Dåliga hovar..

cress

Trådstartare
Min ena häst har så konstiga dåliga hovar, kronranden liksom mjölar sig.. Alldelles poröst?! Aldrig sett detta förut.. Har ni?

Sv: Dåliga hovar..

Har själv undrat över det. Kronranden är vit, mjuk och mjölig på alla 4 men lurar över om det är för fukten, att det kanske är något svampliknande:crazy:

Den ljusa "geleaktiga" linjen är fullt normal och den blir porös om den är fuktig. Kan jämföras med vårt nagelband.

Kan det bli bättre om man smörjer med olja eller något ?..

Det kan inte bli "bättre eller sämre", det handlar om fukthalten. Helt ofarligt och helt normalt.

Den här frågan dyker ju upp otroligt ofta här på forumet, personligen tycker jag att det är lite skrämmande att folk som har egen häst inte känner till något så enkelt som att hästens "nagelband" blir "slibbiga" när de blir blöta :confused:

Ok om man som nybliven skötare undrar över sin sköthästs "konstiga hovar", men ens egen häst :eek:
Då undrar jag om man klarar av att bedöma när hästen verkligen är sjuk/halt/skadad...

Men visst är det OTROLIGT BRA att de som inte kan frågar. Mer skrämmande tycker jag det är med folk som tar förgivet att de kan och vet allt.

Jag har haft häst i hela mitt liv.. Uppväxt i en häst familj.. Men har faktiskt aldrig sett något liknande, Det sprider sig uppåt, så håret lossar..
Men om det nu är så vanligt och Jag är så korkad så ber Jag om ursäkt..

Jag har haft häst i hela mitt liv.. Uppväxt i en häst familj.. Men har faktiskt aldrig sett något liknande, Det sprider sig uppåt, så håret lossar..
Men om det nu är så vanligt och Jag är så korkad så ber Jag om ursäkt..

Tyvärr är det så här på internet, folk är så anonyma att dom kastar ur sig saker på så snäsiga och oartiga vis dom vet bara för att dom är anonyma. Trodde det mest var på ungdomssidor, men vuxna är preeciis likadana. :) Kolla med din hovslagare så får du säkert ett bra svar på det där!

Den här frågan dyker ju upp otroligt ofta här på forumet, personligen tycker jag att det är lite skrämmande att folk som har egen häst inte känner till något så enkelt som att hästens "nagelband" blir "slibbiga" när de blir blöta :confused:

Nu vill jag bara flika in med att det är så enkelt att inga hästar har "nagelband" och det finns ett ordspråk som heter.

Ju mera kunskap man införskaffar ju mera förstår man hur lite man vet.

Till TS,, jag skulle gärna vilja få lite mera information som ev. kan ge en hint om möjliga orsaker.

Typ, närmiljö, ras,ålder,bruk, skodd eller barfota,foder och om det finns flera hästar med samma förutsättningar (närmiljö/foder) som inte har drabbats.

Tanken har slagit mig med...:crazy:

Tanken har slagit mig med.

Varför vissa jämför hästens kronrand med människans nagelband, andra jämför hästens stråle med hundens trampdyna.

Bara en så enkel fundering,, varför blanda äpplen och päron när den primära problematiken bottnar i att inte ens det grundläggande primära belastningsförhållandet går att finna.

Tycker nog att man kan få fråga saker som förbryllar en utan att för den delen få höra att ens frågeställning är skrämmande...

För mig ger det mer information om personen uttalar att denne blir skrämd, än TS. Alla har vi funderingar, alla kan vi snöa in i frågeställningar som man kan behöva få hjälp med att reda ut. Inget konstigt alls.
Det härliga med forum är att man lär sig massor. Andra som kanske inte ÄN är hästägare, kan läsa och lära. Varför skuldbelägga någon för att man är vetgirig och vill ta reda på saker??

Det kan väl vara så enkelt att denna hästägare har lite extra av den varan (att det mjölar sig) och tidigare hästar har haft mindre av det fenomenet så att TS aldrig behövt reflekterat över sakfrågan. Så är det för mig i många fall. Jag stöter på något jag undrar över, jag söker information, jag sorterar och bildar mig en uppfattning.
Jag skäms inte för att fråga, jag vet att inom vissa gebit är novis. Det gör mig inte till ett skrämmande fenomen, bara mänsklig.

Jag menade inte att vara oartig eller snäsig, ber om ursäkt om det lät så.

Jag står för att jag tycker att det är skrämmande att man inte sett att kronranden kan bli ljus och lite slibbig när hoven blivit blöt. Jag skulle säga att bra nära 100% av hästarna i stallet här har siktats med vita kronränder tex efter en daggig sommarmorgon på betet. Så jag kan faktiskt inte förstå hur man inte sett det förr?

Självklart är det bra att man frågar, det lär man sig mycket på, och andra också. Jag har inte sagt något om det.

TS:
du skrev att kronranden var porös, vilket låter så normalt att jag reagerade.
Nu skriver du att håret lossnar, DET låter inte normalt.

Vad säger hovslagaren?

Det är alltid bra att fråga, men bäst svar kan alltid den som ser hästen live ge.

Hade Jag kunnat hade Jag tagit kort på det, Jag vet inte riktigt hur man lägger in bilder,.. Det är/ser nästan ut som bark på en tall, och det liksom är poröst..
Jag har haft honom i ett halv år, Han fick nerslag på vet besiktning om dåliga hovar, hov sprickor.. Han har fått en kraftig foderrand, vilket enligt hovis betydde på foderbyte, Och att Jag började ge honom biotin (Vilket Jag inte vet om det är bra eller inte).. Jag ska fråga hovis nästa gång vad han säger,..
Om det skulle kunna vara svamp? men kan dom få svamp? Typ nagel svamp på en människa?.. Jag har haft häst i hela mitt liv, Vi har både haft travhästar som gått v65. Ponnier som gått sm i hoppning,. Jag har jobbat idressyr, hopp och trav island stall. så nog har Jag sett många hovar i mitt liv..

Det finns säkert flera olika grejer som skulle kunna bli som "bark", för ett tag sedan såg jag en bildserie på nätet någonstans som dokumenterade en häst som fått "hovkräfta". Det såg faktiskt lite ut som bark... fast mest under hoven tror jag.

Ring en veterinär som du litar på och fråga också tycker jag.

Vi håller tummarna för att det är svamp eller liknande!

I mitt stall har vi äppelcidervinäger i sprayflaska för att behandla porösa hovar (ofta svamp). Det är ofarligt och effektivt. Men kontakta vet först om du inte är säker på vad det är för förändringar du har att göra med.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat