6 gånger så mycket protein som energi, vissa hästar (gamla, fullblod osv) kan behöver mer än 6 ggr så mkt protein.

Då kan man räkna på ditt hö om balansen är bra i det?
42 gram protein delat på 6,8 MJ = ca 6,1 (alltså 6,1 ggr så mkt protein som energi)
Det är bra! Alldeles lagom balans.

Vad betyder det då? Jo, om du inte ger kraftfoder som innehåller mycket mer energi än protein och därmed förstör balansen, så har vi konstaterat att din häst inte får i sig för lite protein iaf. Därför är troligen orsaken att den tappat hull och muskler, att den helt enkelt får för lite mat sammanlagt.

öka du högivan med 2-3 kg och ge det en månad! Det är både bättre för magen (tarmen) och billigare att öka högivan än att ge ännu mer kraftfoder.

(Sen ska man egentligen räkna på mineralerna också, men vill du ha hjälp med det kan du PMa mig eller maila en foderrådgivare så hjälper de dig gratis. Egentligen ska man givetvis även räkna in kraftfodret när man räknar balans och sammanlagt intag, men höet är ändå basen så jag ville inte gå in för djupt.. kraftfodret brukar inte påverka balansen så mkt om det inte något ovanligt proteinfattigt. ).

Hej!
Har en väninna med en häst som har svårt att sätta muskler.

Hon köpte Master Muscle från www.djurliv.nu och fortsatte sedan med den träning hon blivit rekommenderad av kunniga. Innan satte hennes häst inga muskler, men efter tillskottet blev det skillnad. (Natirligtvis hade hon kollat upp att fodret och foderstaten var ok först, precis som du gör).

Kanske något att pröva på din häst också. Det finns säkert hos de flesta som säljer hästfoder och tilskott, men jag vet att det var mycjet billigare på internetbutiken här ovan än i vår vanliga butik i alla fall.

Lycka till med din häst.

Senast ändrad av en moderator:

Mkt bra inlägg som jag instämmer helt i! :bow: Ökad grovfodergiva till att börja med.

skritta.. skritta.. skritta skritta.. skritta.. skritta och skritta lite till ;)
nejmen de bästa sättet att bygga muskler på är att skritta :D

Nu får hon 4 kg kväll, 3 kg morgon och 2 kg middag och ca 2 kg i hagen.

Nu får hon ett mått pelletslucern till middag istället för betfor.
15550_1197830596.jpg

Prova att höja hö givan minst två kilo, hjälper inte det eller om hon inte äter upp så prova med något kilo lucern.
Kornkross kan man också med fördel ge hästar som lätt faller ur när man ger så mycket hö att de inte äter upp.
Kornkrosset ger inte den snabba energin som havre gör, byt ut fibergin mot kornkross och 1 hg linfrökaka så får du billigare foder kostnad på köpet:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min 23 åringa storhäst är väldigt dålig i magen. Vi har testat olika saker för att få hennes mage i balans, de ända som funkade va när...
Svar
12
· Visningar
1 295
Senast: Soffan74
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 304
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38