Sv: Dåliga hovar?!
Hästen har en bra hovslagare
Är dock inte utbildad, men mycket bättre än de två tidigare utbildade hovslagare jag haft. Han är bra på sko och har stort tåla mod med bråkiga hästar (hon äte inte snäll att sko heller) Han har endast skott henne två gånger (har inte haft hästen längre än så). Har hast honom till mina hästar i 4 år och det har aldrig varit några problem. Han lyckades få förra hästens fötter bättre. Stallägaren är även hovslagare så de diskutterar och pratar om olika lösningar med varandra.
Hon har en uträknad foderstat. Får även biotin i nuläget.
Har inga bilder, får fixa senare nångång!
Hästen är ett fullblod och har hovar därefter :smirk:
Hon har tunn hovväg (Var på nöd och näppe att vi fick fast skorna igår
) tunnsula och hovarna går sönder lätt samt att hovarna växer dåligt. är låg i trakterna och får lång i tån. Tån verkas så mycket som det går. Hon har haft två tappskor och så fort hon tappar en sko går hovarna sönder.
Hovslagaren vill att vi ska lägga på en kilsula när det går. Han säger att jag ska smörja in kronranden med conicrusine (stavning?).
Vad menar du med levandsmiljö?
Hästen står på lösdrift och trivs bäst så, blir stressad inne. Hon rids så lite som bara är möjligt av andra anledningar, men för att hon ska kunna hålla sig hyffsat lugn vi hantering och ridningen rids hon 5dagar i veckan.