Dålig pälskvalitet..

_Sascha_

Trådstartare
Min häst har haft jättedålig pälskvalitet hela vintern, har skavt av pälsen lite här och var på kroppen (inte så att det är något som gör ont på henne men det ser ju hemskt ut :p).
Vad kan man ge för att pälsen ska återhämta sig? Är det B-vitamin som är bäst?
Hon äter ensilage och morötter för tillfället.

Sv: Dålig pälskvalitet..

Protein för att förbättra pälsen. B-vitamin kan hjälpa vid pälssättning.

Kolla att hon inte har ohyra genom att ta ut vetrerinär som kan ta prover,och hittas ingen ohyra så kan man via blodprov se vad som är galet och vilka mineraler vitaminer som behövs.

Min häst har haft jättedålig pälskvalitet hela vintern, har skavt av pälsen lite här och var på kroppen (inte så att det är något som gör ont på henne men det ser ju hemskt ut :p).
Vad kan man ge för att pälsen ska återhämta sig?

Ge ett bra hovtillskott t.ex. Hoof aid (Biofarma). Hår och horn är uppbyggda på samma sätt så det som är bra för hovarna är också bra för pälsen.

Låter som pälsätare !
Behandla o ge sen solrosfrön för pälsen + b-vitamin.

Har du analyserat ensilaget? För lågt proteinintag när de sätter päls gör att pälsen blir sämre.

Jag skulle också misstänka pälsätare ifall pälsen ser avskavd ut. Dels äter pälsätarna upp pälsen, dels kan hästen klia sig så pälsen "ryker".

Andra orsaker kan det givetvis också finnas, gäller bara att veta vad.
Förutom det som de andra redan skrivit kan mask och magsår också orsaka dålig, ruggig päls. Direkt avskavd päls kanske ändå inte riktigt klassar in här...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 539
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 809
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp