Dåliga mineralvärden?

Lindon

Trådstartare
Har suttit flera dagar och kliat mig i huvudet, räknat och räknat! Inser att mina mattekunskaper är åt skogen! Problemet är följande:

Mitt silage innehåller /kg foder:
Ca: 1,24g
P: 0,83g
Mg: 0,35g

Då kusen får sin del silage fattas fortfarande:

14g Ca
7,2 g P
4,5 g Mg

Tittar på olika fodermedel men måste ju tillsätta hur mycket som helst av allt för att få ngt vettigt. Eller räknar jag fel?

t.ex Racing Mineral innehåller: 19,0% Ca, 4,7% P - innebär visst 19g Ca i 100g mineraler och 4,7g P? Innebär att jag skulle kunna täcka fosfor behovet med ca 160g. Men då får jag ju också 30g Ca. Lite överskott, men det är väl ok.

Vetekli då - 10,4g/kg foder - 1,04g/100 g foder. Men jag kan ju inte tillsätta 700g vetekli? var inte maxdosen 100g/100kg häst. Är jag korkad?:cool:

Åt ponnyn ger jag Biomineral så hon har sitt behov uppfyllt. Det innehåller (per dosmått=30g) Ca: 7,2g, P: 1,9g, Mg: 1,4g. Står rekommendation på burken 1-2dosmått. Är det ett alternativ? Skulle isåf behöva ge åtm 3 dosmått....
 
Sv: Dåliga mineralvärden?

Ge ett mineralfoder som täcker behoven av e-vitamin, selen och de andra spårämnena, fatts det fortfarande makromineraler då så lägg till Biomineral eller dylikt!
 
Sv: Dåliga mineralvärden?

Jo,men grejen är att jag funderar över om jag räknar rätt. Tycker också det verkar fattas så mycket t.ex fosfor i mitt silage,men kanske det är ett normalt värde.. Han får selen (uträknat behov),B/E vit i perioder. De övr makromineralerna har jag inte räknat över. Försöker få åtm kalcium,fosfor och magn behovet täckt...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 197
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 353
Senast: dramatik
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp