Dåligt med muskler.

K

ketchup

Min 5åring har väldigt dåligt med muskler nu känns det som. Hon har blivit ganska "tunn" den senaste tiden. Nu får hon 6 1/2 kg hö om dagen.

Jag rider varierat, tävlar hoppning och dressyr. Är ofta ute i skogen och klättrar och galopptränar på stranden och i backar.

Ponnyn är 146,5 cm hög och är fem år.

Har nu nåt bra tips? Behöver framför allt mer muskler på rumpan.

Morgon:
2 kg hö, 1 L fibergi, 1/2 L havre, 1/3 L betfor, 1 dl kraft miner blå, glukosamin, b-vitamin.

<B>Middag:</B> 1 1/2 kg hö, 1 L fibergi, 1/3 L betfor, b-vitamin, loppfrö.

<B>Kväll</B>3 kg hö, 1 L fibergi, 1/3 L betfor

Bilderna är ganska gamla ...
16319380.jpg

11542014.jpg

Sv: Dåligt med muskler.

ja tycker de är lite lite hö..testat lucern? om dom är tunna brukar lucern funka..

Om hästen börjar bli tunn gör den av med mer energi än den tar upp . För att bygga muskler behövs - mer mat -mer fysisk träning och - vila mellan träningspassen ( träningen bryter ner muskler -under vilan bygger hästen upp mer muskler).
Tror du ska börja med mer mat ( hö), det verkar i snålt tilltaget om du tränar som du beskriver.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör ett litet trådkap om det är OK?

Min bästa kompis häst är precis som din, men hon får lite annan fodergiva...

Ca 10 kg hö om dagen
Mycket kornkross (har inte exakta mängder, men mer än 1.5
Hestekrafft müsli (kanske lite mer än en ½ liter om dagen)

+ foderjäst som fodertillskott

Hon tränas dagligen, men hon går inte upp mycket i vikt, och bygger nästintill inga muskler alls, SPECIELLT inte på rumpan!
Det är inte en såm häst som går och segar och lägger den mesta tyngden på framdelen, utan ibland känns det nästan som hon ska lyfta framdelen!
Då tycker man ju att hon borde bygga muckler på rumpan också, men icke sa nicke!

Vad ska man göra åt en sådan här häst? Hur ska man få dem att bygga muskler?

Kan tilläggas att hästen är en tävlingshäst på lätt nivå, ca 148 hög, och ganka nätt byggd. Den har en nyligen utprovad sadel!

Diana

Har analysen på höet här hemma. Hur mkt tycker ni jag ska ge?

Blir det lagom om hon får 4 kg på kvällen, 3 på morgonnen och 2 1/2 till middag?

Jag gör ett litet trådkap om det är OK?

Min bästa kompis häst är precis som din, men hon får lite annan fodergiva...

Ca 10 kg hö om dagen
Mycket kornkross (har inte exakta mängder, men mer än 1.5
Hestekrafft müsli (kanske lite mer än en ½ liter om dagen)

+ foderjäst som fodertillskott

Hon tränas dagligen, men hon går inte upp mycket i vikt, och bygger nästintill inga muskler alls, SPECIELLT inte på rumpan!
Det är inte en såm häst som går och segar och lägger den mesta tyngden på framdelen, utan ibland känns det nästan som hon ska lyfta framdelen!
Då tycker man ju att hon borde bygga muckler på rumpan också, men icke sa nicke!

Vad ska man göra åt en sådan här häst? Hur ska man få dem att bygga muskler?

Kan tilläggas att hästen är en tävlingshäst på lätt nivå, ca 148 hög, och ganka nätt byggd. Den har en nyligen utprovad sadel!

Diana

Låter som min då. Ska börja ge mer hö men hon äter inte upp allt ...

Har oxkså nyutprövade sadlar och tävlar på ganska låg nivå

För det första behöver din ponny mer hö och mer havre. Vår c-ponny (oxå tävlingsponny) får nästan mer hö än din d-ponny! Genom att ponnyn inte får ngn lunch så behövs mer hö på morgonen tycker jag. Ge 3 kg då, totalt 7,5 kg per dag. Ge lunch om det går, annars lite mera hö till middag. Hästen har så liten magsäck så det blir bäst när man utfodrar minst 4 ggr/dag.

Ge även mer havre (kraftfoder) eftersom din häst går så pass mycket och hårt. Du kan ge 1 liter på morgonen, 0,5 liter på e.m och 0.5 liter på kvällen. Det blir ca 1-1,5 kg per dag. När din ponny får så lite havre och hö som du ger kan den inte bygga upp muskler ordentligt när den går så hårt i förhållande till sin ålder. Lusernstrå är proteinrikt och bra för att få hästar att bygga muskler, köp även detta tillskottsfoder. Ge kanske 2 liter per dag utspritt på 3 måltider.

Det sista jag tänkte på var att jag nog tycker att din träning är lite för häftig för en 5-6-åring, vilket räknas som en unghäst. Glöm inte att lägga in skrittdagar och vilodagar varje vecka. Allt du räknar upp som hopp- och dressyrträning, klättring o galopp på stranden är väldigt jobbiga aktiviteter för en så ung häst, tävlingar tillkommer ju med. Rid varannan dag sådant och varannan dag skritt, vila eller lätt uteritt så ska du se att musklerna kommer och framförallt att du får en hållbar häst. Lycka till i framtiden!

Kanske fick det att låta som om jag rider hårdare än vad jag gör.

Får vila en gång i veckan, skritta ut en, hoppträna en dag och dressyr en dag för tränare, trimma en dag själv på banan, galoppträning på straden och rida ut 2 gånger.

ska köpa lucern idag, är det bäst att ha sånt hackat eller sånt som man blöter?

Nu får hon Fibergi låg, borde jag byta ut det? Förut fick hon bara havre och då va hon vääldigt pigg.

En ponny tycker inte jag ska behöva mer kraftfoder än vad du redan ger men jag tycker du ska öka höet eller fylla upp med lusern om höet har dåliga värden. Nu vet jag ju inte var du bor men om du bor i den norra delen och har det väldigt kallt så behöver den mer grovfoder. Hon borde kunna klara sig på 8 kg hö eftersom det ju faktiskt bara är en ponny så jag hade nog ökat till det och sedan gått ner ett kilo när jag hade fått henne dit jag ville.

Jag tycker gott du kan låta din 5-åring vila 2ggr i veckan. Ge den även lite längre vila nu på vintern. Det är när musklerna får vila de byggs upp.

För det första behöver din ponny mer hö och mer havre. Vår c-ponny (oxå tävlingsponny) får nästan mer hö än din d-ponny! Genom att ponnyn inte får ngn lunch så behövs mer hö på morgonen tycker jag. Ge 3 kg då, totalt 7,5 kg per dag. Ge lunch om det går, annars lite mera hö till middag. Hästen har så liten magsäck så det blir bäst när man utfodrar minst 4 ggr/dag.

Ge även mer havre (kraftfoder) eftersom din häst går så pass mycket och hårt. Du kan ge 1 liter på morgonen, 0,5 liter på e.m och 0.5 liter på kvällen. Det blir ca 1-1,5 kg per dag. När din ponny får så lite havre och hö som du ger kan den inte bygga upp muskler ordentligt när den går så hårt i förhållande till sin ålder. Lusernstrå är proteinrikt och bra för att få hästar att bygga muskler, köp även detta tillskottsfoder. Ge kanske 2 liter per dag utspritt på 3 måltider.

Det sista jag tänkte på var att jag nog tycker att din träning är lite för häftig för en 5-6-åring, vilket räknas som en unghäst. Glöm inte att lägga in skrittdagar och vilodagar varje vecka. Allt du räknar upp som hopp- och dressyrträning, klättring o galopp på stranden är väldigt jobbiga aktiviteter för en så ung häst, tävlingar tillkommer ju med. Rid varannan dag sådant och varannan dag skritt, vila eller lätt uteritt så ska du se att musklerna kommer och framförallt att du får en hållbar häst. Lycka till i framtiden!

Förlåt men huri hela världen kan du ge ett så specifikt råd när vi inte alls vet vad höet innehåller eller sett analysen?? :confused:

Hej!
Måste fråga om du kan lägga ut analysen på ditt hö? (helst värden per kg foder och inte per kg ts)

Om din häst tappat muskler eller har svårt att sätta muskler trots regelbunden ridning kan det mycket väl vara så att hästen får i sig för lite protein. Protein behövs för att kunna bygga muskler och får man ett underskott på protein så bryter kroppen ned de proteiner som finns i musklerna och hästen blir tunnare.

Ett riktmärke i alla foderstater är ju att grovfodret alltid ska vara grunden. Man bör försöka ge så mycket hö/hösilage som möjligt och sedan komplettera där höet inte räcker till, med kraftfoder och mineraler. Det är svårt att säga vad du ska ge mer utav, eller om du ska byta kraftfoder, innan man sett höanalysen. Det kan tex vara så att du både behöver höja höet och byta ut kraften emot något mer proteinrikt kraftfoder, eller kanske det bara behövs 2 kg hö till som exempel.

Undrar bara, hur mycket i kilo är 2 liter Fibergi? Det låter mycket, men det är ju inte så tungt och tar mycket plats. För annars låter det som om du ger ganska mycket kraftfoder idag tycker jag och höj inte det innan du lkollat på grovfoderanalysen.

När man räknar näringsinehåll i en foderstat gör man det får att veta att hästen får sina behov tillgodoställda och slippa märka efter några månader på foderstaten att hästen tappat muskler och då behöva ändra foderstaten och behöva jobba upp dessa muskler igen. Man kan rida hur bra och krävande som helst, men får inte hästen i sig vad den behöver kan den ändå inte bygga nya muskler...

Förutom att se till så hästen får i sig all näring den behöver, så brukar man kika på att hästen får i sig tillräckligt med fibrer och att hästens mage som är gjord för att arbeta större delen av dygnet, får i sig tillräckligt med torrfoder så den fungerar bra.
Alla har olika normer, men man brukar säga att en häst behöver åtminstone 1,2-1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst. Alltså, om din ponny väger 400 kg behöver den 4,8- 6 kg torrsubstans varje dag. Vad är torrsubstans då? Både hö och hösilage innehåller lite vatten, hö brukar man säga innehåller 16% vatten (trots att det känns torrt ;) ) och 84% torrsubstans.
Då räknar man helt enkelt, en ponny på 400 kg behöver ca 5-6 kg torrsubstans. 6,5 kg hö som du ger idag med 84% torrsubstans = 6,5 * 0,84 = ca 5,5 kg torrsubstans.

Då får med andra ord din ponnys mage en helt okej högiva, men du kan med lätthet ge några kilo till.

Nu kanske jag gick in lite för djupt :p

Vad jag försöker säga är att räknar man efter kan man hitta problemet direkt, istället för att prova sig fram (höja höet ett kilo? höja havren lite? prova lusern?).

Det är jättebra att du tittar så noga på ponnyn din, för alla har olika behov och på pappret kanske en foderstat kan stämma, men tappar den ändå muskler kan ännu mer protein behövas. Man måste lära känna sin egen hästs behov.

om jag märker att min häst börkade bli lite tunn, skulle jag absolut direkt börja fodra på med hö, hö är inte skadligt, tvärt om krävs det mkt foder om hästen ska kunna prestera bra och bygga nya muskler. Så öka hö givan.

Min d-ponny åt iaf 7-8 kg hö (bra kvalité) och 1-2 kg kraft foder. på Vintern åt han närmre 8 kg hö, och han var 144,5 i mkh. Och welsh ponny.

Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

Får vila en gång i veckan, skritta ut en, hoppträna en dag och dressyr en dag för tränare, trimma en dag själv på banan, galoppträning på straden och rida ut 2 gånger.

Nu får hon Fibergi låg, borde jag byta ut det? Förut fick hon bara havre och då va hon vääldigt pigg.

jag skulle välja hackat lucern.. och ett tips på kraft foder är groov eller ponny kraft. Havre är i mina ögon ett riktigt "skit foder" om man får uttrycka sig så. Kraft groov finns i 90 och 120, beroende på protein mängden i fodret. Groov är framtaget främst för ungahästar då dom behöver mycket fibrer som är bra för magen, har också märkt att alla hästar som står på groov får väldigt snygg kroppsform och har lätt för att muskla sig. Min stor häst började äta groov när hon var 2,5 nu fyller hon snart 5 och äter det fortfarande. :)

Varför tycker du att havre är "skitfoder"?

Det tycker inte jag, utan att mena att det är fel att ge kraft. Men generellt tror jag vi ska hålla oss till så naturliga fodermedel som möjligt. Har hört att vissa tror att Kraft och liknande kan vara en orsak till tarmvred och kolik. Jag anser tvärtemot dig att havre är underskattat som kraftfoder till hästar. Dom bygger lika fina musklar av havre tycker jag, det är billigare, förhoppningsvis bättre för hästens mage och jag tycker inte alls att många hästar "blir tokiga" av havre. Det har mkt större betydelse i vilken typ av hage hästen går i, hur stor hagen är, hur många timmars utevistelse hästen får samt om den har några hagkompisar eller inte. Det är väl klart att dom som på olika sätt vill tjäna pengar på att sälja Kraft och liknande gärna pratar illa om havre, ett sätt för dom att marknadsföra sin produkt kan man säga.

Köp hackat strå när du köper lusern. Jag vet faktiskt inte vad Fibergi är för foder. Men eftersom du givit ponnyn enbart havre förr och mest Fibergi nu och det tydligen inneburit att hon tappat muskler så tror jag det kan vara en bra ide att gå tillbaka på bara havre+lusern och ta bort Fibergi. Om hon blir väldigt pigg får du träna mkt halvhalter och övergångar mellan trav och skritt tills hon lyssnar och väntar på dina hjälper.

Du rider ponnyn som jag trodde och jag anser i alla fall att det är lite för tufft för en så pass ung ponny. Dina uteritter medför ju ofta att du galopperar på sand eller klättrar, vilket är jobbigare för en häst än man kan tro. Mitt tips är att du byter ut något pass till en extra vilodag eller skrittdag. Möjligen kan du istället longera eller tömköra ponnyn alt. ta en promenad för hand. Kankse är det för hårt för henne att både träna dressyr och hoppning för tränare varje vecka? När hon blir lite äldre bör det inte vara ngt problem.

jag har bara dåliga erfarenheter av havre. Sen så har jag många vänner som utbildar sig och är agrionom (stavning) gått ut med det också, att havre är riktigt kasst, de flesta hästar jag sett som står på havre är typiskt havre hästar, konstigt musklade, inte överdrivet shysta i pälsen osv...

kanske har det att göra med att många som inte kan eller bryr sig ger sina hästar havre för att det är billigt? och då har jag fått oturen att se dessa hästar och totalt fått fel bild, synd isåfall men tyvärr e havre inget för mig, inte efter att ha sett vad bra kraft foder de finns.

Förlåt men huri hela världen kan du ge ett så specifikt råd när vi inte alls vet vad höet innehåller eller sett analysen?? :confused:

Ja hur svårt är det egentligen? Jag har utgått från den fodergiva som hästen har nu, jämfört med hur hon ser ut på bilderna samt naturligtvis tittat på hur ponnyns träningsprogram ser ut. Det jag även tar hänsyn till är hästens ålder, storlek och hur mkt utevistelse den får. Sedan har jag oxå jämfört lite med vad min egen tävlingsponny (c-ponny) får och andra ponnyer i TS ponnys storlek.

Det blev några olika parametrar men så svårt är det inte. Protein vet man behövs i massor för att bygga muskler och det finns i stort sett inga hästar som får för mkt protein i Sverige. Jag var på seminarium nyligen.

TS: Om din ponny blir alldeles för pigg på havren så kan du dra ner havren något lite.

Hoppas in i tråden på "fel" ställe. Ville bara kommentera dina åsikter om havre: läs på säcken på dina färdigfoder. De flesta innehåller en ganska hög andel havre. Det beror på att havre är ett bra hästfoder (ja, jag är också utbildad). Men det är viktigt att den är av bra kvalitet, krossad vid behov, och inte lagrad efter krossning.
Jag haft högpresterande hästar i flera olika discipliner som gått på en foderstat baserad på hö och havre, och fungerat utmärkt. Glada hästar med fin hårrem. Så dina dåliga erfarenheter kan även ha andra orsaker.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min 23 åringa storhäst är väldigt dålig i magen. Vi har testat olika saker för att få hennes mage i balans, de ända som funkade va när...
Svar
12
· Visningar
1 295
Senast: Soffan74
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 304
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38