Dålig påverkan?!

Unit

Trådstartare
Jag vet inte om jag ligger på rätt sida me denna tråd men men...
Jag fick i höstas in en val på 13år i mitt stall o han är tycker jag inge vidare trevlig, fjantig, ouppfostrad, sparkar i väggar o stampar me frambenen i golvet så fort han inte får som han vill, drar me tänderna i boxgallret, vandrar runt runt osv.
Hur som helst så undrar jag om han verkligen kan ha dåligt inflytande på min kuse för efter att han flyttade in så har min val blivit mer o mer orolig o flyger itaket så fort den andre börjar med sina olater.
Är det i längden bra att ha min val i samma stall som den andra??

Sv: Dålig påverkan?!

Självklart kan din häst blivit orolig på grund av den andra hästens olater/beteende. Finns det möjlighet hade jag nog sett till att de inte står i samma stall.

Prova att hänga in lite saker i boxen åt den nya hästen så att han får något att pilla med. Petflaskor, bollar osv så kanske han slutar att vara stökig inne. Kan du inte flytta din häst till en annan box där den inte blir lika påverkad av den andra?

Hej
Det låter som att den kanske är understimulerad?
Får den tillräckligt med motion motsvarande mängd foder?
Ett tips!
S

Ja han får verkligen för mycket kraftfoder i förhållande till hur mycket han rids. Två kg helhavre, två kg krosskorn plus betfor per dag.
han rids på sin höjd tre ggr i veckan o då bara gående ca en tim till en o en halv.
jag har sagt till ägaren men ingen reaktion utan tycker nog att det är normalt!!!
Hon tror att hon vet o tar ingen hänsyn att han har sparkat sönder boxväggar o lever allmänt om som en rövare.
Vad skall man göra??

Who hoo! Snacka om att överdosera! Tom. hälften skulle va för mycket enl. min mening! En promenad i en timme klarar dom ju i princip sovande;) Vad har människan för argument för att ge så mycket?

Oj oj oj... Be ägaren ge mer grovfoder än kraftfoder... gärna fri tillgång... understimulerad med överskottsenergi:eek: ... inte konstigt att den klättrar på väggarna... Mer utevistelse i hage är också bra...

Det är ju jätet svårt att säga vad det lan vara men det låter ju som några ndra skrev att det är för mkt mat och för lite motion.men det är ju även svårt att säga till någon hur dom ska göra med sin häst...känsligt ämne det där.Försök prata med ägaren så kanske hon är villig att göra ett försök att dra ner på maten,det är ju även för hennes hästs skull.Sätt upp en box gardin el liknande mellan era hästar så slipper din känan sig"hotat"när den andra sätter i gång med sina olater.Då får din vara mer i fred även om inte problemet försvinner helt.
Hästar gör ju allt dom gör av en anledning så den nya hästen försöker säkert"tala" om någon...men vad??Det är bara att prova sig fram med att ge mindr mat,mer motion,kanske känner sig hästen trängd i boxen,hotat av att inte komma någonstans osv.
Detta är bara mina ideer och funderingar.
Vi hade ett sto som betedde sig på detta sätt.Hon reds och tränades bra och hade lagom mat.Hon la av när vi satte upp filtar så hon fick vara i fred i sin box.
Lycka till.

Tänkte bara skriva ett svar på detta inlägg även om det antagligen nte är nån som kommer läsa det...inlägget är så gammalt!
Tänkte börja med att skriva att det var min häst som va den hemska ouppfostrade som blev uthängd i detta inlägg och då alltså jag oxå... Min häst har flyttat från stallet i fråga, han trivdes inte alls i stallet och var antagligen understimulerad. Fick ju gå ensam i en liten hage på dagarna o inte ens se en annan häst!! Boxen va väldigt liten så jag tror han kände sig lite instängd.Han har problem med små utrymmen.Min häst har alltid varit ängslig och osäker så det kändes nog inte så tryggt för honom. Sen är det konstigt att "unit" kan avgöra hur jag red för jag red ju själv! Det var ca 3 gånger i veckan men INTE bara skritt. Självklart blev det nån tur bara i skritt men inte jämt. Hästen va mager och skulle tränas upp...
Nu står han i ett annat stall och känns helt klart mer harmonisk. Har jämt hästar runt sig och har nästan jämt hagkompis. Går i större hage, på sommaren i hage med massa kompisar och gräs att beta. Han har blivit mycket tuffare och till och med varit "chef" ?!:) Får 1kg kross havre och 1 kg kross korn +betfor om dan och det verkar vara en lagom dos.
Möjligt att han fick något mycke kraftfoder förrut men det var inte bara det som va anledningen till hans beteende.
Men det känns bra att få skriva min åsikt synd att få saker så här i efterhand men så är det väl ibland....:mad:

Kollade lite på datumet som Unit hade lagt ut tråden....ca en vecka innan jag flyttade. Synd att hon inte sa att hon tyckte min häst va så hemsk?!:confused: Då hade jag ju kunnat flytta tidigare o min häst sluppit stå i den där lilla paddocken alldeles ensam så länge!:mad:
Har haft så dåligt samvete för det nu i efterhand när jag har märkt vilken skillnad det blivit på hästen.....
Jag får väl hoppas att hennes häst inte blev allt för "förstörd" av min kuse....

Vad glad jag är för din skull att din lille pålle är mer tillfreds med tillvaron nu! :banana:Tänk vad mycket det kan göra med byte till en miljö som hästen trivs i. ;)Själv har jag några hästar som är importerade ifrån Holland. Speciellt den ene var enormt stressad när han kom i februari..det var snöstorm och jag kunde inte ta hem honom till mig förräns efter några veckor, han stod uppe i grannens stall...och han var sååå stökig, och jag var helt förtvivlad..vad var det för en häst jag hade köpt! :eek:När jag väl tog hem honom och släppte ut honom i lösdriften så förändrades han helt...han är en helt underbar varelse som jag älskar av hela mitt hjärt! :love: Det märks tydligt att han inte alls trivs i stall...var för en månad sedan på kurs och då var jag tvungen att ställa honom i stall...och genast började han bära sig åt...:mad:
Andra gånger när vi har varit på samma ställe har han stått i utebox och det har funkat jättebra!
Kan inte låta bli att undra vad han har varit med om! :confused:
När han kommer hem och han får vara ute och fri är han sååå lycklig och glad! Och är såå gosig...:p

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama