Dålig tillväxt?

Sv: Dålig tillväxt?

Han är inte stor. 151 cm och smäcker för att vara ardenner. Hehe, kunde tro att det är Haflinger i honom... Och det är det ju ingen som med säkerhet kan veta heller! :p Otroligt söt och vacker häst med lååång vågig man och svans... :love:

Till maten: fortfarande ett frågetecken vad han får, men jag kanske kan reda ut det lite senare här ikväll. Men samma ägare har ägt ena stoet sedan hon var föl och hon är nog det största och mest välmusklade sto jag någonsin sett (ardenner) - men hon var tydligen också klen vid tre års ålder. Nu är hon 7 år. Hovtillväxten var nog aldrig något problem med henne. Hon klarar sig fint barfota än idag.

Har mig tyckt märka av två sorters tänk vad gäller uppfödning av ardenner. A: vill ge dem all mat de kan tänkas behöva - B: vill inte "göda" dem utan vill att de ska utvecklas långsamt. Själv är jag nog av typ A, men har mött en del av typ B - vad säger man till dem?!

Kallblod har ofta en långsammare hovtillväxt jämfört med varmblodiga raser. Man kan inte öka hovtillväxten med hjälp av foderstaten.
Även svältande hästar som är instängda i box kan ha snabb hovtillväxt. Däremot så är foderstaten avgörande för hovkvalitén. Om mag/tarmbalansen är i olag så avsätter det sig i dålig hovkvalitet.
Biotin påstås inte öka tillväxten utan bara kvaliteten, fast vissa foderexperter anser att hästar inte ens kan ta upp biotin i den form vi dom det utan att dom i magen omvandlar vitamin H till biotin. Man kan tillfälligt öka hornproduktionen med hjälp av cirkulationshöjande liniment i kronranden men det är inget man ska experimentera med på en frisk häst. Har denna häst några problem i sina hovar pga dålig tillväxt?

Han är inte stor. 151 cm och smäcker för att vara ardenner. Hehe, kunde tro att det är Haflinger i honom... Och det är det ju ingen som med säkerhet kan veta heller! :p Otroligt söt och vacker häst med lååång vågig man och svans... :love:

Till maten: fortfarande ett frågetecken vad han får, men jag kanske kan reda ut det lite senare här ikväll. Men samma ägare har ägt ena stoet sedan hon var föl och hon är nog det största och mest välmusklade sto jag någonsin sett (ardenner) - men hon var tydligen också klen vid tre års ålder. Nu är hon 7 år. Hovtillväxten var nog aldrig något problem med henne. Hon klarar sig fint barfota än idag.

Har mig tyckt märka av två sorters tänk vad gäller uppfödning av ardenner. A: vill ge dem all mat de kan tänkas behöva - B: vill inte "göda" dem utan vill att de ska utvecklas långsamt. Själv är jag nog av typ A, men har mött en del av typ B - vad säger man till dem?!

Det jag lärt mig om denna ras är att om dom ska kunna sätta muskler och massa så krävs det mat.. Min ena har fodrats enl typ B.. Hon har utvecklats från en 1åring till en 3åring sedan i augusti när jag köpte henne.. Denna dam har en dålig hovkvalitet, sned och vinn i fötter, medan den andra som fått ordentligt med mat har mycket bra hovkvalitet och rak och fin. Dom växer lika snabbt, så jag kan verka dom var 8:e vecka. Får jag inte ordning på hovkvaliteten så bör damen skos, men det ser bättre ut den nya hovmaterialet som kommer. Hon får Biotin men nu vet jag ju inte omdet är det eller fodret som gör att hon blir bättre. Så länge hon inte ömmar allt för illa så får hon gå barfota.

Tror inte man kan säga till typ B att man ska göra på ett visst sätt. Typ-B funkar nog om man inte ska ha en häst som ska ha en sådan enorm muskelmassa, utan ex shettis eller dylikt.

Tack för ett utförligt svar! Nej, hästen har inga problem med hovarna mig veterligen - mer än att när ägaren häromdagen verkade lite av strålen började denna att blöda, tydligen ganska ordentligt, för det blev flera blodspår i snön efter honom när han gick. Jag var inte med. Är det tecken på att han har nött ner strålarna för långt och egentligen borde ha skor? Hovväggen är högre än sulan i höjd med strålen, så hoven ser inte nedsliten ut.

En annan fråga till dig som är hovslagare - kan ringkota störa horntillväxten på något sätt? Jag har tyckt mig känna att han har mer "knöl" ovan kronranden (på skelettet) än vad som är normalt, och dessutom tyckt att han visar obehag när jag trycker på området. Men så är han också ganska ohanterad, så jag har haft svårt för att övertyga ägarna om att det kanske är nåt fel på honom där. Men han låter ju mig borsta honom där utan problem, han rycker bara åt sig hovarna när jag trycker. I så fall verkar ju inflammationen vara aktiv, men han visar ju ingen hälta, men det är ju svårt när det är liksidigt. Jag skulle vilja röntga jag, men som sagt - inte min häst.

För mig är det en självklarhet att alla unga hästar oavsett ras ska ha ordentligt med mat så det kan bygga både skelett, senor och muskler som de är ämnade att göra. Vi vill ju använda dem och att de ska hålla länge. Att växa långsamt pga brist på näring - tycks vara en idé som passar dem som av någon anledning vill snåla eller inte orkar bemöda sig med att faktiskt beräkna vad hästen behöver - men ur deras perspektiv är det vi (typ A) som är fjantiga, för de själva gör "som bönder alltid gjort sedan urminnes tider och det är minsann beprövad erfarenhet". Sånt som är uträknat av akademiker/agronomer är liksom inte kunskap värd att respekteras. Men sånt är livet, alla är olika. Detta skriver jag bara för att vi kom in på det med A och B -typ. Är det någonstans blodet kan börja koka så är det mellan olika hästmänniskor! :devil:´;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 023
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag har haft min kallblodstravare i 3 år nu, och han har haft fina hovar... tills i somras. Då blev dom torra och spröda, hovslagaren sa...
2
Svar
22
· Visningar
4 225
Senast: Ms_Antrop
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 183
Senast: leia
·
K
Hästmänniskan Rider ett halvblod som är uppstallad på en gård, har ridit honom i ett år snart. Denna sommaren är vi två stycken som hyr honom annars...
2
Svar
21
· Visningar
2 307
Senast: KonikNemo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka