Dåligt flås och ont i magen

E

essingebo

Min älskade pålle mår inte bra och jag är desperat efter tips, tankar och idéer som kan hjälpa mig att hjälpa honom. :cry:
Jag har sedan 10 mån tillbaka en 9-årig halvblodsvalack. Han var inte riktigt igång när jag köpte honom så vi har i lugnt tempo lärt känna varann och allt har gått bra både med ridning och hantering. Jag har hållt igång honom hela sommaren och han har byggt på nya muskler och verkat nöjd med livet. I förra veckan åt han dock inte sitt kraftfoder (trots att han är ett matvrak) och var allmänt sur och trött så vi åkte in på klinik där de efter en gastronomi konstaterade litet magsår som han nu medicineras för.
Jag tror dock att det även är något mer som är fel. Han är som sagt inte glad, vilket inte är konstigt såklart om han har ont i magen, men också att han fortfarande ömmar väldigt om buken och att han så fort man travar lite, lite blir väldigt flåsig. Han känns också kort i steget och lite stum. Inte halt dock. Magsåret var så litet att veterinären sa att många hästar inte skulle reagera på det alls, men min är jätteöm. Aptiten är bra igen, avföring normal och han dricker och kissar som vanligt. Ingen feber.
Har någon ett tips på vad vi ska kolla?????

Sv: Dåligt flås och ont i magen

Kan det vara att han sätter sin vinterpäls? Många hästar har det väldigt jobbigt då, min ena häst har det. Han blir alllmänt låg, och vill inte att man ska hålla på med honom, och kan upplevas sur.. Han är i själva verket en jättesocial häst, som verkligen uppskattar människors sällskap, och är jättesnäll, men som sagt när han fäller/sätter päls vill han helst vara i fred. Han är inte heller lika busig med de andra i hagen. B-vitaminolja brukar hjälpa till om de har lite svårt med pälssättning.

Jag vet också ett halvblodssto som blir allmänt ovillig, svettig och lite låg vid pälssättning.

Håll koll på honom och var uppmärksam på allmäntillståndet som ändå verkar bra då han äter, dricker och har normal avföring.

Blir det inte bättre snart så ring och rådfråga en vetrinär.

Lycka till //fejema

Jo, det stämmer. Han sätter vinterpäls för fullt och hade jobbigt även vid fällningen. Därför har jag satt in B-vitamin tidigt denna gång.
Det som är konstigt är att han är så öm på båda sidor om buken - upp mot skapet. Det borde inte ha något att göra med pälssättningen, eller!? Han reagerar inte på andra delar av kroppen....
Dessutom är det det här med flåset som är så dåligt. Jag upplever att det är sämre än vid köpet, trots att han nu är regelbundet riden och tränad i 10 månader. Fler tips???

Hur är det med parasitläget? Är det tagit träckprov och/eller blodprov så du även kollat bandmask?

Hur är han avmaskad, med vilket medel, dos och när i år?

Nej det borde inte ha med pälssättningen att göra tycker jag, låter som det är invärtes. men hade ni röntgat honom?

Vi tog träckprov och avmaskade innan betet och sen nytt träckprov igen. Om han har mask borde det synas vid gastronomin då vi kollade hela magsystemet med kamera. Är fin i hullet och glansig i pälsen....

Vi tog träckprov och avmaskade innan betet och sen nytt träckprov igen. Om han har mask borde det synas vid gastronomin då vi kollade hela magsystemet med kamera. Är fin i hullet och glansig i pälsen....

Vet faktiskt inte hur inkapslade larver ser ut. Ser man verkligen blodmask med kamera? Kanske, vet inte.

Vad visade träckprovet? Vad avmaskade ni med? När tog ni andra träckprovet? Ja, jag är lite tjatig, men ditt svar gav inte så många fler ledtrådar tyvärr ;)

Dessvärre kan man oftast inte avgöra på utsidan om hästen har parasitproblem...

Kan han ha fångkänning?
Har ju innan problem med magen, så det är ju inte så långsökt.

Hej igen,
Fråga på vettja!
Kan vara så att parasiter inte syns med kamera, jag får fråga när jag kommer dit nästa gång.
Sista träckprovet var bra och han hade inget kvar. Kommer faktiskt inte ihåg vad medlet hette som han fick. Att det var mot blodmask är det enda jag vet. Veterinären var där på dagen och tog alla i stallet med de som jobbar så jag var inte med själv. Det är möjligt att det kan finnas parasiter som spökar, men jag tog upp detta med veterinären som inte trodde att det skulle ha någon påverkan. Inte minst då alla hästar kollades innan sommaren och sen släpptes i nyharvad hage som stått oanvänd sedan sommaren innan.

Kan du kolla vilket medel han fick? Och mer info om när träckproven togs. Att det inte syns något på träckprov betyder bara att hästen inte släpper ut ägg precis då. I normala fall avmaskar man för att hålla borta smittan, men ibland får hästen i sig så pass mycket, eller det vaknar upp mycket ur inkapslade stadier att hästen blir sjuk av det.

När man avmaskar kan man aldrig få bort allt i hästen (blodmask) eftersom vissa stadier inte nås med något medel. Pyrantel-preparat tar bara vuxna maskar, ivermektin tar vuxna och "ungdomar", moxidectin tar samma som ivermektn + 25% av de inkapslade larverna.

Har ni inte avmaskat mot bandmask (prazikvantel-preparat eller iaf dubbel pyrantel) så kan det vara det, bandmasken kan orsaka kolik.

De inkapslade larverna kan ligga vilande i flera år, så att han gick på rent i somras är ju bra, men är inte heller en garanti att han är ren.

Vid en gastroskopi (inte -nomi, det har med mat att göra) undersöker man gaster = magsäcken. Här finns inte så mkt parasiter.

Hur man reagerar på ett magsår är individuellt, precis som med artroser och vissa andra smärttillstånd. Vissa har mycket besvär redan vid en liten ulceration.

Jag tycker att hästen bör behandlas för sitt magsår i första hand. Låt honom vila. Att skubba runt med magont ger ju inte direkt nån kondis.

Måste reagera på denna tråd även om jag inte har något svar att komma med.
Min häst har liknande reaktion idag även om inte magsår finns med i bilden (vad jag vet i alla fall). Saken är den att hon gick ut på bättre bete för två veckor sen och har sen dess ätit ca hälften av normalt kraftfoder och knappt något hö alls. Det är väl mycket vatten i betet så här på höstkanten så hon kissar något otroligt mycket. Bajsar normal konsistens men ganska grönt i färgen. I övrigt verkar hon mått bra och varit pigg att rida. Men så idag fick jag inte nudda den ganska spända magen, hon var ganska irriterad vill jag säga. Blev genast skraj för kolik men som sagt bajs kommer som det brukar. Kan också säga att vi testat med Kolla masken för ngn månad sen med resultat 30. Kommer iofs att avmaskas i vår pga styngflygelarver på sensommaren.
När jag läste detta om pälssättning kanske det kan vara en ledtråd, har inte haft hästen under något pälsbyte så jag vet inte hur hon reagerar. Hoppas det bara kan var det som spökar och inte något magproblem (Kommer för säkerhets skull flytta hästarna till en magrare hage). Bör man hjälpa till med något under pälsbytet?
Upplevde henne som lite tröttare idag vid ridning och att hon blev snabbare varm så jag tog det ganska lugnt.
Kolikkänning eller pälsbyte vad tror ni??

ärligt så tror jag inte att ALLT det här har med pälssätningen att göra,delvisa symtom säkert men inte allt! magsåret verkar ju litet oxå.
Hur är det med erat foder, hö/hösilage, havre/korn? du beskrev han anfådd, hur har han det med andningen?hostar han ngt tex vid fodring?

kan ju vara lite reaktion på gräset då/fortfarande?gaser osv. i samband med pälssättning.sätter dem päls så blir dem fort varma= fort trötta. Har hon mycket päls redan så klipp henne :) så kommer hon bli pigg igen, om inte så är det ngt annat "fel" på henne om hon fortfarande blir fort varm och väldigt trött mot va hon har varit tidigare.

Kommer iofs att avmaskas i vår pga styngflygelarver på sensommaren.
Snabbt här bara - Det är för sent att vänta till i vår, då har redan ev. skada fått ske under hela vintern.

Med ivermektin kommer man åt styngflugans larver redan på sin "resa" ned igenom tungan och slemhinnor. Styngflugan bekämpar man på hösten, lagom nu i oktober när det varit frost någon natt.

På våren kommer larverna ut och förpuppas, då kommer du inte åt dem och du får ändå ut nya styngflugor som kan smitta hästarna nästa år.

Han äter medicin (Gastroguard) för magsåret och ska sen övergå till Equi Top så det är igång sedan 1,5 vecka. Så snart vi hade satt in medicinen kom aptien tillbaka.
Vi rastar honom enligt veterinärens rek. vilket innebär skritt i skog och natur samt LITE trav om han själv vill. Inget krävande alls, bara hålla honom nöjd och glad. Han verkar tycka det är supermysigt att komma ut och går med öronen spetsade framåt. Går dock mer långsamt än normalt och med kortare steglängd.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: a1agnlju
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 877
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka