Dåliga teorilektioner

C

CorneliiaaG

Hej!
Det är nämligen så att på den ridskola jag går har vi väldigt dåliga teorilektioner. Dem är uppdelade så att alla som rider på samma dag har samma teorilärare. Det är då just Lördagen som fått en dålig teorilärare. Hon är fjorton år som har teorilektionerna och ej utbildad utan en helt vanlig ryttare. Hon har inte gjort något prov eller något test på att hon skulle klara av att vara teorilärare, utan fick abra bli det. Jag själv är femton år och jag känner inte att jag lär mig mycket av att ha en fjorton årig teorilärare. Vissa dagar skiter hon i att ha teori för oss och dem dagarna hon har det så frågar hon om vi vill leka kurragömma eller lära oss hur man sätter ihop och tar av ett träns. Dock går det sju och åtta åringar i min grupp, vilket inte är så kul,men det finns äldre också och jag tycker inte att det är så man frågar. Jag har inte lärt mig ett dugg från det att jag fick henne som teorilärare. Har ni några tips på hur jag ska göra för att få den utbildning i teori som jag vill ha och som jag betalar för. Tack på förhand! :)

Sv: Dåliga teorilektioner

ta upp det med ridskolechefen. du är kund, du betalar för utbildning, du ska få utbildning!
om du inte får respons, byt ridskola.
sen så förstår jag om teoriläraren är dålig, men sin attityd att en 14åring inte kan lära dig något är tråkig. den får du jobba bort.

Jag menar inte att en fjorton åring inte kan lära mig något. Det kan den säkert. Men just denna fjorton åringen är inte tillräckligt bra för att kunna lära mig något. Hon kan säkert en hel del, men det hon inte kan är att förmedla och lära ut det till oss. Att prata med ridskoleschefen är ett bra svar, men dem är inte så bra på att lyssna på min ridskola. För mig finns det heller ingen annan ridskola i närheten att börja på tyvärr.

Jag tycker att du ska ta upp detta med dina föräldrar. Du är 15 och omyndig. Det är dina föräldrar som har ansvaret för dig. Luta dig mot dem och använd dina föräldrar, de ska stötta dig!

Om dina föräldrar går till ridskolechefen så har de bra mycket mer pondus, och ridskolechefen kan inte avfärda föräldrar utan att stå till svars för det. Föräldrar kan gå till konsumentverket eller press och media.

Lycka till!
:)

Föräldrar kan gå till konsumentverket eller press och media.

Känns väl som lite fånigt att gå till media med...

Men naturligtvis ska du, TS, klaga hos ridskolechefen, teorin ska ju vara anpassad efter den nivå dina ridlektioner ligger på, och inte bara utfyllnad av tiden.

Tyvärr känner jag igen mig. Vet inte hur många teorilektioner jag varit med på och ingen av dem har kommit med något nytt. Känner du att det är väldigt viktigt att du får en lärare i teorin så prata med ridskolan, som flera här ovan har nämnt. Annars är det fiffiga med teori att man kan läsa in den på egen hand. Buke är en enorm kunskapskälla. På biblioteket finns det massor av böcker, som även ofta går bra mycket djupare än vad man hinner med på en teorilektion.

Hoppas det löser sig för dig, vilken väg du än väljer att gå :)

Tyvärr är det så här på många ridskolor. Tipset till dig är att så klart säga till ridskole chefen om inte det händer något där, försök gå via föräldrarna. Men om inte ens ridskole chefen lyssnar då så får du nog klara dig själv lite på egen hand verkar det som (synd att du inte kan byta ridskola) Låna böcker på biblioteket. Läs lite här på buke (ibland kan man lära sig bra saker) Men vi får hoppas att det blir ändrning på ridskolan.

Känns väl som lite fånigt att gå till media med...

Föräldrar kan gå till konsumentverket, media och press om ridskolechefen inte beter sig som folk, det vet ridkolechefen om. Det betyder inte att föräldrar kommer att göra det, eller ens att hota med att göra det, men ridskolechefen vet om att föräldrar är medvetna om hur världen är beskaffad - därför kommer ridskolechefen känna sig tvingad att ta föräldrars klagomål på allvar.

Jag tycker det är självklart att föräldrar ska blandas in när en betald utbildning inte ger vad den förväntas. En 15-åring ska inte behöva ta det ansvaret.

Jag håller med om att man bör klaga hos ridskolechefen, men att gå till media...känns kanske som om man behöver se om sina prioriteringar vad som känns viktigt i nyheterna.

Alternativet är väl att välja en annan utbildare att lägga sina pengar hos, tycker jag.

Jag förstår vad du menar, och jag håller med dig.

Men jag tror inte jag når fram till dig med vad jag menar... Prova att läsa mitt inlägg igen.

Jag menar INTE att någon SKA gå till media, eller att någon BÖR gå till media. Jag menar att en vuxen har mer pondus än en 15-åring för att en vuxen kan dra saker till yterligheter OM DOM VILL (som att gå till media eller dra någon inför rätta eller polisanmäla eller vad som helst - men antagligen är inte något av detta nödvändigt i detta fallet).

Inte många vuxna lyssnar till en 15 åring, tyvärr. Vuxna tror oftast att 15-åringar inte kanske har så stor koll på hur världen är, därför avfärdas unga människor i vuxenvärlden, och vuxna tror att de kan bete sig lite hur som helst mot ungdommarna. DÄRFÖR vill jag att en vuxen reder ut saken.

Jag tycket INTE att hon ska behöva flytta sig till en annan ridskola. Jag tycker det är bättre att ta tag i problemen istället för att fly, då får även ridskolan en chans att bli bättre!

Hoppas det blev lite klarare nu :D

Jag håller med om att man bör klaga hos ridskolechefen, men att gå till media...känns kanske som om man behöver se om sina prioriteringar vad som känns viktigt i nyheterna.

Alternativet är väl att välja en annan utbildare att lägga sina pengar hos, tycker jag.

En 14åring får väl knappast hålla lektioner själv egentligen? Men det kanske är dags för dig att byta grupp till en mer avancerad grupp?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 989
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV