Dåligt balsam eller fel på lädret?

Vica

Trådstartare
Har på senaste tiden märkt att mitt läder ser lite sisådär ut trots idogt putsande så blir det snarare klibbigt/halt än mjukt. Börjar fundera på om det är allt mitt läder som är konstigt eller om jag helt enkelt använder fel produkter.

Det jag använder nu är Effax tvål och balsam. Har alltid tyckt att de är ganska bra och får lädret ganska fint. Men nu verkar det precis som om att det inte funkar med det lädret jag har nu. Köpte nya träns för inte så länge sen (3-4mån), ganska dyra med vad jag tyckte var någorlunda fint läder. Har putsat och härjat för att få det mjukt men de blir som sagt bara ganska klibbiga. Får de stå nån vecka utan användning blir de jättehala istället. :mad:

Sadeln, Pfiff, blir glashal om jag låter den torka och inte använder den på 3-4timmar.:cool: Har börjat med att putsa en lite stund innan jag ska rida..

Funderar på att gå tillbaka till det billiga balsamet jag hade innan, den gjorde inte lädret halt iaf..

Någon som vet?

Sv: Dåligt balsam eller fel på lädret?

Jag tycker Effax produkter har blivit sämre senaste åren. Om jag vore du skulle jag prova något annat läderfett...

jag köpte något nyss som heter EFFEKT ruskigt bra medel måste jag säga, lädret fick en jättefin lyster och trängde sig in i lädret snabbt :love:

Tycker min Pfiff är liiite hal kanske.Smörjer med läderbalsam,minns ej vad det är för märke,läderbalsam står det och en ljusbrun burk tror jag.

Jag tycker Effax produkter har blivit sämre senaste åren. Om jag vore du skulle jag prova något annat läderfett...

Visst har den? Jag funderade på om de ändrat något i ingredienserna men då jag inte har någon äldre burk har jag inget att jämföra med..

jag köpte något nyss som heter EFFEKT ruskigt bra medel måste jag säga, lädret fick en jättefin lyster och trängde sig in i lädret snabbt :love:

Blev den hal eller klibbig? Det gör ju inget om man får lite extra grepp med balsamet, men det behöver ju inte bli överdrivet..

Det enda jag tycker är bra numera är Harpers Saddle Food. Lädret blir mjukt, men inte fett, och ger lite extra grepp när man har putsat sadlarna.

Delvis KL

Jag har också problem med min putsning. Jag använder också Effax samt vanlig glycerintvål och min sadelmakare ansåg att det är en mycket bra kombo. Jag upplever dock att lädret blir matt och kletigt, när balsamet har "torkat" så blir ytan ganska tråkig. Jag vill ha en "glatt" (men inte hal) yta ovanpå lädret som är aningen vattenavstötande samt glansfullt läder. Vad gör jag för fel?

Mvh Jate Volim

Blir likadant för mig när jag använder Effax numera. Jag upplever att lädret fortfarande känns torrt när det har torkat in och det får en matt yta som är svår att få glansig. Bara att byta läderbalsam så löser problemet sig..

Prova Veredus curium soap och curium sheen. Tvålen gör lädret mjukt utan att bli sådär kladdigt som det annars gärna blir. Curium sheen gör det glansigt och det känns rent och smutsavvisande. Läderfett ska du inte använda för ofta, max en gång i månaden. Många gör misstaget att fetta in alltför ofta och det är inte bra. Se det som en hårinpackning dvs en extra kur vid behov max 1 g/månad. Använd inte för mkt tvål heller, Veredus kommer i sprayflaska och med en fuktig svamp ska bara använda ett "sprut" på ett helt träns inte mer.

Tycker min Pfiff är liiite hal kanske.Smörjer med läderbalsam,minns ej vad det är för märke,läderbalsam står det och en ljusbrun burk tror jag.

Jag har nog samma som du beskriver. Det är ekol. :)
Jag är jättenöjd med den, även deras läderolja är bra. Efter att ha torkat in ett dygn är tränset helt mjukt. :d
Billigt är det också. :idea:

så blir det med alla läderbalsam... jag har effax och veredus, båda ger en fet och klibbig yta, det är fult och lädret blir smutsigt så fort man petar på det. :grin:

har börjat använda olja istället, funkar mkt bättre. lädret blir mjukt, slät och inte alls klibbigt.

Om du vill ha lädret mjukt så ska du lägga det i blöt ett par timmar, sedan kan du torka av det med lite sadeltvål och ta lite läderbalsam.

Ett tips är att läsa den nålade tråden om lädervård! Den är mycket bra.

Om du vill ha lädret mjukt så ska du lägga det i blöt ett par timmar, sedan kan du torka av det med lite sadeltvål och ta lite läderbalsam.

Ett tips är att läsa den nålade tråden om lädervård! Den är mycket bra.

Hmmm det där med vatten brukar man göra när man ska forma om läder. Man vet ju själv av egen erfarenhet att tvål+vatten torkar ut en hud medans fett återskapar balansen i huden/lädret.

Måste fortfarande slå ett slag för Balsamet EFFEK :d:love:, har aldrig fått en sån fin yta på lädret förut med andra balsamer. Det blir en jättefin lyster på lädret samt att det suger in på bara några sek/minuter, mot andra balsam som bara stannar kvar utanpå lädret och samlar damm :crazy:

Om lädret är stelt och du vill ha det mjukare är det bättre du tar olja, det går in i lädret mer än balsam som är mer för ytan. Läderfett, Gold quality, är super annars! Det går in bra i lädret, men blir ju rätt klibbigt eftersom det är så fett så torka efteråt och inte i första hand till sadlar.

Har aldrig gillat Effax. Tycker det blir klibbigt och kletigt med det. Lägger sig som en hinna ovanpå.

Jag kör med glycerintvål - stubben, eller grön/gul såpa på burk efter nästan varje användande. Ibland har jag på fett, vid behov. Och i så fall Passier, neatsfoot, flexalan eller som nu, Albion.

Stübben tvål och läderfett = :love:
Läderbalsam använder jag aldrig länge *huha..*
Olja eller fett + glycerintvål.

Jag använder Ekol glycerintvål och olivolja för "noggrann" putsning. Till lättare rengöring använder jag Effax Creme Soap i burk men jag har lätt fuktad svamp till den, egentligen behöver man inte ha vatten men jag tycker bara det blir kladdigt o äckligt utan ;):D

Om lädret är stelt och du vill ha det mjukare är det bättre du tar olja, det går in i lädret mer än balsam som är mer för ytan. Läderfett, Gold quality, är super annars! Det går in bra i lädret, men blir ju rätt klibbigt eftersom det är så fett så torka efteråt och inte i första hand till sadlar.

Stelt kan jag ju inte säga att det blir. Snarare kletigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka