Dåligt knäslut

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Teja

Jag har lite dåligt knäslut.:crazy:
Hur kan jag träna upp musklerna så det blir bättre?
Vilka muskler bör tränsas upp?
Är det insidan av låren?

Har ni nått tips på hur man kan träna?

Sv: Dåligt knäslut

Antar att du menar att dina knän inte sluter in mot sadeln?

Tror inte det är några speciella muskler som ska tränas upp utan snarare sitsen som måste bli bättre.

Om du menar du har dåliga knän som du skadat eller likn. (som jag själv har). Så är det jättebra att köra styrketräning, fram och baksida lår, in och utsida, även vader. Och framförallt balansträning, på en balansplatta t ex. Prova att stå på ett ben och blunda. Jättebra för knäna!

Att ha "lösa" knän är bara bra. Det blir lätt ett knip med knäna annars som gör att hela skänkeln blir spänd och åker upp. Om knäna fladdrar mycket så kanske det är höftleden som behöver mjukas upp. Har du provat med bensvängningar och att rida utan stigbyglar en stund? En annan övning som är bra för höften är: (om jag kan förklara den bra i skrift??) Du tar tag med ena handen i framvalvet och andra i bakvalvet. Om du har vänster hand i framvalvet så tar du höger ben och svänger det framåt som för att ta sats, sen pressar du det bakåt i några sekunder och tar hjälp av armarna för att få mera press. (det brukar kännas i ljumsken) Släpp sen och skaka loss. Gör detta några gånger på varje sida. Då lossar man mera i höftleden och kommer ner bättre i sadeln.

Gå in under forumet hästmänniska och sök så finns det ett antal trådar i ämnet.

mvh
moderator
mysko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama