Dålig torv! Reklamera?

Immer

Trådstartare
Jag har torvbäddar till mina hästar sedan november 2005, och har köpt av samma märke hela tiden. Det är stora, blå balar med mycket hög kvalitet.
För två veckor sedan hämtade vi hem 12 balar á 92 kronor, och i förra veckan öppnade jag en av dem. Att kalla det torvströ är fel, det är fullt av torra, porösa klumpar i varierande storlek, stenhårda träbitar, rötter och annat skit. Att mocka är nästan hopplöst, de där klumparna är så stora att de fastnar i spångrepen och inte kan siktas bort.
Jag samlade ihop en femlitershink med skräp som jag plockat ur en halv bal, tog en del foton och körde sedan till min foder/ströleverantör. Han sa att jag får lämna tillbaks balarna, men att de han har hemma är från samma leverans och troligen av samma usla kvalitet. Jag menar att han får ta snacket med torvleverantören, för inte ska man väl finna sig i detta? Visserligen är det ont om torv nu, men bara för det så kan de väl inte pracka på oss vad som helst?

Vad tycker ni? Ska jag ta kontakt med torvleverantören och säga vad jag tycker om deras s k torvströ?

Immer

Sv: Dålig torv! Reklamera?

Jag skulle reklamera och kräva ALLA pengarna tillbaka + reseersättning (titta på konsumentverkets hemsida, du har rätt till ersättning).
Tycker absolut att du kan ringa leverantören, speciellt om du har köpt märket "under en längre tid" och vet vad du betalar för. finns ju 70kr-balar, men du köper för 92kr av en anledning kanske (kvalitén).

Vi har vita balar (vet inte märke) och de är super, någon pinne får man ju räkna med, och några "tussar", men annars är jag väldigt nöjd!

Nej, det tycker jag inte. Om vi får reklamation på t ex färg (målerifirma) så inte sjutton skickar vi kunden till tillverkaren. Den dusten får ju vi ta som levererat färgen eller stått för tjänsten. Ibland händer det att det blir fel hos leverantören och då ersätter vi såklart kunden. Sen får vi i vår tur ställa ersättningsanspråk på tillverkaren.
Din foder/ströleverantör är den enda du ska behöva ha kontakt med.
/Sessiagh

de finns väl olika sorters torv? jag köpte tillfällit 2 torvbalar när de krisa med torven en gång och dom va exakt som du beskrev dom och då sa dom att de fanns olika sorters torv man kan köpa.

dom normala ja brukar ha är jämn mjuk och fin och torr torv..

Balarna är likadana som tidigare, och det står likadan text på dem, dvs torvströ.
Den jag köpt tidigare var mjuk, snudd på lite fuktig och lätt att strö med.

Immer

okej..dom kanske blandat ihop de av nån anledning?
dom som jag köpte va gula nämligen som de stog torvströ på..och dom jag brukar köpa är gråa och på dom står de ingenting.

Nej, jag tror att det beror på att det är brist på torv just nu, och då säljer man sån här skit för att kunna bli av med det....

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka