Dålig ridning - lägger du dig i?

Ajabaja

Trådstartare
Tror att jag borde skriva på detta forum för detta har just med dig som hästmänniska att göra.
När du ser någon som rider dåligt, alltså skadar hästen, lägger du dig i?

Idag var en tjej i ridhuset som satt & red på sin häst i en galopp helt utan takt för att den skulle vara så långsam som möjligt, samtidigt som hon höll hästens huvud väldigt högt. När hästen mötte bettet minsta lilla ryckte hon allt vad hon hade i det & sparkade hästen med sporrarna. Alla fyra hästarna hon red reagerade exakt likadant; de kastade sig upp i luften & försökte ta sig loss.

Vad skulle du gjort? Skulle du ha lagt dig i? Vart går gränsen för att lägga sig i?

Jag gjorde inget & kan inte släppa tanken på det hela. Antar att den enda skillnaden som hade blivit om jag lagt mig i är en utskällning & att "ungen" skulle blivit arg & ridit ännu hårdare. Jag har ju trots allt bara "sketna ponnys"...

Utvecklar lite vidare: När lägger du dig i om någon hanterar en häst illa oavsett situation?

Jag är inte ute efter extremfallen, för jag hoppas att alla gör något om de ser en häst som väldigt tydligt blir vanvårdad, utan jag är nyfiken på hur lite människor kan göra för att du fortfarande ska lägga dig i? :cool:

Sv: Dålig ridning - lägger du dig i?

Nej, jag lägger mig inte i. En tjej jag känner rider aldrig sin häst, men när hon någon gång gör det rider hon entimmespass i paddocken eller longerar i 40 minuter i enbart trav och galopp. Det är synd om hästen, givetvis, men hon skulle bara hålla på ännu mer om jag sa till. Det är hennes häst, hennes problem.

Om jag däremot såg ett mindre barn som gjorde något fel (där det är rätt tydligt att ungen inte gör det med vilja, utan bara inte vet hur man gör), hade jag nog lite försiktigt sagt "att så här gör jag när min häst blir likadan".

Det är väl så jag tänker oxå. Men jag är så arg över att den här tjejen fick hålla på... Att hon aldrig funderade på varför alla 4 hästarna var så "bångstyriga"? (Hon var väl 15-17 typ) Men vad ska man göra? :confused: Jag förstod aldrig vad hon hade för mål med det hela, utan det såg verkligen ut som om målet var att få hästen att hoppa upp i luften eller att galoppera jättejätte långsamt med högt huvud & halsen böjd till sidan... Inte som det brukar se ut, att de vill ha ner huvudet..:confused:

Om det skulle hända på "hemmaplan" skulle jag definitivt säga till. :cool:

Skulle jag däremot befinna mig mer på okänt ställe, hade jag kanske inte vågat säga till. :crazy:

Jag dömer/tycker inte så mycket längre - det kanske är ett "ålderstecken"..... :-) Men om någon hade synpunkter på det jag gör skulle jag vara tacksam om de påpekade det direkt till mig så att jag kunde förklara, alternativt lära mig ngt.

Jag skulle nog ha sakt till.
Jag har gjort det förut, visst blev tjejen lite sur men det var värt det. För hon var mer försiktig sedan, hon skämdes väl lite.
Hästen står i fokus och jag tog chansen. Sedan behöver man ju inte tala med dom så man framstår som en sur typ, utan mest sådär snällt fast strikt..
Om du förstår? :)

En gång när jag var ute och gick med hunden såg jag en tjej som hoppade en unghäst över ett hinder om och om igen. Hästen rev varje gång då hon mitt över hindret tog tillbaka handen.

Jag gick dit och frågade om jag fick ge ett tips. Hon var inte så intresserad men vännen som var med ville höra. Jag förklarade lite och vännen tyckte det lät bra. När jag gått en bit därifrån vände jag mig om och ser häst och ryttare hoppa utan att riva. Kändes bra för mig även om hon tyckte jag la mig i :)

Jag har fått erfara att folk sällan lyssnar om man påpekar saker utan deras medgivande. Med andra ord så tvivlar jag på, även om man får sin egen åsikt vädrad, att det ger något.
Så nej, jag hade inte lagt mig i, även om det gör lite ont att se.

När det gäller mina hästar är det min hästhantering som gäller, självfallet skulle jag inte ta illa upp om någon kom med kritik eller förslag men är det en människa jag inte känner till och som inte känner hästen sedan innan så måste jag nog tänka över det ordentligt innan jag testar. Litegrann beroende på vad det kan gälla.

Jag har lärt mig att blunda och gå vidare. Tror att det är det är det enda sättet - det kommer alltid att finnas fruktansvärda ryttare och fina hästar som råkar illa ut och 9 gånger av 10 så blir det värre efter att man har sagt till. Känner jag personen väl eller om denne ber om hjälp så är jag såklart snabb med att, på ett mycket pedagigiskt och icke-anklagande sätt, visa en annan väg. Jag tror att det är det enda sättet att få våldsamma människor att sluta, att visa dem en annan väg.
Samma sak om folk rider med dålig utrustning. Det är helt enkelt inte värt det, om personen i fråga inte ber om hjälp.

Detta trots att hjärtat brister när man ser det.

Jag har fått känslan av att de ryttare som "rider deras hästar fel" eller vad man ska säga inte är intresserad av att höra att man säger åt dem att de är lite väl hårdhänta. Men nu är jag själv ganska ung också. Men jag har fått lära mig av egna erfarenheter att jag ser till att min häst mår bra och rids bra det andra är andras problem deras hästar som de gör som de vill med, ganska tråkigt dock att vissa hästar ska stå ut med det. Har alltid funnits kommer alltid finnas man måste som ryttare själv komma på att man gör fel det kan andra bara påpeka. Jag kan bara se på mig själv hur jag har utveklats från hästen fattar inget till att vad gör jag som gör att hästen inte förstår?..

Jag önskar verkligen att var så modig så jag vågade säga till.
Rent djurplågeri skulle jag nog inte banga för att ryta i mot, men dålig ridning är ju så känsligt. Speciellt som man kanske inte är den mest lysande stjärnan själv.
Har en kvinna i stallet som har en extremt orolig hand i kombination med en skumpig häst. Bettet ömsom lättar och ömsom stramas upp och det ser riktigt obekvämt ut för den lilla pållen. Hon märker ju själv att hästen är spänd och har svårt att hålla formen och blir då arg på den. Hennes lösning på den "olydiga" hästen är att betsla upp med skarpa doningar och dessutom ta till gramanen.
Det är ingen elak människa men hon har ganska höga tankar om sin egen skicklighet.
Dessvärre har hon själv inga problem att säga till om något så risken att få sig en avhyvling vid minsta lilla pip är överhängande. Så jag är tyst och hoppas att någon med lite mer pondus kan ge henne tips.

Aldrig lagt i mig utan tillåtelse. En fd stallkompis red sin ponny som var orolig och hon såg frustrerad ut och arg. Jag frågade om hon ville ha hjälp. Och hon nickade. Och jag hjälpte henne lite och det blev bättre.

En annan gång ingrep jag var då en tjej red sin häst som såg ut att vara halt. Hon tog emot mina råd väldigt öppet och vill hela tiden ha min hjälp. Jag försöker hjälpa henne så gott jag kan med alla mina råd. Hon har kollat upp hästen, hittat långt gången strålröta som ömmade och har nu åtgärdat detta. Hästen gick bättre men inte riktigt rent. Jag frågade om jag kunde få prova och känna på honom själv. Han gick rent men problemet låg i att hon inte klarade av att rida honom i form. Detta är en vbl och han var istadig på alla sätt och inte korrekt riden. När han arbetade i form så tog han det lugnare och hade mer koll på sina ben och slutade därmed att gå ojämnt.
Så därmed har vi hittat problemet. Eftersom hon är väldigt villig att ta emot min hjälp så är jag villig att hjälpa henne. Men jag vet inte än hur jag ska hjälpa henne men det kommer vi nog på.

Problemet ligger i att det finns så otroligt många hästmänniskor som har attityden "Jag vet bäst". Många behöver plocka ner sin egen stolthet och våga be om hjälp eller för den delen - TA EMOT RÅD.

Jag hade förmodligen lagt i mig om det var på hemmaplan, alltså min egna gård och egna paddock/ridhus. Jag tolerar inte grymhet. OK man får ha problem. Jag ser ju skillnad på om hur ryttaren hanterar problemet. På min gård ska jag ha en vision om att allt går i harmoni och allt fungerar. Ska leva efter citaten "Där konsten slutar, tar våldet vid".

Om ja lägger mig i eller inte beror på ryttaren. En yngre och sämre ryttare definitivt. Och ja ska ha en mkt bra förklaring till varför ryttaren bör göra annorlunda och ja ska vara hyfsat säker att det blir en snabb förbättring med "min" lösning. Så om ja kan visa ryttaren svart på vitt att ett annat sätt funkar bättre, då skulle ja säga till, och kanske ha en chans att ändra på ryttaren.
Om ja däremot rider med ngn ja känner och ser ett uppenbart (men inte skadligt) fel skulle ja kunna säga till lite snabbt när man rider förbi varann. Typ att ryttaren har ena handen konstant högre än den andra. Men bara om det är en ryttare ja vet skulle uppskatta tipset. Och ja uppskattar också själv att få såna tips.

Så de beror på ryttaren om ja säger till, men ja kan säga till om både små och stora problem. Sålänge ja tror ryttaren uppskattar det/ ändrar sig.

Jag tycker i normala fall att folk få rida sina hästar som de vill, men säger ifrån om jag ser att en häst mår dåligt. För några år sedan hade jag min häst uppstallad hos en hästperson som bla var mycket känd för sina "miljöträningar". Vid ett tillfälle kom en ryttare med en 3-åring. De höll på med hästen tills den var helst slut och avtrubbad, mycket intensiv träning under lång tid. Då sa jag ifrån, att nu får det räcka, och faktiskt de avslutade träningen. Som om de varit så inne i det hela att de "glömde bort sig". Orkade inte se deras hästhantering till slut och flyttade. De fortsatte försåss som vanligt, inget förändrade sig pga mina synpunkter.

Senast ändrad:

Jag skulle inte gå fram till någon som rider och försöka tala om för dem att jag tycker de gör fel, om inte hästen ser ut att ta akut stryk av hanteringen, eller ser halt ut eller nåt.

Men om jag fick möjlighet skulle jag kanske tala med personen efter dess ridpass, inte pekpinnar direkt, men kanske försöka få fram en konversation där jag kan förklara hur jag hade löst problemet. Om jag nu tyckte jag hade nåt att tillföra.

Jag skulle absolut uppskatta om någon hjälpte mig med min ridning, nu hoppas jag att jag inte ger ett sånt intryck som ryttaren i exemplet, men visst har vi alla små saker som vi skulle kunna bli bättre på, och visst missar vi ibland att hästen faktiskt fuskar när vi sitter där och är skitnöjda med formen.

Jag lägger mig inte i om det inte är i mitt stall, mitt ridhus eller någon annanstans där jag har ansvar. Är det på någon annans anläggning så skulle jag tala om det för ägaren att en ryttare beter sig så. På en tävlingsplats skulle jag tala om för domaren.
Är det inte ryttaren som själv äger hästen så skulle jag tala om för ägaren vad som försiggår, det har jag gjort en gång.

Men sådant är ju bra, en riktig välgärning! Inte kritisera, inte anklaga eller utge sig för att vara mycket duktigare än den som inte får till det!
Och ett utmärkt sätt att få folk att lyssna tycker jag! :laugh:
Man ska ju inte pracka på folk sin åsikt, ett mycket bra sätt att få folk att göra rätt det du gjorde!

Hej!
Vad intressant att så många har svarat!

Jag håller med er alla & jag agerade ju på samma sätt som ni skulle ha gjort. Trots det så känns det lite dumt eftersom jag tyckte alla hästarna såg ut att "fara illa". Jag tror inte att tjejen tyckte det var ett problem att hästarna hoppade sådär, snarare verkade hon tycka att det var ballt att hon klarade av så svåra hästar eller nått... Hade jag åtminstone förstått vad hon försökte få fram så hade det kanske varit mer "dålig kunskap", men målet såg ut att vara att få dem att hoppa eller kasta sig så mycket som möjligt. Hon gav ju hjälper för stegring i princip; hög hand, högt huvud & sparka på med benen. Målet var helt klart inte att få hästen i någon typ av form, kanske skulle de sätta bakbenen långt in under sig.

Nästa gång kanske jag ska fråga vad hon vill att hästen ska göra. Det var ju inte lätt att försöka rida samtidigt som henne eftersom min lilla häst kastade sig när de kom farande mot oss... Dessutom tog hon noll hänsyn för mig.. suck..

Detta ridhus är min hemmaplan, inte min gård eller ridhus, men de flesta andra kommer utifrån så jag anser att de åtminstone ska kunna samsas med mig.. Jag ska se om jag kan prata med ridhusägaren, men hon är nog rätt bra kompis med dessa... Dock så har tjejen betett sig otrevligt mot min lillasyster oxå så jag har ju annat att ta på...

Om ni ser någon slå sin häst i stallet tex upprepade gånger, lägger ni er i då?
Jag skulle nog varit mer modig att fråga varför personen gör så då eftersom själva ridningen är så känslig, medan i stallet är det mer självklart att man inte står & slår sin häst... Men allt beror på situation.:cool:

Vad skulle du gjort? Skulle du ha lagt dig i? Vart går gränsen för att lägga sig i?
Jag lägger mig i när jag ser något jag inte gillar. ("instruktörsskada" är det nog) Inte om det är fråga om en lektion förstås, men ser jag något som inte ser bra ut så visst lägger jag mig i. Man kan göra det på ett diplomatiskt sätt så att ryttaren i fråga inte blir stött eller känner sig påhoppad.
Man kan fråga om ryttaren vill ha lite hjälp eller så kan man be ryttaren prova ett annat sätt. Har inte fått sura miner eller annat utan de flesta blir glada över att få hjälp. Många vill ha hjälp med vågar inte fråga och även de som tror de redan kan allt brukar bli glada när de provar ett annat sätt och märker att det fungerar bättre. Hur man lägger sig i spelar stor roll.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama