dåliga hovar-ska jag köpa dojjor?

C

chanell_86

Kan bli långt..

Jag har en stor pålle på ca 170cm, halvblod-ardenner korsning. Han har väldigt dålig hovkvalitet fram.

Köpte honom i augusti förra året. Då hade han skor runt om, men två sprickor i v. fram, men det var ingen fara enligt vet vid besiktningen. När min hovslagare skulle sko första gången så tog vi av skorna bak med tanke på att pållen inte riktigt var färdigväxt (nått med överrullningen fram..). Funkar skit bra för han har jätte fina och starka hovar bak. har ridit så hela hösten vintern och ända fram till april.

Skon h. fram har lossnat lite mot slutet av sko perioden men det har varit att bara slå i en söm så sitter den igen.
Men sist då i april så var han väldigt trasig h. fram så då beslutade jag att han skulle gå barfota för att han skulle växa ordentligt. Till detta hör ju oxå att han är typ plattfot fram = väldigt öm när jag rider på hårda eller steniga underlag, vilket gör att jag istortsett bara rider på gräs eller i paddock.

Men han går på bete nu och blir bara fetare och fetare så jag känner att jag måste motionera honom ändå så jag kan inte bara låta honom gå!

Hovvis var här för tre veckor sedan och verkade hovarna jämna så nästa gång han kommer så kan jag få skor sa han! Men han tyckte han ska vara barfota två skoperioder varje år för att inte bli så trasig vilket gör att jag får 16 veckor som jag inte kan rida "normalt".

Så till frågan:

Ska jag köpa skor som är heltäckande (typ som människoskor, Fast till häst)? á 550:- st= 1100kr paret.

Eller ska jag vänta tills jag får skor och gå emot min hovslagare eller byta hovslagare?

Endel jag har pratat med tycker att jag ska köpa dojjorna endel inte..
Inte delen säger att det är onödiga pengar och att jag ska byta hovslagare (för jag måste ju köpa en storlek större dojjor = gör att de nöts fort på insidan och går sönder)
Den andra delen säger att så får det väl va..

Ni förstår att det är mycket i mitt huvud nu med tanke på att det blev så långt... (sorry:angel:)

Men jag är VÄLDIGT tacksam för svar!!!:bow:

Kramar från chanell_86

Sv: dåliga hovar-ska jag köpa dojjor?

Vart står hovslagaren angående den här frågan? Min hovslagare hade förmodligen rekommenderat såna dojjor om jag känner honom rätt men nu är det ju inte lätt när man varken har sett hovarna eller vet vad hovslagaren säger. Det är ju skitsvårt detta, men jag hade nog övervägt att köpa dojjor om inte hovslagaren hade varit jättenegativ till det, vilket vore konstigt om han var. Man använder dem ju bara när man rider/jobbar med hästen.

Jaa.. är det ett hinder att inte ha så tycker jag att du ska köpa!

Jo hovvis tycker det är ok med dojjor...
Men ska jag ändå låta pållen gå barfota 16 veckor om året?

det förstör så mycket i ridningen.. men om det funkar med dojjorna så kommer de ju slitas på insidan med tanke på att de blir en strl förstora vilket gör att det kommer gå åt ett par vilket jag inte har råd med.. men jag vet ju inte hur länge de håller....

F**N jag blir helt vimsig...:confused:

varför ska du köpa en stl för stora???? köp den stl som passar! dessutom så nöts dom inte på insidan om din häst inte har helt felaktig benställning...... jag har en stl större för att få plats med comfort-sulor också, och det är fortfarande mellanrum mellan bootsen.

sen är dom ganska tåliga, min ena häst har boa boots på sig i hagen om det är fruset och nu som det är torrt. funkar kanon.

tycker helt klart att du ska köpa boots!:)

För att hoven ska kunna växa!!

jo jag var helt besluten om att jag skulle köpa dojjor till igår då jag träffade en som jobbar där jag ska köpa dojjorna och hon sa blankt nej till dojjor, hon tyckte det var onödiga pengar!!

(han har en bra , rak och fin benställning!, har slitit jämnt under denna skoperioden..)

Senast ändrad av en moderator:

Varför måste du köpa en storlek förstora? Har hästen olika stora hovar? Du måste i så fall kunna köpa två olika storlekar i ett par.

Använder Easy boots epic till min ena pålle och jag tycker det fungerar kanon.

Såg att du svarade på det nu.
Varför ska hovarna växa? Och varför var de så negativa till det med boots?

Vill du att hästen ska gå oskodd i perioder och ändå kunna rida så måste ju boots vara en bra lösning.

Kan bli långt..

Jag har en stor pålle på ca 170cm, halvblod-ardenner korsning. Han har väldigt dålig hovkvalitet fram.

Köpte honom i augusti förra året. Då hade han skor runt om, men två sprickor i v. fram, men det var ingen fara enligt vet vid besiktningen. När min hovslagare skulle sko första gången så tog vi av skorna bak med tanke på att pållen inte riktigt var färdigväxt (nått med överrullningen fram..). Funkar skit bra för han har jätte fina och starka hovar bak. har ridit så hela hösten vintern och ända fram till april.

Skon h. fram har lossnat lite mot slutet av sko perioden men det har varit att bara slå i en söm så sitter den igen.
Men sist då i april så var han väldigt trasig h. fram så då beslutade jag att han skulle gå barfota för att han skulle växa ordentligt. Till detta hör ju oxå att han är typ plattfot fram = väldigt öm när jag rider på hårda eller steniga underlag, vilket gör att jag istortsett bara rider på gräs eller i paddock.

Men han går på bete nu och blir bara fetare och fetare så jag känner att jag måste motionera honom ändå så jag kan inte bara låta honom gå!

Hovvis var här för tre veckor sedan och verkade hovarna jämna så nästa gång han kommer så kan jag få skor sa han! Men han tyckte han ska vara barfota två skoperioder varje år för att inte bli så trasig vilket gör att jag får 16 veckor som jag inte kan rida "normalt".

Så till frågan:

Ska jag köpa skor som är heltäckande (typ som människoskor, Fast till häst)? á 550:- st= 1100kr paret.

Eller ska jag vänta tills jag får skor och gå emot min hovslagare eller byta hovslagare?

Endel jag har pratat med tycker att jag ska köpa dojjorna endel inte..
Inte delen säger att det är onödiga pengar och att jag ska byta hovslagare (för jag måste ju köpa en storlek större dojjor = gör att de nöts fort på insidan och går sönder)
Den andra delen säger att så får det väl va..

Ni förstår att det är mycket i mitt huvud nu med tanke på att det blev så långt... (sorry:angel:)

Men jag är VÄLDIGT tacksam för svar!!!:bow:

Kramar från chanell_86

Det finns skor som man limmar på både under och upp på hoven dom funkar super då du har dessa problem. Jag har själv erfarenhet av dom. Dessutom så hindrar dom inte hoven från att växa vilket är väldigt viktigt i detta fall. Skulla hästen trampa av sig en sko så fläker det inte sönder hoven:banana:

Det finns skor som man limmar på både under och upp på hoven dom funkar super då du har dessa problem. Jag har själv erfarenhet av dom. Dessutom så hindrar dom inte hoven från att växa vilket är väldigt viktigt i detta fall. Skulla hästen trampa av sig en sko så fläker det inte sönder hoven:banana:

Den heter Ibex skon. Sök på den så ser du hur den ser ut. Då kan du rida på alla underlag. Lycka till!!:bump:

Tycker absolut du skall satsa på boots. Och i en storlek som passar dvs inte för stora. Hovarna växer inte en hel skostorlek och dessutom har du ju bara på bootsen när du rider där underlaget kräver det. Du kan ju fortsätta rida barfota på gräs och sand.

Jag har haft hästar med problemhovar som jag använder boots till och jag är extremt nöjd. Bootsen gör att jag kananvända hästen helt som vanligt + att barfota gången har gjort hovarna mycket bättre.

Hållbarheten är generellt mycket bra.Det finns dock bra och mindre bra modeller. De som H**ks säljer kan du skippa- de är för klumpiga

Oki tack alla för era svar!

Det lutar nog åt ett par dojjor iaf... Känns lite träligt att behöva byta hovslagare för detta..

Men en kompis sa att hennes pålle med trasiga/dåliga hovar varmskodde de. Kan det vara ett allternativ eller? Känns som det kvittar när det är vid sömmen som hoven går sönder! Eller?

Skostorleken borde vara typ en centimeter större än nu med tanke på att han har trasat sönder och hovvis fila till hovarna så de kommer växa ca en centimeter till i diameter (om ni förstår vad jag menar;) alltså 5mm på vardera sida av hovven typ)

Hur mycket kan denna ibex sko kosta då? hur mycket slits de?:confused::bow:

även om du köper dom lite rymliga kan jag garantera att dom inte kommer slå ihop. dom är inte såå klumpiga. :p

men om du ska ha stora så köp sulor att lägga i också, annars kommer dom inte sitta ordentligt i början.

Vad för sula skulle jag ha i då?:bow:

jag använder några som heter comfort pads. passar i dom flesta sorters boots.

Men är det som en platt sula bara eller?
För det finns väl typ filt sulor det skulle man kanske kunna ha i?

Hur mycket kan denna ibex sko kosta då? hur mycket slits de?:confused::bow:

Jag vet inte hur mycket de kostar nu. Men dom är inte dyrare än bootsen. Det är en aluminiumsko som har ett kraftigt plast överdrag som är väldigt tåligt.

Det är en slags mjuk gummipad som man lägger inne i bootsen. Blir lite mer stötdämpande och så "trycks" sulan och strålen ner mot padden så att även strålen får "markkontakt". Bootsen är helt flata innuti och med padden liknar det mer som om hästen går helt barfota och hela hoven får markkontakt.

Hör med din hovis om inte en flappsko skulle kunna funka. Jag har det periodvis på mitt varmblod. Den låser inte hoven så eftersom den endast har en tådel i järn, resten är en tjock, mjuk gummisula som går under hela hoven. Vikten fördelas jämt och det finns inga sömtag i den flexiga delen av hoven, så det borde klara din hästs hovar från att spricka. Fördelen med flapp är att den stimulerar hovmekanismen eftersom strålen får mycket tryck i steget. Eftersom du får mer "skjuts" på cirkulationen i hoven så fungerar den stimulerande på hovtillväxten.

Min häst är också plattfot så är han otroligt ömfotad och jag har bara positivt att säga om flappsulan i det avseendet.

F**n jag köpte dojjor i torsdags, men de var aldeles för små.. det var storlek 7 men de var nästan 2 cm för små!!

jag har ringt till varenda hästaffär i hela östergötland som var med i telefonkatalogen, men ingen hade vad F**N ska jag göra nu då?:confused::cry:

nån som kantipsa mej var ni köpte era plus vad de kostade?:bow:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
669
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Miingla
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar