Dåliga hovar - vad fattas?

K

Krabban

Har läst åtskilliga trådar om dåliga hovar och olika preparat som ska stärka hovarna osv. Olika blandningar i all ära, men vad är det egentligen i dessa olika "röror" som hjälper? I Biotinet t.ex. Är det b-vitaminet man är ute efter? i Enzion - vad är det som man anser hjälper?

Jag upplever att man rekommenderar olika blandningar till alla hästar, oavsett vad de annars får i sig. Det borde ju i sådana fall vara att hästarna med "problemhovar" fattas något... Men vad är det då de fattas? Är det en obalans av något slag?

Vad säger ni? Jag försöker få en klarhet i vad det egentligen handlar om. Har själv en häst med inte bästa hovkvalitet, men har ingen lust att bara planlöst stoppa i honom åtskilliga blandningar på måfå.
 
Sv: Dåliga hovar - vad fattas?

Oftast försöker folk söka en lätt utväg istället för att ta itu med det verkliga problemet. Dvs sällan är det folk som tex: byter hovslagare, byter beslag, söm eller försöker på en barfotagång. Tillskott i all ära, men oftast sitter ju inte problemet där. Många har heller ingen balanserad foderstat, men likt förbaskat ska dom ha tillskott för att förbättra hovarna.
 
Sv: Dåliga hovar - vad fattas?

Testa med att pensla äppelcidervinäger i hovarna, jag kan nästan lova att du kommer att se resultat! :)
 
Sv: Dåliga hovar - vad fattas?

Mynta2 skrev:
Oftast försöker folk söka en lätt utväg istället för att ta itu med det verkliga problemet. Dvs sällan är det folk som tex: byter hovslagare, byter beslag, söm eller försöker på en barfotagång. Tillskott i all ära, men oftast sitter ju inte problemet där. Många har heller ingen balanserad foderstat, men likt förbaskat ska dom ha tillskott för att förbättra hovarna.

Ja det håller jag med dig om. Och det är klart - enkla lösningar hade väl varit bra om de fungerade.

Ursprunget till frågan är att vi har ett relativt nyinköpt fullblod med lite dassiga hovar. Vi har nu haft honom i ca 1 1/2 månad. Han såg ut som ett cykelställ och hade inte blivit riden ordentligt (regelbundet och på "rätt sätt") på antagligen myyyycket länge. Nu har vi som sagt haft honom drygt en månad och det är stoor skillnad. Han börjar bli lite rundare, har musklat sig betydligt och pälsen börjar glänsa. Detta känns ju jättebra!:)

Men... hovarna ser ganska bedrövliga ut. På ena framhoven är det en spricka som sträcker sig alldeles för långt upp. Han tappar skorna efter ca 5 veckor om man har tur, enligt förra ägarens utsago samt av den lilla egna erfarenhet vi har av honom. Gärna en tappsko per period:crazy: .

Han har uträknad foderstat (nu) som han verkar fungera super på. Men där undrar jag om det är något som är viktigt just i förhållande till fina hovar. Det jag har koll på är Mj/Smrp, ca, mg och fosfor och balansen där emellan. E-vitamin och selen. Är det ngt annat som är viktigt? Jag tänker det finns ju en massa ämnen som man kan hålla koll på - är det viktigt eller bara "overkill"? Det här med hovslagare är väl lite tidigt att veta då vi haft pållen så kort tid.
 
Sv: Dåliga hovar - vad fattas?

Rebeccah skrev:
Testa med att pensla äppelcidervinäger i hovarna, jag kan nästan lova att du kommer att se resultat! :)

Vad är det i äppelcidervinägern som hjälper? Och på vilket sett ser man resultat?
 
Sv: Dåliga hovar - vad fattas?

Jag vet inte vad i äppelcidervinägern som gör hovarna bra. Men min hovis gav mig rådet att pensla på inuti hovarna för att han hade mycket röta mm. Efter några veckor var det inga alls spår efter röta och det luktade inte lik.. :)
 
Sv: Dåliga hovar - vad fattas?

Hade samma problem när jag köpte min häst, hon hade en spricka i hoven, Jag har dock samma hovslagare som hästen hade förut så jag fick veta att hon oftast fick gå för länge mellan verkningarna ofta 10-12 veckor. Dessutom var hon duktig på att tappa skor.
Jag började ge foderjäst (b-vitamin) och ökade sakta till 3dl/dag, dels för att se om det gav effekt på hoven och dels för pälsen som var lite glans lös.
Nu har jag haft henne i ca ett halvår jag har skott om henne med 7-8veckor emellan och sprickan är obetydlig, Får titta ordentligt för att hitta den.
Hovslagaren gjorde hm hur förklarar man? som en liten urgröpning precis under sprickan på undersidan av hovväggen alltså, för att det inte skulle fresta på när hoven växte, sen hade vi snösulor på som gjorde att det inte kom in skit och som slöt tätt på den lilla urgröpningen.
Peppar peppar men hon har inte tappat någon sko sen hon kom hit.
 
Sv: Dåliga hovar - vad fattas?

Mynta2 skrev:
Oftast försöker folk söka en lätt utväg istället för att ta itu med det verkliga problemet. Dvs sällan är det folk som tex: byter hovslagare, byter beslag, söm eller försöker på en barfotagång. Tillskott i all ära, men oftast sitter ju inte problemet där. Många har heller ingen balanserad foderstat, men likt förbaskat ska dom ha tillskott för att förbättra hovarna.

Kunde inte sagt det bättre själv, folk har en tendens att mickla för mycket och lägga för mycket tilltro på allehanda preparat utan att göra något åt grundorsaken. Ordentlig och bra hovvård av erfaren utbildad hovslagare. Likadant med hästar som inte första gången förstår ägaren, så provar han/hon annan tränare eller annan metod och så funkar inte det så provas en annan. Inte konstigt att hästen inte blir klok på vad man menar...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 949
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 112
Senast: Corax
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp