Dåliga hovar?!

Ämelie

Trådstartare
Ni som har hästar med dåliga hovar, Hur gör ni för att få bättre hovkvalité?

Vad är skillnad på Enzion och Biotin? Vilket är bäst?

Sv: Dåliga hovar?!

Ni som har hästar med dåliga hovar, Hur gör ni för att få bättre hovkvalité?

Vad är skillnad på Enzion och Biotin? Vilket är bäst?

Skaffar en bättre hovslagare och levnadsmiljö för hästen samt ser över foderstaten och undrar om hästen får tillräcklig rörelse.

Vad exakt tordes problemet vara? Kan du lägga ut bilder och verkas hästen av en utbildad hovslagare?

Mumin

Hästen har en bra hovslagare :bow: Är dock inte utbildad, men mycket bättre än de två tidigare utbildade hovslagare jag haft. Han är bra på sko och har stort tåla mod med bråkiga hästar (hon äte inte snäll att sko heller) Han har endast skott henne två gånger (har inte haft hästen längre än så). Har hast honom till mina hästar i 4 år och det har aldrig varit några problem. Han lyckades få förra hästens fötter bättre. Stallägaren är även hovslagare så de diskutterar och pratar om olika lösningar med varandra.
Hon har en uträknad foderstat. Får även biotin i nuläget.

Har inga bilder, får fixa senare nångång!

Hästen är ett fullblod och har hovar därefter :smirk:
Hon har tunn hovväg (Var på nöd och näppe att vi fick fast skorna igår :crazy: ) tunnsula och hovarna går sönder lätt samt att hovarna växer dåligt. är låg i trakterna och får lång i tån. Tån verkas så mycket som det går. Hon har haft två tappskor och så fort hon tappar en sko går hovarna sönder.

Hovslagaren vill att vi ska lägga på en kilsula när det går. Han säger att jag ska smörja in kronranden med conicrusine (stavning?).

Vad menar du med levandsmiljö?
Hästen står på lösdrift och trivs bäst så, blir stressad inne. Hon rids så lite som bara är möjligt av andra anledningar, men för att hon ska kunna hålla sig hyffsat lugn vi hantering och ridningen rids hon 5dagar i veckan.

Min häst har ganska dålig hovkvalitet. Men efter rekommendation får Klinikbörjade vi ge Kiselgur. Det blev stor skillnad på¨honom, hovarna höll myckjet bättre och "trasades" inte sönder.

Kiselgur är ett förhållandes vis billigt preparat och fungerar med fördel på skimlar tydlingen, inget jag vet något om. Men de rekommenderade det som sagt till vår skimmel kille!

Min pålles hovar blir hållbarare (mindre benägna att trasas sönder/spricka) om jag varje dag masserar in Helosansalva. Det ska vara både kronranden och resten av hoven.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
783
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V