bigganl
Trådstartare
Har ett äldre halvblodssto i vårt stall som fått problem. Bakgrund: Hon hade ett kraftigt kolikanfall för 2 år sedan då vet, inte trodde hon skulle överleva. Hon repade sig ändå och enda problemet efter det var att hon fick svårt att tillgodogöra sig fodret. Hon tappade succesivt muskler och hull. Efter denna sommar hade hon tappat överlinjen och revbenen började synas. Bukig var hon också. Trots att vi provat mycket olika foder fastnade ingenting. Efter betet började hon få D&H seniorfoder som ska vara mera lättupptagligt och äntligen började hon lägga på sig igen. Pigg och glad har hon varit hela tiden. Men,,, nu till problemet. När hon ätit nya fodret någon månad blev hon plötsligt väldigt lös i magen. Det höll i sig några dagar och sen var allt som vanligt igen, men detta fortsatte. Hon är bra i magen ett par dagar och sen är hon väldigt lös igen. Nu är det nästan diarre och senast igår var träcken som den ska. Det växlar totalt från dag till dag och vi har inte gjort några ändringar i foderstaten på ett par månader. Hon får 10 kg hö, 300 g Betfor och 1 kg D&H musli och 0,5 kg krafft Groov. (+ mineraler förstås) Hon har både vattenkopp och vattenhink i boxen och vatten i hagen.
Har någon stött på något liknande? Hur/vad gjorde ni i det fallet? Jag har bett ägaren rådfråga veterinär. Jag är som ett stort frågetecken själv.
Jag har funderat på om hon får i sig tillräckligt med stråfoder under dagarna i hagen. Hon äter väldigt sakta nuförtiden och mitt glupska sto gör det absolut inte. Min är dessutom ledare i hagen och lämnar inte ett strå till de andra om det finns kvar. Att sätta den gamla i en annan hage kunde vara ett alternativ, så hon får äta i fred, om det inte vore så att hon inte alls vill gå ensam utan springer som tokig och skriker hela tiden.
Jag vet inte vad jag ska hitta på och jag tycker synd om hästen. Stråfodret kanske inte alls spelar in? Har ni några bra förslag eller tips?
Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.
Har någon stött på något liknande? Hur/vad gjorde ni i det fallet? Jag har bett ägaren rådfråga veterinär. Jag är som ett stort frågetecken själv.
Jag har funderat på om hon får i sig tillräckligt med stråfoder under dagarna i hagen. Hon äter väldigt sakta nuförtiden och mitt glupska sto gör det absolut inte. Min är dessutom ledare i hagen och lämnar inte ett strå till de andra om det finns kvar. Att sätta den gamla i en annan hage kunde vara ett alternativ, så hon får äta i fred, om det inte vore så att hon inte alls vill gå ensam utan springer som tokig och skriker hela tiden.
Jag vet inte vad jag ska hitta på och jag tycker synd om hästen. Stråfodret kanske inte alls spelar in? Har ni några bra förslag eller tips?
Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.