Dåliga hovar - brist?

Ms_Antrop

Trådstartare
Jag har haft min kallblodstravare i 3 år nu, och han har haft fina hovar... tills i somras. Då blev dom torra och spröda, hovslagaren sa att han i princip kunde trycka i sömmen med tummen :crazy:
Vi smörjde hovarna för att försöka återfukta dom (det var ju trots alls väldans torrt i somras) och det blev lite bättre till hösten, men det blir liksom inte bra ändå. Dom första två somrarna vi hade honom hade han också lite torrare hovar, men det har alltid blivit bra igen till hösten, men nu tycker jag att det inte är bra alls... Tappar han en sko så går stora bitar av hoven av nästan på en gång känns det som (okej, inte halva hoven, men ja...Jag tycker att det är stora bitar).

Så nu funderar vi ju såklart: Kan det vara maten? Har han brist på nånting?
Vad är annorlunda nu jämfört med samma tid förra året?
Det som är annorlunda nu är ju såklart grovfodret (eftersom det är skördat i somras :grin:), sen ger vi linfröolja sen förra våren, men det har jag fattat det som att det t.o.m ska vara bra för hovarna, och till sist ger jag honom Glukosamin (började med det i somras, för lederna).
Jag har dock aldrig hört talas om nått samband mellan linfröolja - dåliga hovar (bara tvärtom) eller glukosamin - dåliga hovar, så det verkar ju konstigt att det skulle vara det.

Jag ger honom även Biotin, men ju mer jag läser om det desto mer tvivlar jag på att jag ska fortsätta med det.

Vad kan hans dåliga hovar bero på? Proteinbrist? Eller nån annan brist? Jag kan tillägga att han ser jättefin ut i både hull och muskulatur.
Jag kan även tillägga att vi har oanalyserat grovfoder, har inte känt nått behov av att analysera då vi aldrig har haft några problem med nått sånt här (t.ex) förut, men nu börjar det kännas som att det kanske kan vara på sin plats...
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Jag tvivlar på att det är hovslagaren då hästen har blivit skodd av samma hela sitt liv och inte har haft dåliga hovar förut.
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Ingen tendens till nått sånt vad jag vet, han har vart igång hela sommaren och mått som en prins... och det borde väll hovslagaren också ha märkt vid det här laget? Han har inte sagt nått om fång.
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Hm okej.... Jag ska iaf skicka iväg hö på analys nu. Nån ände lär man ju börja i..
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

något som funkar jätte bra på min häst är biotin i pulverform! :) Min hovslagare är skeptisk mot smörjor och sånt man lägger utvärtes, så varför inte testa? Men hör annars med en annan hovslagare, du behöver ju inte byta! Eller ring veterinär! Analys på grovfodret är bra :) Kanske måste byta foder helt?
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Enligt min hovis kan brist på selen ge dålig hovkvalité.
En häst (haflinger) i samma trakter som jag har min häst i, hade väldigt dåliga hovar. Hovis behövde inga verktyg för att trycka igenom sömmen. I början gick det inte att sko alls, utan det blev verkning och boots. Hästen fick selen (vad jag förstått fick h*n tips från veterinären, om ett tillskott med rätt hög halt av selen). Nu går det att sko hästen "normalt" igen, även om det kommer att behövas ytterligare tid att helt få ordning på fötterna. Jag vet dock inte hur länge hästen haft såhär dåliga hovar.

Men börja med att göra en analys. En ände i taget!

//Liten, som själv håller på med en grovfoderanalys (hösilage, så det tar lite tid att samla ihop från tillräckligt många balar) för första gången i mitt liv.
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Då kan det ju va så att hovis börjar bli gammal och sliten...
Mår magen bra så mår hovarna bra och annars är det hovis fel.
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Precis, jag ska analysera grovfodret nu till att börja med, för jag tror fan att det har nånting med maten att göra... Har funderat som fan på det här de senaste dagarna och när jag tänker efter så har inte musklingen av honom gått som jag vill heller, den har avstannat... Inte så att han faller ur eller nånting, det bara blir inget mer liksom.
Så nu blir det analys och uträknad foderstat! Så hoppas vi att hovarna också ordnar sig :p

Selenbrist har jag också tänkt faktiskt... Men alltså, hur tar man egentligen reda på om det är det? Kan man testa marken, eller syns det på analysen av grovfodret på nått sätt? Jag tänkte ta mineral-analysen också, på grovfoderanalysen alltså, man kunde ju välja till det... Tänkte ta från Agrilab.
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Jag har för mig att selenhalten i svenskt grovfoder är så gott som obefintlig. I mineralanalysen på grovfodret ingår inte selen. Så om hästen äter bara hö behöver du tillsätta selen (och antagligen lite mer mineraler men det ger analysen svar på).
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Hmm okej, så man gissar sig till det eller? Testar att ge och...ja, håller tummarna för att man märker skillnad? :p

Är det selen som kan vara farligt att överdosera? Men det kanske ska vara bra mycket för att det ska hända?
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Enligt min hovis behöver vi som bor i Stockholmstrakten (vilket jag gör) så gott som alltid tillsätta selen, då det i regel är uselt med det i både grovfoder och i de beten vi har.
Ett medel/tillskott som hovis har nämnt är Tokosel. Används enligt FASS vid brist på selén och/eller e-vitamin.

Selen är giftigt om man överdoserar, ja. Men är det hemskt dåligt med selen i grovfodret, är risken att överdosera inte stor. Har för mig att det krävs ganska mycket för att överdosera. Jag använder KRAFT mineraler, och följer rekommendationerna på hinken.
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

En häst som tränas och nästan uteslutande står på enbart grovfoder får sällan tillräckligt med spårämnen. En mineralanalys talar om för dig vilken mängd mineraler (kalcium, fosfor, magnesium och ett par till) ditt hö innehåller. För att veta spårämnen måste man ta en särskild analys för detta. Det är för de allra flesta onödigt och om du ger ett dagligt tillskott av ett mineralfoder i rätt mängd som innehåller spårämnen så täcker du troligen upp dessa.
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Vi ger också Kraft's mineraler, den blå hinken, och då är det ju selen i, räcker det eller måste man ge ännu mer?
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Selenbehovet täcks nog men det kan ju bli helt fel med de andra mineralerna om man inte vet vad grovfodret innehåller.

I år tex ligger mitt grovfoder jättehögt i kalcium och de enda mineraler jag kan ge är Kraffts vita, o det till dom dräktiga stona och resten ska bara ha fosfor. Hade jag gett tex Kraffts Blå hade det blivit helknas i mineralbalanserna vilket kan synas tex på hovar, hårrem osv och för unghästar och dräktiga ston vore helt förödande!

Så analys är en bra början! :)
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

har läst att glukosamin påverkar insulinhalten i blodet. en höjd insulinhalt leder till sämre blodcirkulation och hovarna behöver mycket blod för att fungera väl... höjd insulinhalt/lägre blodcirkulation kan leda till fång, då lamellerna inte får tillräckligt med näring för att hålla ihop.
en tanke var att hovväggarna kanske inte får tillräckligt med näring pga. för dålig blodcirkulation...
Källförteckningen till detta inlägg är dock obefintligt då jag inte kommer ihåg vart jag hört/läst detta men kanske någon annan har bättre koll!? eller googla?
 
Sv: Dåliga hovar - brist?

Vi har också en kallblods travare med likadana hovar. Hovarna bara smulades sönder och skorna föll av hela tiden.
Nu går hon barfota och äter Farriers formula och selen tillskott. Hon har aldrig haft så bra hovar!
Enzion höll vi på med i några år utan något märkvärt resultat...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 909
Senast: Dopy
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 822
Senast: TinyWiny
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 658
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp