Dåligt hö i Sala, Uppsala och Stockholms trakten i år?

söderböna

Trådstartare
Vi är i gång och ska köpa hö i vårat stall och det hö som till slut blivit bokat hade dåliga värden. Analys får vi senare, men vad jag vill komma till är att enligt den som bokat höt så skulle allt hö i dessa trakter vara dåligt i år:confused:

Men efter att läst analyserna här på sidan så är det inte riktigt den känsla jag fått.
Nu är jag rädd för att vi köpt in ett hö med riktigt dålig kvot. Så hur är det; är det dåligt hö i år?

/Söderböna

Sv: Dåligt hö i Sala, Uppsala och Stockholms trakten i år?

Det finns nog alla sorter; beroende på hur åkern skötts gällande sådd och gödsling och sen inte minst NÄR höet slogs etc. Sök på forumet finns en tråd med massor av årets analysssvar redovisade :idea:

Förstaskörden denna sommar (det är då de flesta tar hö, andra och tredje skörd tas oftast som ensilage) gav två mycket olika resultat: De som skördade under början och mitten av juni fick en kanonskörd med mycket bra kvalité medan de som väntade till midsommar eller senare fick problem.

Nej det tror jag inte.

På båda de ställena jag kommer i kontakt med foder så spås det bra(!!) hö, de har väl skördat i rätt tid helt enkelt.

Jo jag vet, men eftersom jag är intresserad av ett begränsat geografiskt område så tänkte jag det vore lättare att göra ett eget inlägg.

/Marie

Tack för svar. Jag får bara hoppas då att det som benämdes som dåligt hö inte är allt för uselt:cry:

/Söderböna

Första skörden blev bra här nere i småland iallafall. Men andra skörden blev ingen hitt, jag har slängt massor:(

Värdena har det inte varit några fel på av det jag hört i år. Däremot TILLGÅNGEN. Det gick käpprätt åt skogen för många när det bara regnade och regnade och regnade.

Men värdena på det som kunnat tas in har sett bra ut. ÄVEN de som 'väntat ut' regnet och slagit SENT. Detta avspeglas också på silaget, trots skörd i början - mitten på juli, mot normalt början - mitten på juni, så är värdena finfina.

Men som sagt, det är ganska dålig tillgång på hö, men värdena ligegr somd e brukar (vissa får ju alltid kasst hö, de vet helt enkelt inte vad de sysslar med, andra får alltid bra, men om man kollar i stort)

Här i skärgården är det dåligt med tillgång då vi haft TORKA

Här i skärgården är det dåligt med tillgång då vi haft TORKA

SLapp ni regnet efteråt? (Du har mail btw, på vanliga mailen).

Vi hade ju torka, torka och torka och paniken spred sig. Sen kom regnet, jättebra. Bara det att det jävla regnet aldrig slutade.. =/

Jag kör ju med hösilage, men skulle ha lite hö att komplettera med, så for förbi höbonden, som alltid brukar ha massor med hö, man kan komma i januari och det är inga problem. Han har ingenting kvar att sälja och kan inte ens leverera till stamkunderna i full utstäckning. Han har 15 tunnland ligger slaget och förstört, och han har än mer som inte ens är slaget men som är kört det med.. =/

Hösilaget kom in som det skulle, dock i juli, men värdena är kanon (kvot strax under nio), dock så där slog torkan, så skörden är betydligt mindre än normalt. Samtidigt som efterfrågan är högre än normalt. Det blir en dyr vinter för många..

Vi har fått tag på hösilage av perfekta värden för våra ändamål. Vår bonde blir alltid lika glad när vi ringer och vill ha av hans sämsta värden, för de vill ingen annan ha. I år har vi en kvot på 5,5 och småponnyerna kommer få äta tillräckligt och samtidigt inte bli tjocka. Härligt!

Sen hade han hösilage med betydligt högre kvoter, men de kunde vi inte ta eftersom det står så få hästar som skulle äta av det på anläggningen att balarna skulle bli dåliga. De hästarna lägger vi till lucern i stället.

Vi har fått tag på hösilage av perfekta värden för våra ändamål. Vår bonde blir alltid lika glad när vi ringer och vill ha av hans sämsta värden, för de vill ingen annan ha. I år har vi en kvot på 5,5 och småponnyerna kommer få äta tillräckligt och samtidigt inte bli tjocka. Härligt!

Sen hade han hösilage med betydligt högre kvoter, men de kunde vi inte ta eftersom det står så få hästar som skulle äta av det på anläggningen att balarna skulle bli dåliga. De hästarna lägger vi till lucern i stället.

Vad är det för MJ på det shettisarna ska ha?

Jag har ju precis de värden jag vill ha med, varje år. Dvs Ca 6 MJ, och en kvot på minst 7.

En kvot på 5.5 och MJ på 8 skulle liksom vara rent skit.

Om det blir en dyr vinter återstår att se när analysen kommer. Annars så betalar jag 60 öre kg i år.;)
BTW inget mail har kommit.

Om det blir en dyr vinter återstår att se när analysen kommer. Annars så betalar jag 60 öre kg i år.;)

Jag tänkte mer på de som har för vana att vara ute i sista stund med sina grovfoderinköp, de kan få det besvärligt.

Jag betalar samma 2,50 kr/kg som alltid, så här blir det varken dyrare eller billigare (det är dyrt nog ändå, men det är ju värt det för att få precis det jag vill ha)

Bara jag får tag i bonden, som tycks ha gått upp i rök *panik*

Har 5.7 MJ och en kvot strax under 9.. så vissa pojkar här, inklusive en smällfet liten welshligist, kan se sig i månen efter kraftfoder *s*

Men värdena på det som kunnat tas in har sett bra ut. ÄVEN de som 'väntat ut' regnet och slagit SENT. Detta avspeglas också på silaget, trots skörd i början - mitten på juli, mot normalt början - mitten på juni, så är värdena finfina.

Så blev det för oss, höet är slaget sent i juli och ser skittrist ut, men värdena är helt acceptabla.:)

Det blev dock ganska dystert för grannstallet, som fick ett riktigt dyrt lusernår...:crazy:

Vi köper från Uppsala området, tyvärr är det inga bra värden i höt, så det blir nog att stödfodra med en hel del lusern i år.

Väntar på svar från analysen vad vårt hö hamnar, det var inte toppen förra året heller men det gick att lösa med krafft groov 125 eller krafft protein.

Vad är det för MJ på det shettisarna ska ha?

Jag har ju precis de värden jag vill ha med, varje år. Dvs Ca 6 MJ, och en kvot på minst 7.

En kvot på 5.5 och MJ på 8 skulle liksom vara rent skit.

Åh, det kommer jag inte ihåg på rak arm! Analysen ligger kvar i stallet. Jag återkommer! :)

Men hallå, kan jag komma med lastbilen och hämta lite hö i morgon:D

Men hallå, kan jag komma med lastbilen och hämta lite hö i morgon:D

Jag är så snål att jag inte änns delar med mig till Görel:devil: Jg hoppas att mina 48 balar ska vara fräscha allihopa och att det ska räcka fram till våren. Sen går jag över till nytt garanterat högre proteinhaltigt ensilage för fölstonas skull. Det blir dyrare men ges bara de 3 sista månaderna;)

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 587
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 485
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund