Dåligt hö, svullna ben

Joyze

Trådstartare
Hej,

igår var min 4-åring extremt tjock i 3 ben, båda bak och ena fram. Jag misstänker att det har med höet att göra - de fick nämligen väldigt ofräscht hö till lunch igår. Blött, luktade illa och konstiga växter. (det var inte jag som gav lunch, själv hade jag aldrig gett det höet)

I morse var han precis lika tjock trots att han varit lindad med BoT inatt.

Vad bör jag göra? Vad kan konsekvenserna bli av ett dåligt grovfoder, kan han behövas undersökas av vet?

Sv: Dåligt hö, svullna ben

Jag skulle kolla med vet om han inte är bättre. Ring åtminstone och rådgör med dem. Höet kan säkert spela roll i och med han är tjock i så många ben, låter ju som en akut reaktion men det är något din veterinär kan hjälpa dig med.

Sv: Dåligt hö, svullna ben

Ge hästen bakjäst några dagar. Det borde gå över. En av mina hästar fick alla 4 benen som telefonstolpar en dag, vi visste inte vad han ätit. Veterinären sa att det var från magen så vi gav honom Proviva (men man kan ge bakjäst lika väl) och så får man bara vänta ett par dagar. Det går över. Man kan ju linda under tiden.
Vår häst hade dock så ont av svullnaden att han även fick lite Finadyne.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Hästvård Igår var min häst hängig, åt inte och var inte alls sig själv. Ingen feber, normala tarmljud och bajsade som hon skulle. Normal färg...
Svar
15
· Visningar
2 116
Senast: sthu
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 795
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka