dålig päls??

nettizen

Trådstartare
Hej! har en tinkervalack på 3 år.. som har rätt tjock päls fortfarande, köpte honom i början av februari och då var han klippt.. kan det ha något med att pälsen är tjock? kliar och svettas och fäller hår när man borstar..

någon som vet? har aldrig haft klippt häst förut ;)

Sv: dålig päls??

Googla på hovskabb, och kolla om symptomen stämmer in. Ganska vanligt på rasen, men hoppas att det inte är det!

När klipptes han sista gången i vintras då? Det kan ju bli störningar om man klipper för sent säger de.

När klipptes han sista gången i vintras då? Det kan ju bli störningar om man klipper för sent säger de.

Jag vet faktiskt inte när han klipptes, tyckte han var hyfsad ny klippt men inte säker.. Men rättar det till sig sen lr är den alltid rubbad?

som sagt inte så bra på klippta hästar ;)

Nä, jag tror det blir bra till nästa vinterpäls. Det kan vara olika med olika hästar. Dessutom kan de bli lite rubbade :p av att flytta, byta stall, kompisar osv.
Om han i övrigt verkar må bra skulle jag bara avvakta.

Det där är lite av en myt;) Jag klipper ända in i Maj och har aldrig haft någon störning under mina 15 år med hästar.

TS: Tvätyta hästen med ett bra schampoo, kanske är det bara smutsig. Annars kolla upp skabb/exem.

Det där är lite av en myt;) Jag klipper ända in i Maj och har aldrig haft någon störning under mina 15 år med hästar.

TS: Tvätyta hästen med ett bra schampoo, kanske är det bara smutsig. Annars kolla upp skabb/exem.

om dem har sk. fotskabb, drabbar det hela kroppen?
sett nu att han börjat klia sig i hovskägg och stampar lite lätt..

får googla mer :cool:

Aha, jag har aldrig vågat göra så :p

Men fotskabb? Blir de verkligen pälsiga på kroppen då?

Aha, jag har aldrig vågat göra så :p

Men fotskabb? Blir de verkligen pälsiga på kroppen då?

Vågat vad=)?

Pälssättningen kan ju bero på att h*n tex inte fick tillräckligt med bra foder i våras när pälsen skulle av, eller attd et varit en ovanligt regnig och kall sommar! Dvs många har kvar lite extra päls. Det ena utesluter inte det andra!

Om den stampar är det ett ganska säkert tecken på hovskabb! Klipp benen, och ring efter en veterinär med erfarenhet av hovskabb. (många har aldrig stött på det) Går att behandla, men smittar ganska lätt till hästar med mycket behåring på benen. Tinkerföreningen har mycket info!

Jag tycker också att du ska ta ut veterinären.

Sen tycker jag att du ska fundera på att ta ett träckprov, om du inte redan har koll på hästens parasitstatus. Hästar som har mask kan bli fula i pälsen, och särskilt unghästar kan ha mycket mask.

Sade förresten säljaren något om varför hästen var klippt? Det är trots allt inte så jättevanligt att man klipper redan på våren innan de fyller tre.

Jag tycker också att du ska ta ut veterinären.

Sen tycker jag att du ska fundera på att ta ett träckprov, om du inte redan har koll på hästens parasitstatus. Hästar som har mask kan bli fula i pälsen, och särskilt unghästar kan ha mycket mask.

Håller med svea.
Dessutom:
Det låter definitivt som om den har fotskabb, stampandet är ett mycket typiskt tecken.
Vad gäller pälsen på resten av kroppen, så kan vissa hästar ha så tät päls att de behöver klippas året om. Jag har haft en tinker som lektionshäst som var sådan. Hon fick klippas ett par tre gånger varje sommar för att inte stå och svettas floder. Så hon klipptes med jämna intervall året om för att kunna sköta sitt jobb som lektionshäst.
Jag har också jobbat i ett stall där en shettiskorsning fick klippas året om för att fungera.

Vågat vad=)?

Pälssättningen kan ju bero på att h*n tex inte fick tillräckligt med bra foder i våras när pälsen skulle av, eller attd et varit en ovanligt regnig och kall sommar! Dvs många har kvar lite extra päls. Det ena utesluter inte det andra!

Har aldrig vågat klippa efter nyår, för jag var rädd att sabba sommarpälsen :p

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
532
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka