dålig syn

orion_x

Trådstartare
Det är en sak jag har funderat på ett tag nu. Hur vanligt är det att hästar har dålig syn? Hur brukar det arta sig? Upptäcker man det ens?

Sv: dålig syn

Känner en häst som har haft dålig syn (något starr-liknande tror jag) i flera år, man märker det genom att hon måste komma rakt och vara förberedd på hinder eftersom hon inte upptäcker dem i tid annars. Dessutom är hon lite försiktig av sig i övrigt och om man tittar på hennes ögon ser man att de har ljusa skuggor. Men hon funkar faktiskt utmärkt som ridhäst och verkar inte lida av sin dålig syn särskilt mycket, hon är ortfarande ganska ranghög :)

Tycker att man kan se på äldre hästar att det börjar bli lite gråa i ögonen, då är det väl antagligen starr.

dem går in i saker, skyggar för saker och framför allt märs det om man rider ute när det är skymning....

Det märktes tydligt på våran shettis när hon blev gammal. Hon slutade gå till grinden själv när det var mörkt, man fick alltid gå och hämta henne. Hon blev 39 år och det var bara de senare åren hon såg dåligt. Dagtid klarade hon sig utmärkt.

Jag hade funderingar på min förra häst, om hon hade något motsvarande närsynthet. Hon var väldigt cool och trygg, och inte alls tittig i skritt. I trav var hon lite tittig, och att galoppera på friskt i skogen var direkt farligt, eftersom hon skyggade kraftigt för saker, när de dök upp precis framför henne. Jag fick intrycket att hon inte kunde fokusera på föremål föränn hon var riktigt nära, så vid för höga hastigheter hann hon helt enkelt inte se. Hade hon en annan häst tätt framför sig, kunde man rida fortare, för då följde hon ju bara den hästen. Hon hade dessutom den absolut sämsta avståndsbedömning jag sett hos en häst. Hennes höjdhoppningsrekord, VID LÖSHOPPNING är 80 cm... Sedan tordes jag inte höja mer, eftersom hon var byggd som en smärre ardenner, och kunde hoppa av precis var som helst ifrån! Behöver jag säga att vi mest ägnade oss åt dressyr? Där blev hon i allafall duktig, och gjorde både piff och puff.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
965
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka