Dåligt att ha många olika kraftfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Incontestable
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 828
I

Incontestable

Min varmblodsvalack på 170 cm har magrat ur väldigt mycket och just nu får han:
2 kg Mustang fiber mysli
2 kg Protein + (Mustangs)
Ca 1 liter kornkross
13 kg hö/dag

Så nu tänkte jag byta foder till honom, har fått lite tips och kommit fram till att jag ska ge honom:

Betfor
Lusern
kornkross

men man bör ju även ha ett "basfoder" om man kan kalla det så?
har fått MASSA olika förslag!
men jag vet inte vilket som är bäst!
funderade på fibergi bas men då innehåller det 44 % havre och han ska inte äta havre!
Så ge mig bra förslag på proteinrika HAVREFRIA kraftfoder.
som inte kostar skjortan! Fibergi var dessutom ganska dyrt mustangen är också relativt dyr - 180 kr
GE mig tips!!

Jag är själv väldigt dålig på foder!
jag vill bara att min stackars häst ska få upp hullet!

MEN nu finns det människor som säger att det inte är bra att blanda så många olika kraftfoder, men lusern hör väl till grovfoder?
Stämmer detta? jag vet inte vad jag ska göra ..

Sv: Dåligt att ha många olika kraftfoder?

Korn innehåller mer energi än havre, om det är energin du vill slippa.

Hur ser värdena på grovfodret ut? Kan du trycka i honom mera hö?

Sv: Dåligt att ha många olika kraftfoder?

Hur mycket och vad för foder du bör ge utöver ditt grovfoder styrs efter värdena i ditt grovfoder samt hur mycket grovfoder din häst äter. 13 kg är ändå inte så värst mycket om det är en häst som är svår att hålla i hull, så om möjligt är så skulle jag ge fri tillgång och hoppas på att hästen i bästa fall pillar i sig ett par kg till om dagen.

Men är värdena ändå dåliga så får du ju fortsätta ge extra foder. Lusern är väldigt bra och välbeprövat till hästar som är svåra att hålla i hull. Jag skulle rekommendera lusern och olja i första hand och sedan ge ev. havre korn eller annat kraftfoder beroende på höanalysen det är ju den som ger riktvärden för vilket kraftfoder du bör välja.

Hippo Alfa och Krafft rehab (som jag själv prövat) är annars bra och många rekommenderar dessa foder till hästar som har svårt att hålla hull och hästar som är svåra att få att gå upp i vikt.

Sedan är det viktigt att se över de faktorer som påverkar om hästen är mager. Hur gammal är hästen? Äldre hästar kräver ofta lite mer omsorg när det gäller det här med utfodring eftersom att de lättare faller ur. Sedan bör man generellt se efter hästens munstatus regelbundet och kolla så att tänderna är okej , jag tycker också du ska ta träckprov och kolla så din häst inte har mask.

En häst som har lite svårt att hålla hull ordentligt med skulle jag också rekommendera att täcka så här års (om du inte redan har gjort det) är hästen oklippt räcker det säkert med t.ex. ett fleecefodrat regntäcke - men det kan vara bra för hästar som har svårt att hålla hull att ha täcke på sig så det slipper gå åt extra energi för de att hålla sig varma.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 078
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka