Dåligt grovfoder...

urkella

Trådstartare
Grovfodret som ingår i stallet är nästen helt utan näring (väldigt sent slaget så axen är utslagna) Detta ingår i stallhyran, men då det är så dåligt så har min häst tappat muskler över rygg och rumpa hästen i fråga är 2½ så hon rids inte men har tappat det hon hadde, ger henne nu både lusern hack och pellets 6 dl pellets & 1½ kg hack om dagenhar gett hacken i bara 3 dagar, kan det hjälpa henne att få tillbaka musklerna ? hon är annars väldigt fin i hull och pälsen. Skulle vilja köpa eget hö att ge, men finns ingen plats i stallet för det :( Kommer lusernet hjälpa eller ska jag köpa till något annat ? stallägaren vill inte annalysera hösilaget då hennes hästar e tjocka så anser att det bara är onödig kostnad :crazy:

Sv: Dåligt grovfoder...

Lusernet kommer hjälpa såsmåningom, men du måste nog ge MER av det om höet är så illa som du tror, mycket mer....

oki, tänkte vänja in henne vid det,men hur mycket kan man ge ?
lusernpelletsen är hon inte glad för så får nog inte i henne mer av det, hacket älskar hon, äter upp det först, kan man göra som så att jag byter hut hösilaget nästan helt vid tex lunch mot lusernhacket ?

Lusern kan ges som enda grovfoder om man så önskar, finns ingen maxgräns mao

kan man göra som så att jag byter hut hösilaget nästan helt vid tex lunch mot lusernhacket ?

Javisst, det går jättebra!
Jag brukar göra som så när vi har pissvärden på höt att jag begränsar höt i boxen (ger bara ett par kilo) och så har hon fri tillgång på lusernhack. Hon stoppar i sig ca 5 kg under kvällen/natten.

Nu är det tack och lov några år sedan vi hade så dåliga värden, för det blir dyyyyrt:crazy:, men vad gör man inte, det är smällar man får ta;)

Senast ändrad:

stallägaren vill inte annalysera hösilaget då hennes hästar e tjocka så anser att det bara är onödig kostnad :crazy:

Varför inte göra en egen analys? Har man växande hästar är det ju oerhört viktigt att se över foderstaten, annars kan det bli problem längre fram (med hållbarheten t ex).

Vi gör alltid analys om vi inte köper färdiganalyserat. Det har hittills betalat sig.

få då spara ihop till det, efter som det är så dåligt har jag fått köpa foder för ett par hundra mer i månaden och på redan dyr stallhyra så har jag inte nu så jag kan lägga ut 5-600 kr, särskilt inte nu efter jul. :(

Jag tycker det räcker med en enklare analys (smrp/mj) från t ex Hjortens lab (som är billigare).

Det är viktigare att den blir gjord än att det blir hela paketet, du vet ju att det är problem! Kanske kan du spara pengar genom att byta en del av lusernen mot soja, är det riktigt usla värden lär du bli tvungen!

skulle också skickat in en enklare analys för att få en hum om vad som behövs. kan ju löna sig i längden än att gissa hur mycket som behövs

har dom någon hemsida eller något då? vill inte lägga ut en massa pengar på det, då jag blivit erbjuden annan stallplats där dom köper in annalyserat hö men blir inte förens efter treårs i såfall, så en mindre analys hoppas jag kunna ha råd med så länge :p

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte kolla om någon är har tips mot dåliga magar. Mina två hästar har på senaste tiden varit väldigt dåliga i magen, och jag kan inte...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 971
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 031
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit