Dålig tillväxt?

G

Geisli

Mina grannar har en ardenner valack på 4 år. De har haft honom sedan i somras (då 3 år) och sedan dess har inte hovarna knappt vuxit någonting. Han har bara behövts verkas en gång, å då bara hovarna putsades lite för formens skull. Vad kan detta bero på? Någon som har någon idé?

Hela han är dessutom tämligen outvecklad - för att vara ardenner. Visserligen är hans härstamning okänd, men uppfödaren hade bara ardenner - även om de var utan papper.

Jag har föreslagit Biotin och mer protein i foderstaten, men man kan ju undra om det finns tillväxtrubbningar eller något annat sätt att förstå hästens lite dåliga tillväxt?

Någon som har några tankar om detta?

Sv: Dålig tillväxt?

Han kanske rör sig?...Då slits hovarna = helt normalt.

Våran shettis behöver inte vekas speciellt ofta. Han "nöter" ner sina hovar. Okej, korrigera till lite men inte mkt. Så han kanske helt enkelt fixar hovarna själva och det ska dom väl vara glad för :)

Biotin har jag precis fått lära mig att det är bullshit och ger inget resultat om inte hästen har biotin brist vilket är ytterst sällsynt!

Han har bara gått i hagen i stort sett och i jämförelse med de andra så växer deras hovar mer. Så slitaget Borde inte vara en så tungt vägande faktor, då hade nog inte frågan väckts.

Jag har också hört att Biotinets resultat på hovtillväxten inte är särskilt klarlagt. Och det har jag också sagt till ägarna. Men vem vet, han kanske har just den bristen så det kunde bli resultat... :confused:

Somliga säger ju också att ju mer hästen sliter på sina hovar, desto mer växer hornet till. Detta har jag också framfört. Kanske behöver han ut på grusvägarna och börja slita på hovarna? Vi får se hur det utvecklar sig, jag håller på och hjälper till att rida in honom, så då kommer ju slitaget naturligt att öka - och då lär ju det visa sig om det är så att hovarna börjar växa mer, eller om han behöver skor.

ja det kan ju va så men jag tror inte det handlar så mycket om just slitaget , rörelse= blodcirkulation= bättre tillväxt. det är ju säkert lite individuellt också allas hovar växer inte lika mycket, lika hårda, lika mjuka osv. slit de för mycket får man ju självklart sätta skor på.

Antingen sliter han hovarna eller han kanske inte får i sig den näring han behöver. Min store hästs föttter växte långsamt, efter att jag tagit över honom och börjat fodra upp honom så började fötterna växa. Min hovslagare sa att det var ett bra bevis för att han får i sig det han ska ha.

Ska fråga dem vad de ger han att äta exakt. Kanske de behöver lite tips från "coachen". ;) Mina hästars fötter växer som gräs...

varför behöver en häst som inte har växande hovar skor? om han sliter hovarna naturligt och man har en hovslagare som kollar över dem i mellan åt så ska väl skor inte behövas?

just för att hovarna ska få växa till sig :angel: växer hovarna dåligt så sliter den kanske hovarna mer än vad som växer :idea:

jag skulle testa annat foder innan jag sätter på skor. mycket kan man påverka innefrån kroppen istället för utanpå. min häst hade dålig hovkvalite, foder bytes och det blev mycket bättre. skor hämmar också till en vis del blodcirkulationen och den är ju väldigt viktig för hoven funktion.

Vad jag har hört är det tvärtom så att hovarna växer mer om de är oskodda, pga. att de får bättre blodcirkulation.

Visst slits de mer, och om det är "optimalt" så slits de ju lika mycket som de växer. Jag behöver sällan verka min unghästs hovar, och hon går på lösdrift i en mycket stor hage.

Vad får han för mat? En ardenner som växer behöver enorma mängder mat. Dom ska växa, sätta muskler, byta päls och låta hovarna växa på en gång.. Biotin? B-vitamin?

En annan idekan vara att han är felverkad. En häst som inte använder strålen i hoven när den går har sämre tillväxt på hoven. För att få ner mera blod i hoven och bättre tillväxt ska hoven vara verkad så att strålen går i backen och får arbeta.

Felverkad är han inte, strålarna har kontakt med backen på alla hovarna. Hovarna har fin form, med raka symmetriska hovväggar. De tycks bara inte växa. Skriver tycks, för jag har inte förstahands omdömet här. Men jag har studerat hur han sätter ner hovarna idag när jag tränat honom och han släpar inte steget/hoven vid nedsättandet mer än normalt, så han borde inte slita mer än normalt. Han sliter inte snett heller, för han sätter ner fötterna rakt och det syns ju också på hovarna underifrån.

Matmässigt vet jag som sagt inte vad han får. Men jag har på känn att han inte får fullt så mkt smaskens som han skulle fått om han var min. Ska föreslå dem att ge honom foderjäst och linfröpellets som en start - det är i a f fodermedel som jag tror skulle kunna bidra positivt till detta som de upplever som ett problem. Alltså, det är inte lätt att bara komma å säga till folk som har haft häst i eviga tider att de ska göra si å så med sin häst. Jag ger ju mina råd - som JAG tycker är vettiga - men jag kan ju inte tvinga dem att följa dem. :angel:

Men hur ser hovarna ut då? Är de väldigt nedslitna eller ser de bra ut?

Jag såg en häst som hade slitit ner alldeles för mycket i tårna, det var liksom slitet ända in till sulan framme i tån - fanns ingen "slitmån" alls kvar. Men den hade väldigt höga trakter så hela hoven tippade liksom framåt och därmed slet den så mycket på tårna. Den blev bättre när hovslagaren tagit ner trakterna lite.

Eller ser allt normalt ut liksom?

Ojdå! Du hann svara på "mina" frågor innan jag han ställa dem. :D

Felverkad är han inte, strålarna har kontakt med backen på alla hovarna. Hovarna har fin form, med raka symmetriska hovväggar. De tycks bara inte växa. Skriver tycks, för jag har inte förstahands omdömet här. Men jag har studerat hur han sätter ner hovarna idag när jag tränat honom och han släpar inte steget/hoven vid nedsättandet mer än normalt, så han borde inte slita mer än normalt. Han sliter inte snett heller, för han sätter ner fötterna rakt och det syns ju också på hovarna underifrån.

Matmässigt vet jag som sagt inte vad han får. Men jag har på känn att han inte får fullt så mkt smaskens som han skulle fått om han var min. Ska föreslå dem att ge honom foderjäst och linfröpellets som en start - det är i a f fodermedel som jag tror skulle kunna bidra positivt till detta som de upplever som ett problem. Alltså, det är inte lätt att bara komma å säga till folk som har haft häst i eviga tider att de ska göra si å så med sin häst. Jag ger ju mina råd - som JAG tycker är vettiga - men jag kan ju inte tvinga dem att följa dem. :angel:

När det gäller fodret så bör han få mellan 15-25kg hö av bra kvalitet/dag. Han bör också ha en ganska stor mängd kraftfoder. Mina får en blandning av korn/havre/vete eller rågvete. 1/3 av varje krossat blir det ungefär 20liter/dag.. Biotin är aldrig fel, försök att få tag på bryggerijäst istället för foderjäst, billigare eftersom hästenär stor och kräver enorma mängder av det med. Jag ger mina 1-1½dl bryggerijäst/dag, samt Evitamin med selen. Detkan vara så att han växer så pass lite att han sliter ner det han växer, är han stor så är det många kilon på fötterna.. Om han klarar att gå barfota utan att bli allt för öm så är det ju ok, men annars så bör han skos. Jag räknar med att behöva sko en av mina damer om hon ska öra nåt, men hon har dålig hovkvalitet pga hon inte fått mat under ett par år..

Nej, hovarna är inte väldigt nedslitna, men det finns heller inte mkt att ta av. Men lite finns det.

*svarade på det jag inte svarat på innan du frågade* ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 023
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag har haft min kallblodstravare i 3 år nu, och han har haft fina hovar... tills i somras. Då blev dom torra och spröda, hovslagaren sa...
2
Svar
22
· Visningar
4 225
Senast: Ms_Antrop
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 183
Senast: leia
·
K
Hästmänniskan Rider ett halvblod som är uppstallad på en gård, har ridit honom i ett år snart. Denna sommaren är vi två stycken som hyr honom annars...
2
Svar
21
· Visningar
2 307
Senast: KonikNemo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka