dåligt lokalsinne

G

goppetigopp

min dröm är att nån gång komma över ett mysigt kallblod och bara rida runt i skog och mark. men när jag tänker närmare på det, så har jag nästintill aldrig ens varit ute och vandrat själv i skogen (ja, jag är född stadsbo). alla gånger jag ridit ut har det varit i sällskap med ryttare som kan trakten, och jag har bara hängt på helt utan att reflektera över hur rundan hänger ihop. :crazy:

så, några frågor till er som skogsmullar mycket: hur hittar ni hem igen? är det någon som har problem med lokalsinnet? hur mycket off-road rider ni?

Sv: dåligt lokalsinne

man kan ju sätta upp små plastband i träd och buskar så man hittar, sen om man rider samma väg många gånger så blir det ju en liten stig och följa. Annars så, nästa gång du rider ut så tänk mer på vägen lägg märket till stenar träd och försök memorera var du är. men ha alltid med mobilen ifall....;)

haha! Har uruselt lokalsinne själv ;)
Jag bara rider..hem brukar alltid gå, ibland tittar jag extra noga efter landmärken, t.ex. ett hus eller så, och håller koll pp när jag svänger bara :)

Jag släpper styrningen och låter hästen gå själv för han har mycket bättre lokalsinne än jag.
Det har hänt ett par gånger riktigt allvarligt så nu litar jag på honom.
Men plastband är jättebra för då kan man åtminstone gå hem samma väg.

Jag brukar allt kunna komma ihåg, vissa stenar, träd och andra speciella saker efter ridrutten... Men annars, håller jag med tips som snitselband och liknande för att hitta samma väg tillbaka.

Man kan få tag på kartor hos orienterarklkubbar och liknande.

Samt, idag finns det ju fantastiskt smidiga GPS'er som man kan ha med sig i fickan.

För det första brukar hästar kunna knalla hem ganska bra själva

& sedan är en GPS som Ingela nämde superba att ha med sig :bow:

Jag har sånt jädra kasst lokalsinne särskillt efter stormen här nere, inget är sig likt i skogen längre.
Men kraken min vet oftast vilka rundor jag vil,l rida, bara jag styr in mot skogen på rätt ställe så fixar han resten!

Plus at than tycker det är skitkul att få tänka lite själv :D:D

Rider jag och utforskar nya ridvägar brukar jag försöka kika efter kännetecken så att jag hittar tillbaka om jag skulle behöva vända.

Ofta brukar hästarna ha ganska bra lokalsinne och jag brukar ibland låta dem finna rätt väg och det brukar bli rätt. :)

Man skaffar en karta ;)
Bor du så att din skog finns med här har du jättetur, bättre karta finns inte :bow: (zooma in till skala ca 6000 så blir det jättedetaljerat utan att vara pixligt :) )

Jag har sämsta möjliga lokalsinne... Ena pållan hittar bra själv och går hem med mig när jag irrat bort oss :angel: Den andra har jag inte vågat prova det med, vet inte om han hittar :o (han hittar på vägarna vet jag, men mitt i skogen är jag tveksam)

min dröm är att nån gång komma över ett mysigt kallblod och bara rida runt i skog och mark. men när jag tänker närmare på det, så har jag nästintill aldrig ens varit ute och vandrat själv i skogen (ja, jag är född stadsbo). alla gånger jag ridit ut har det varit i sällskap med ryttare som kan trakten, och jag har bara hängt på helt utan att reflektera över hur rundan hänger ihop. :crazy:

så, några frågor till er som skogsmullar mycket: hur hittar ni hem igen? är det någon som har problem med lokalsinnet? hur mycket off-road rider ni?

En del hästar har fenomenalt lokalsinne. Var medryttare på en sådan ett tag, vilket var mycket praktiskt. Red vi vilse var det bara att ge honom långa tyglar, så gick han hem.

När jag har ridit hästar som hittat sämre (eller som inte varit lika intresserade av att gå hem) så har jag utökat bit för bit, först ridit en runda, när jag lärt mig den provat en annan väg, och så vidare tills man lär sig hitta.

Gå ut & gå några gånger i skogen du ska rida i? så du hittar fina ridvägar. :p

Hej glöm inte solen söder 1300 på sommaren sen finns en annan gammal grej, kompass håll reda på om du rider ut tex öster ut från en väg så är det väster tolldaka, större vägar kan höras långt ,
kom ihåg att röda på kompassen är norr märk upp om du inte klarar det om inget annat fungerar rid hela tiden i samma riktning i förhållande till solen , eller rid utöver eller följ en bäck neråt så kommer du någonstans ,men glöm ej det vitigaste säkerheten om du skadas och hästen går hem hur skall någon hitta dig VAR TVÅÅÅÅ:banana: det är hel kul med 4-5 timmars ritter i skog och mark

*delvis kl*

tack för alla tips! :banana: jag ska försöka att tänka på VART vi svänger etc nästa gång vi rider ut på lektionen... :D I dagsläget är det alltså (tyvärr) inte aktuellt för mig att ha huvudansvaret för färdriktningen, men nu vet jag iaf vad jag ska tänka på när den dagen kommer!

lustigt att så många hästar har så bra lokalsinne, den möjligheten tänkte jag knappt på.

ha det skoj i skogen, ni lyckliga! :bump:

KL
Gammal tråd men endå, jag undrar lite om man ridit en väg en gång, och andra gången kanske fortfarande inte hittar så bra, hittar hästen då om man bara styr in på samma väg på långa tyglar och låter hästen bara gå?

Klart det är olika för hästarna men generellt tänker jag på? Jag har nämligen bara ridit denna väg en gång med kompis och tänkte ge mej på den själv nu och hoppas jag hittar men man vet ju aldrig. Tycker det är så svårt med skogsvägar, tycker skogen ändrar sej för varenda gång man rider där. Nu är det ju visserligen snö ute så förhoppningsvis kan jag gå tillbaka i dom egna spåren men man vet ju aldrig, tycker man ser mycket som ser ut som stigar men sen visar sej inte vara det och då vänder man och man ser inte en skymt av den stigen man gick in på också är man vilse.

Det här med att ge långa tyglar och låta hästen hitta hem fungerar nog inte på min häst, han går dit jag ber honom och är inte en häst som om han får välja går själv tillbaka till stallet.

Så ska jag rida in på stigen och hoppas på det bästa eller bör jag låta bli om jag inte är helt 110% säker på vägen? Jag har fö. bra lokalsinne annars, jag är bara väldigt osäker när det gäller skogen.

själv är jag född i skogen och ser inga som helst svårigheter med att rida i skogen...
så längee det är en skogsVÄG så ar det ju bara att vända tillbaka på fläcken och rida hem samma väg, som sagt, är det snö så går det ju bra.. tänk på att hålla koll på profilen på snön, efter håligheter och sten som man lätt ser när det är barmark..

som för bonden i stan så går det uutmärkt så lännge man håller sig kvar på samma väg, lägg en tanke på var du svänger av på en annan väg. om du sen hittar samma väg som förra gången gör inte så mycket..

själv blev jag faktiskt förvånad över min hästs känsla för hem... medan jag virrade runt (hade fått vägen beskriven för mig så varken jag eller hästen hade varit där förr) letade broar och var inte så pigg på att vända tillbaka, då det var mycket svartjord= mjuk mark där hästen sjunker ner. ju mer jag letade desto mer sur blev hästen... tillslut slängde jag tygeln på halsen och gapade gör det bättre själv då! ( något frustrerad). och det gjorde hon, gick tillbaka en bit och hittade rätt bro, sen raka vägen hem!!
där fick jag:angel:

ta med telefonen och ha det så roligt i skogen!!

Jag brukar mest hoppas på att komma ut någonstans där jag känner igen mig, vilket jag för det mesta gör. Har bara ridit vilse en gång och det var när jag red på ett nytt ställe och råkade hamna en mil åt fel håll. Då fick jag knacka på ett hus och fråga om vägen. Men oftast så kan man ju bara släppa tyglarna så hittar hästen hem.

Min häst hittar alltid hem!

Jag har skitdåligt lokalsinne och måste rida en runda många gånger och ofta för att hitta. Men min häst hittar alltid. Visst, han väljer oftast att ta lite genvägar, men kan även få för sig att gå nya väger som blir längre. Väldigt kul att hitta nya vägar och väldigt skönt att alltid hitta hem.

Vi flyttade nyligen till ett nytt stall och jag red själv för första gången i förrgår. Jag hittade inte in på smågatorna bland husen, och min häst valde att gå rakt fram (genväg). Annars ville han bara gå fel en gång och det var för att han såg hagkompisarna en bit bort och tyckte vi skulle gå ditåt. :p

I gamla stallet visste hästen precis hur alla vägar gick och fick han völja själv valde han alltid kortaste vägen. Men styrde jag honom förbi den och in på någon annan väg så hittar han ju ändå, även om vi är ute och rider i 2 timmar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 553
Senast: hundtant
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka