Dålig mage!

C

Cämz

Min haflingervallack på 11 år är för tillfället väldigt dålig i magen! :crazy: Han har varit halvkass i magen lite från och till alltid men har de senaste månaderna varit ovanligt bra! Fast nu under ca 1-2 veckor har han varit väldig lös! :( Har inte ändrat något i maten eller liknande.

Någon som har nått BRA tips på hur man kan få ordning på den! Synd om lillplutten att va så lös hela tiden! :crazy:

Denna maten får han:
Morgon:
ca 2kg höensilage
2dl Krafft Grund
2dl Hel Havre
1dl örtbaserat immunförsvarshöjande pellets (från vet. -kommer ej ihåg va de heter)

Middag:
ca 2kg höensilage

Eftermiddag:
ca 1 kg höensilage
2dl Krafft Grund
0,5dl örtbaserat immunförsvarshöjande pellets

Kväll:
ca 2,5kg höensilage
2dl Krafft Grund
2dl Hel Havre
1mått Vital Mineraler
1dl örtbaserat immunförsvarshöjande pellets
1dl (torr) Betfor (Allt nedan blandas i betfor)
ca. 15g KopparJärn
ca. 15g Glucosmin
30ml B-Vitamin
30ml EC-Vitamin
+ lite vitlökspulver

Hoppas någon har bra tips! :bow:

Sv: Dålig mage!

De är samma för 2 av mina hästar.
Ser att du bor i Skåne (?) Iaf, så ska de tydligen vara rätt många som är dåliga i magen nu här. Sa iaf min vet. :crazy:

jag ger min häst ca 1 dl jäst och hon har blivit bättre sen hon börja få de. De står iaf på burken att de ska hjälpa de nyttiga bakterierna i tarmen.

utöver de får hon korn, betfor, mineraler, hö och morötter å äpplen.

Jag tycker Kraffts mag/tarm-balans är bra, brukar stabilisera magen på några dagar. Finns att köpa på Granngården bla.
Probimin är också bra, jag brukar köpa det hos Distriktarna.

Det kanske är så att din häst är överkänslig mot hösilage? Eftersom han verkar vara lös ofta skulle jag nog prova att byta till hö för att se om det blir nån förbättring.

Min häst är väldigt hård i magen istället för lös så mitt problem är tvärtom! men när man är ute och rider kommer hon igång o då kan hon skita 2-4 ggr ( på en ända ridtur) och då tvärstannar hon! De andra hästarna vi har får samma mat men har bra mage!

min häst har oxå vart lös ganska länge nu men sen ja bytte till hö har de blivit mycke bättre.
vet. sa att man inte skulle göra nåt så länge de inte va liksom helt rinnit.
de måste stabilisera sej utan att man gör nåt sa dom..om de ska bli helt bra.
så länge de inte vart väldigt jätte länge då.
men ta bort hösilaget..de brukar hjälpa för de mesta.

Har du koll på att din häst dricker ordentligt är ofta det som är problemet när dom är hårda i magen.

Mvh
Camilla

Testa med proviva nypon...
Samma bakterier som i fil men bättre för hästen (pga i fil finns det mjölksocker)
Det finns även preparat fom är framtaget till just häster med dålig mage.
Har du testat att ta bort vitlöken?
Jag vet flera häster som blivit dåliga i magen av just vitlöks grejs.

Loppfrön :bow: Funkade superbra på unghästen som varit lite lös i magen en längre tid. Efter bara ett par dagar så var det bra!

Min Haflinger blir lös i magen om hon bara får ensilage. Hon får hö kväll+natt. Annars får hon bara lite müsli,havre och betfor.
Havrehalm gillar hon också att tugga på till natten,matvrak som hon är :D

Stämmer bra att många hästar i skåne är lösa i magen, ett tips äre att köpa protexin av din veterinär och efter det ge kraffts mag och tarm...det hjälpte min kuse.

Min nordis blir lätt lös i magen. Jag märkte att det mestadels berodde på att han åt ensilage. Nu får han istället hö samt 0,2 kg vetekli och han har aldrig varit bättre i magen.

Har provat fil en gång innan å det HATADE han verkligen! :eek:
Fnös som bara den så där var fil i hela boxen! :crazy:

Ja, jag bor i Skåne! :)

Så dte är en vanlig åkomma bland skånska hästar nu då! *hmm* Undrans va de beror på! :confused:

Har provat Kraffts Mag & Tarm tidigare men märkte då ingen nämnvärd skillnad! *hmm* :crazy:

Har nu köpt in "vanligt" hö och ska prova och ge det i minst en månad för att se om det kanske är hösilaget han inte tåler! Spännande å se om det blir någon skillnad! :p

Hade dit en veterinär för ena hästen skulle vaccineras nu för ngn dag sedan... Frågade honom angående varför han trodde hon var lös i magen.. Han sa att antagligen så äter hon löv osv, nu har vi bytat hage och de är knappt några löv i andra hagen och hon är inte lös längre.. :d

Sen var det bara "bra" för hon rensade tarmarna själv eftersom hon var så lös..

Men behöver ju inte vara samma som här...

Liknande trådar

Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
T
Foder & Strö Har haft hästen (på foder) nu i ca 1,5 månad... Hon har varit lös i magen sen hon kom hela tiden, inte ren diarré, kommer några...
2
Svar
22
· Visningar
1 944
Senast: TheOne
·
G
Foder & Strö Hej.. Har en häst på 5år 162cm som är en piggelin ;) Undrar om någon har tips på foder till överpigga hästar ? För tillfället får...
2
Svar
30
· Visningar
2 169
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 658
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar